ROMANI SI
NJE DEZHAVY E NJE JETE
(Mbi romanin
“Ankthi i së vërtetës” të Mjeshtres Madhe të Penës)
Vilhelme
Vranari (Haxhiraj)
“Gjëja më e vështire në botë
është të shkruash një prozë të
sinqertë e të
ndershme për
qëniest njerëzore”
Ernest Heminguej
1-HAPSIRA
BOTUESE PER PROZEN BASHKEKOHORE
Në kujdesin e poetit, analistit, përkthyesit,
drejtorit ekzekutiv të Shtëpisë botuese “Nacional” Mujë Buçpapaj,lexuesi
shqiptar më së fundi po lexon vetë-veten, po gjykon për autentikën e jetës së
tijë, ngërthyer në handikapët shoqëror, problemet sociale e shpirtërore të
cilat e kanë shoqëruar në vitet e diktaturës, por dhe në këto vite të një
tranzicioni shoqëror.
Botimi i romanëve bashkëkohorë të krijuesve
shqiptarë me një përkujdesje profesionale e një nivel të lartë cilësor të
shtampës, është përgjigja më e mirë që i bëhet botimeve për bujë të çastit
e komerciale, nga disa shtëpi botuese, të mbira si këpurdhat gjatë këtij reçesioni
të dhimbshëm që po kalon edhe letërsia shqiptare, në kërkim të vetë-vetes.
Botimi i romanëve autoktonë të Vilhelme
Vranarit (Haxhiraj), por dhe i disa autorëve të tjerë, kryesisht me përkushtim
vendor, është një shuplakë që i ipet komercializmit letrar i cili po e asfikson
letërsinë e vërtetë e cila duhet të levrohet pas shndrimëve të mëdha shoqërore.
Kjo është një betejë letrare për të vërtetat
e përjetuara në luftë me letërsinë e hosanarëve, të porositur, të disa
individëve që kanë veshur purpuranten e shkrimtarit, pa kurrëfarë atdhetarizmi,
përkushtimi patriotik për vendin amë.
Koncepti i një globalizmi të sëmurë,
përkujdesja për gjithçka
të importuar (edhe në letërsi, ashtu kallp) jua ka errur mëndjen.
Shtëpia botuese “Nacional” e ka në nderin e
sajë, që ndezi një vatër në këtë kohë cigme, dhe po ngroh me tërë mundësitë që
i jep koha, autencitetin e letërsisë shqiptare e cila promovon supstancialen
kohore të këtij populli, në kërkim të vërtetave dhe në letërsi.
Mbështetja e premovimit të romaneve të
Vilhelmes e të disa promotorëve të tjerë
letrarë, vërteton gjurmimin që bën zoti Mujë Buçpapaj për një letërsi për të cilën
aspiron shoqërija shqiptare: origjinale, me të vërtetat lakuriqe, siç e
dikton memoria dhe imagjinata e supstancës shoqërore e cila gjurmon drejt një
irracionaliteti aq shumë të ëndërruar nër vite të shndërimeve shoqërore por,
kormecializmi botues nuk po e lejon që në materien librare lexuesi të shohë
veten.
Në librat që po premovon, në kuadrin e
aktiviteteve të Institutit të sajë ekselent, lexuesi, nga dita në ditë, me atë
zjarrin e vatrës të sajë po ngroh shpirtin krijues.
Me flakën e ngrohtësinë që përvidhet
hapsirave të qiellit shqiptar, nga dita në ditë, po ringjall artin e vërtetë,
bio-shqiptar, i cili padyshim do të djegë komercializmat e hosanarat
sharlatane.
Origjinaliteti dhe e vërteta e përjetuar do
marrin cilësit e “pasqyrave të Vërsajës”
ku çdo
njëri sheh vet-veten ngado që të vërtitet, si një imitin i ngritur në art i
asaj që kemi përjetuar e që ndeshim përdita e jo bredhje pindarike në “qiejt që pikojn yje”.
2-NJE ROMAN DHE SI KUJTESE HISTORIKE
Eshtë nderim i
anasjelltë, si për shumë të tjerë, për shkrimtaren Vilhelme Vranari (Haxhiraj)
që boton romanin “Ankthi i së vërtetës”
pas botimit të një seti botimesh të suksesëshme. “Si lak në fyt do të qëndrojë e vërteta dhe nuk do të lërë të marrësh
frymë lirisht edhe pse dukesh shpërfillës, përsëri ai laklitar do të torturojë
dhe në orën e fundit të gjykimit.”
Një apotheozë e një të vërtete që përcjell
mesazhe jo vetëm për individualitetet e lidhjeve gjakonore, por me hapsira
ideshë e mendimesh për të vërtetat në jetën shoqërore, politike, krijuese, të
cilat reflektojnë në këtë roman, me dukuritë e atyre shtresave diamantike, të
nxjerra nga palimsestet e jetës të autores.Një roman i cili tej strukturës
narrative moderrne, mozaike, vjen i bruajtur me majanë shoqërore, e tejardhur
nga dramaciteti intrigues liriko-shoqëror, i cili të fut në fikcion, të imponon
ta shfletosh me ëndje e për të kuptuar braktisjen enigmë që çuditërisht
është sa e hidhur por aq dhe e bukur.
Një estetikë kjo e letrarizuar në prozën
romaneske sipas estetit Umberto Eko i cili perifrazon: “Një karakteristikë e të ashtuquajturës postmoderrne është të japë
vepra që tërheqin një publik të gjerë,megjithëse kanë referime të ngritura dhe
zgjedhje stilistike të “levruar.”(“Për letërsinë” f.208 botim Dituria 2007)
Intriga dhe dramaciteti liriko-shoqëror, në
këtë rekurs estetik të Ekos, e hap siparin në aeroportin e Rinasit, mbas njëzet
viteve, ku kjo dramë ka evoluar nën mjegullën e një agrovimi të fshehtë të ndjesive
njerëzore.Në romanin “Ankthi i së
vërtetës” ai vjen me dukuritë e një dramaciteti klasik shekspirian,
realisto ekzistencial, në dialogun mes nënë Norës dhe Andreas në kryeqendrën e
veriut, djepit të kulturës, Shkodër. Jo rastësisht autorja e vendos zhvillimin
e ngjarjeve në skenën urbane të këtij qyteti e rrethina.Në këtë qytet ku
kultura e familja u godit më shumë se në çdo vend, zhvillohen me ashpërsi gjer në
limitet më të skajshme, të gjitha ngjarjet e fenomenet që kanë ndjekur familjet
shqiptare në persekutimin material, moral e shoqëror.Romani në këtë skenë
qytetse vjen si një univers njerëzor duke përfshirë në vorbullën e sajë
fabulare mëndjet, shpirtërat e njerëzve që jetojnë në këtë qytet, gjatë një
diktature e cila nuk ka lënë gjë pa provokuar në jetën e botën shpirtërore
të këtyre njerëzve që frymonin në këtë
habitat e më gjerë.Ata vec frymonin e nuk jetësonin nën atë diktaturë.
Nga zhvillimi i intrigave shoqërore e morale,
në ato zgripet e thella shoqërore, dukej se qyteti i tërë jetonte si në ato
ethet e shekujve më parë në kështjellat e Danimarkës, në universin e tragjedive
shekspiriane.
Familja e
Nikolinit dhe e gjithë atyre me “cene” po, përjetonin tragjedinë shpërbërese të
familjes,po goditej për vdekje ajo bërthamë mbi të cilën ngrihet e militon
shoqëria njerëzore.
Romani, “fatkeqsisht” u botua në 2013, vonë,
kur familja shqiptare, me depresionin e madh, me ndrimin e sistemeve u godit
dhe nga emigracioni galopant.Braktisja e shumë familjeve, për një jetë më të
mirë, në një periudh krizash morale, shoqërore, ekonomike, u bë indi patogen në
mushkërin e familjes.Le të jetë ky roman i Mjeshtres Vranari një kujtesë
historike, bartës i mesazheve e recetave pedagogjike-didaktike, kalorës
templarë në gjetjen e kodeve të reja që janë thellë në shpirtin e mendjet e
njerëzve.
3-NE KERKIM TE
KODEVE TE REJA FAMILJARE
Shkatërrimi i familjes është një nga
tragjeditë sociale me të dhimbshmet në përsekutimin shoqëror që e ndiqte
njeriun në sistemin totalitar.Autorja me mjeshtëri narrative na shpjegon rrugët
dhe opsionet dramatiko-shoqërore që e ndiqnin këtë fenomen shkatërrimtarë të
familjes e cila si bazë kishte moralin e ulët.
Vilhelmja analizon në kuadrin e gjykimit të
personalitetit duke letrarizuar me artin e fjalës teoritë frojdiste në
rrugnajën e diversitetit të dypersonalitetit që krijohet në këtë kontekst.Gjithçka
vjen si një DEZHAVY e një kohe të shkuar.
Individi dhe familja, dy nyje lidhëse,
përbërëset ftilluese të bërthamës në shoqërinë njerëzore janë shqetësimi
maksimal që përcjell shpirtin e autores dhe të lexuesit në këtë rrugnajë
romaneske.Dizarmonia mes tyre e fut familjen në krizë identiteti.Askushi merr
frenat e shperberjes rrënjësore, në rolin e atij indi kanceroz që gllabëron
qelizat jetësore, gjer në vdekjen e plotë të kësaj shoqërie.Kjo – evidenton
autorja – ishte më e keqe sesa torturat në birucat e Spaçit e
të Burrelit, sepse gjithçka
në familje: “Ngjante me brishtësinë e
enës së qelqit, që nuk është më e tillë pasi ka pësuar krisje.”
Shkatërrohej diçka që nuk mund ti rikthehej më njeriut,
i shkatërrohej familja, sepse siç
meton autorja në dialogun e mama Norës
me të birin Andrean: “Familja quhet e
bukur, e mirfilltë, kur përgjegjsite ndahen mes bashkëshortëve” në të
kundertën jeta në familje kthehet në një ankth të vërtetë, një krizë që vuhet
në çdo çast, çdo
ditë e çdo
natë nga familjarët.
Në kuadrin e lëvizjes feminile, të
kontributëve të njejta të femrës dhe të mashkullit në shoqëri, shkrimtarja,
duke e parë fenomenin në këndvështrimin e përjetuar, aspak në mënyrë
sipërfaqsore siç
ndodh ngahera në botimet e sotme “aventurore”, është përpjekur dhe ka arritur
me sukses të na japë hapsirat e reja që kërkon kjo lëvizje e shumëpeshuar në
drejtpeshimin që duhet të marrë familja e re shqiptare.
Qëndrimi indiferent, mbyllja në atë guackën e
vetë-vetes, jashtë kuadrit shoqëror, me metamorfozën e re leksikore të kohës
supstanciale në të cilën kërkojmë të aspirojmë, sot mund të quhet mëkat
shoqëror (si i Nikolinit i mbytur në të).Gjithçka – meton autorja – në dialogun me të
birin, vjen si derivat i ndjenjave, si shpërthim dyfi shpirti i cili nuk
burgoset në atë “Kështjellën” e Franë
Kafkës, por kërkon hapsirat e mohuara shoqërore, duke dridhmuar çdo
qelizë të trupit.
Si rezultat i një psikoanalize të tillë të
marrëdhënieve në familje, autorja me të drejtë, në këtë këndështrim konkludon: “Tu mohosh të drejtën dhe gëzimin fëmijëve,
është njëlloj sikur të vrasësh xhentilencën në emër të virtytit” dhe me
besimin e një lidereje në luftën për të drejtat e grave, të rritjes e fuqizimit
të lëvizjes feminile në kontekstin
pedagogjiko-didaktik nëpërmjet Norës, Vilhelmja predikton prerazi: “Të jeshë nënë, duhet të jesh diçka më
shumë se grua, duhet të jeshë mbinjeri.”
Shembull i një “Poeme Pedagogjike” të tillë makarenkiane është Andrea.Në dialogun
në Hotel Turizëm me të ardhurin përtej Atllanikut dhe Andresë, autorja
nëpërmjet prototipit Andrea të rritur “jetim” evidenton rolin e babait në
familje si dhe pasojat sociale, sepse: “I
larguari pa shkak, pa adresë, pa dijeninë e familjes dhe i vdekuri janë
njëlloj.” Pa babanë je gjithmonë në kokë të presë, njerëzit e tu të dashur
kthehen në “askushi” brenda guackës së tyre e supkoshienca në çdo
hap pohon: “Mosekzistencën, si dënim që u
jep jeta e tyre, duke u shndruar në një hije e sajuar, dikush pa identitet.”
Epilogu është kreshendoja e gjithëçkaje
që përshkon romanin si një lumë malor me rrapëllima shpirtërore, me atë vrullin
e kësaj lëvizjeje bazale në rigjenerimin e marrëdhënieve ndërfamiljare, si një
domosdoshmëri në mbajtjen në bedenat e së drejtës familjen aq shumë e tronditur
nga absurdi që e ka shoqëruar si në rregjimin totalitar, si dhe në këto vite
tranzicioni shumë represiv për shoqërinë e marrëdhëniet, që aspirojmë për
ndërtimin e një familjeje të shëndoshë.
Familja sot është objekti social më i
viktimizuar, ku “stina e divorceve”
ka nisur me hapa galopante drejt një kalbëzimi të skajshëm shoqëror, ku në bazë
të dhënave zyrtare 60% të lidhjeve familjare rezultojnë divorce të pakthyeshme,
ku prindërit me pendesë të vonuar bëhen: “gjykatës
i ndërgjegjes të tijë të ndotur.”
Kjo ndodh nga që marrëdhëniet e dashurisë
prindërore lindin, lidhen e forcohen nga përditësia, mëson lexuesi kur lexon
këto konceptime filozofike të stisura në art, mbi familjen, në këtë roman me
antributet e një pedagogji-didaktike.
4-UNIVERSI SHEKSPIRIAN NE NJE DIVERSITET TE RI
Në komplecitetin prozadorik,
narracioni i Vilhelmes mbarështrohet në shtratin e një realizmi me dukuri
ekzistenciale, ku natyra mozaike e rrefimtarisë strumbullohet rreth një
social-prozaizmi, ndërmjet një rracionaliteti të përjetuar, drejt një
irracionaleje të ëndërruar.Ndonëse kanë kaluar njëzet e katër vite që kanë
filluar shndrimet e thella sociale e kulturore e si rezultat ka një hapje
letrare me, një ekspansion dhe pluralizmi krijues tashmë është bërë binjaku i “njëqind luleve” kineze, komercializmi
në shkencën humane të letërsisë është bërë “normë”, ka krijuese si Vilhelmja
që, modernen e importuar në estetikë e stilistikë, me gjuhën drejtshkrimore,
zhargonin e artë krahinor, mjetet artistike, poetikën narrative, i brujnë me
magjinë e vendit të tyre, me majanë e përftuar nga jeta përditore, me ngjarjet
e fenomenet që përjetohen.Ajo sjell para lexuesit në këtë roman dramacitetin
liriko-shoqëror i cili në shikim të parë, duket si i largët, një realitet
fiktiv tej imagjinatës i cili metamorfozohet si në kështjellat e Elsiorit,
magjik e herë-herë si një ardhje misterioze.
Në fakt sapo
gjithçka në
ato rrugicat e qytetit, brigjet e Bunës, kalasë së Rozafës, brigjeve të
Velipojës merr jetë, lexuesi gjen fijet dekoduese të boshtit rrëfyes e
jetësohet me personazhet, përfshihet në ankthin e madh mbarë shqiptarë. çdo
njeri lehtas identifikohet, çdo
shqiptarë bëhet një shkodran.Të gjithë bëhemi në cikë Hamletë, e një çikë
Danko apo Jago, nga sekretari i Parë, kryetari i Degës, gjer tek ai punonjësi
më i thjeshtë, ajo përgjegjësja e lavanderisë, sekretares Organizatës bazë të
partisë Spitalit.
Kushdo qofshin këto mbi krye, thellë në
shpirt me ate komunikim përditor të shkodranëve si “gurë pendimi” u rrin “Ankthi i së vërtetës”, i cili kokoleps
fushat e jetës e të ekzistencës njerëzore.Shpaloset një botësi në “Shkallë e të Humburve” e shtrirë në hapsirë
e kohë përmes këtij dramaciteti në një konteks të ri kohorë, me një
supkoshiencë të re, në kërkim të një irracionaliteti të ri.
Kjo botë njerëzore në kërkim të vetë-vetes së
humbur, monumentalizohet në këtë roman në kuadrin e një universi shekspirian
por me një diversitet të ri, duke marrë cilësi e veti shqiptare, duke marrë në tërësinë
e produktit patentën bio-shqiptare.
Gjithcka aktrohet në ashpërsinë e këtij
diversiteti shoqëror, përballë heroizmit të një nëne, me tradhtinë e një
bashkëshorti me shpirt të shitur, me dijen dhe padijen, besimin në vetë-vete,
në të vërtetën, hetimin e gjykimin e
paramenduar, dënimin e mosdënimin e persekutorëve ku, gjuha e “birave të
gardhit” dhe pëshpërimave të sigurimsave akoma shungëllon si një kambanë e
shurdhuar nga plasat.
Bota shpirtërore dhe shoqërore e Norës (dhe e
Vilhelmes) në këtë tranzicion akoma është në një vetë-kërkim si në një
fjalëkryq, ku çdo
shkronjë e mendon në dyzim, është apo nuk është saktësi e fjalës, duke
rrugëtuar dhe tani si në një kopësht mbushur ngado me rebuse, me hapësira që s’të nxjerrin kërkund.
Këtë huazim stilistik hamletian, autorja me
të drejtën e sajë të përjetimit e të ëndërrimit, në roman e trajton në hapsirat
e universit të sajë, duke u marrë në mënyrë thelbësore me atë supstancë kohore,
të cilën aspiron shumia e popujve në kuadrin e përfitimëve me zhvillimet e reja
teknollogjike.Gjithçka
mbarset me nocione moderrniste ku produkti shoqëror që kërkon të kurojë maisjen
e plagëve të këtij tranzicioni, lufton dita-ditës në shkrirjen me një
racionaleje sepse:
“Në
qenien tënde unë shoh të vërtetën, nënë.Më vjen keq që se kam vlersuar kohën si
duhet.Nëse nuk harron të kthesh kokën pas në kohë, kurrë s’ke për të qenë në gjëndje të krahasosh të shkuarën dhe të vlersosh të
sotmen”
Për të përftuar këtë supstanciale kohore, në
kuadrin e një universi tepër intrigues hamletian, duhet të njohësh mirë
vetë-veten, ndryshe mbetemi në kuadrin e intrigave të thella, gjer në tragjizma
familjare e shoqërore.
Në këtë kënd-vështrim, si diçka e
re në këtë univers, autorja me frymën e gjykimin e nënës monologon: “Ende nuk e di se cili je dhe ç’far je në gjëndje të bësh për ta
përballuar ate” këshillon në mënyrë didaktiko-pedagogjike
romancierja nëpërmjet personazhit Nora.
5-RAPORTI
SHKRIMTARES ME VEND-LINDJET
Në shumicën e rasteve ndodh që shkrimtarët të
kenë dy e më shumë vend-lindje.Njera është ku lind, nxjerrë e shpërndan tingujt
e parë, të qarën e belbëzimet feminore, e tjetra ku përfton ndjesitë që ja fal
ajo natyrë e i vlon gjithçka
shpirtëror për këtë vend-lindje të dytë.
Përshkrimi përmallues i vendlindjes, si në
një tabllo e Van Gogut, me një sinkronizim poetik të madhështisë të maleve,
pyjeve, lumejve, rrugicave të Shkodrës me ato muret e gurta e ato arkapija si
damarë gjaku të komunikimit qytetar, gjer në imtësirat e tingëllimat zanore të
natyrës magjiplotë, është akuareli që u fal autorja lexuesve.
Një magjistrim i tillë natyror e ngren
vendlindjen në ato rekurse artistike sa joshëse aq dhe misterioze, ku zërat
mitike e meloditë e pyllit, oshëtima kumbuese e maleve, kënga e ujvarave që
zbret nga majat e thepisur e bëjnë atë vend sa magjik aq dhe enigmatik e të
adhurueshëm për cilindo.
Një prozë atdhetare kjo, aq shumë e
domosdoshme sot kur çoroditjet
e migrimit demografik, largimet në emigracion të pakthyeshëm e kanë lënë vendin
në shkreti e kur nga thellësitë e varreve të vdekurit (të parët tanë) zgjazin
duart e thirmojnë: “Mos ik! Mos ik! Mos
ik!”.Shumë pak autore e trajtojnë këtë problem të çoroditjes demografike nën
kënd-vështrimin e dashurisë për dheun amë, ku të ka “rënë koka” e me një mall
të mbushur me një fluiditet të till natyror.
Tema e aktualitetit e mesazhet që autorja
përcjell nëpërmjet kujtimëve retrospektive të vendlindjes së sajë Mirditës dhe
të vendlindjes shpirtërore Shkodrës, është amalgama e gjithë dialogëve nënë e
birë, si një dualitet që e përçon dashurinë për vendlindjen nga një brez në
tjetrin, si një domosdoshmëri e zhvillimit të një shoqërie në hapsira e kohë të
caktuar.
Në romanin “Ankthi i së vërtetës” me bindjet e mia, përceptoj se natyralizmi është
pjesë e pandarë e konceptimit estetik të romanit.Kjo i ka dhënë dhe karakterin
e një filozofie natyralise. Përshkrimet pejsazhiste, vinë si paralelizma
figuratv të botës së brëndëshme të personazheve.Ky alternim përfekt i
supstancës shoqërore, asaj njerëzore e natyrore i jep jetë e gjallëri tërësisë
narrative, si në kontekstin kohor (stinor) dhe hapsinor.
6-PACIFIZMI SI DOMOSDOSHMERI NE ULJEN E TENSIONEVE SOCIALE
Pacifizmi vjen në shoqërinë
njerëzore si pjesë e majasë shpirtërore, mbi të cilën shtrin këndvështrimet dhe
shkrimtarja Vilhelme Vranari (Haxhiraj) mbi aktualitetin e jetës si dhe
zhvëllimoren e sajë.Pacifizmi një nocion që i ka shoqëruar dhe i shoqëron të
përndjekurit dhe gjatë këtij tranzicioni të dhimbshëm.
Një mesazh
biblik “Paqja qoftë me ne” e
rrenjëzuar aq shumë në mëndjen e shpirtin e kësaj shtrese të shumvuajtur por,
që asnjëherë nuk ka shfaqur urrejtje klasore, sepse siç evidenton autorja ndërsa kalonte rrugës
mes ferrit të luftës në qytetin verior (aludohet lufta 2 botërore dhe 097): “i nuhasja aromë jasemini, trëndafili,
borziloku, jargavani, dorenje, zymbyli, livandoje”. Nuk ka se si mes këtyre
luleve të mos ketë paqe! Ndaj mesazhi biblik “Paqja qoftë me ne” është mesazhi metaforik, alegorija e gjithçkaje
shpirtërore që del nga shpirti i personazheve dhe i autores.
Pacifizmi, një tematikë aq shumë e lakuar në
propogande, shumë pak e prektikuar në jetën shoqërore shqiptare, por shumë e
kultivuar në bahçen
shpirtërore të përndjekurve e të autores në romanin “Ankthi i së vërtetës”. E kjo është diçka e veçantë në letrat shqipe, në një kohë kur po
trumbetohet me tam-tamin anadollak një e ashtuquajtur “letërsi e burgut” që i bën veç keq kësaj shtrese. Ka vetëm një letërsi
shqipe ku militon dhe ish e përndjekura, e shumë lakuara e kësaj shoqërie për
të cilën të gjithë aspirojmë, Znj Vilhelme.
Koncepti “letërsi
burgu” ushqen mllefin, urrejtjen e cila s’ju nda këtij populli me dhjetra e dhjetra vjeçarë.Mllefi
s’të çon
kurkund, “Paqja qoftë me ne” e
vlonjates të çiltër
të çon në
bashkëjetesë shpirtërore e shoqërore për të cilët ka aq shumë nevojë shoqëria
shqiptare.
7- DUKURI NE STRUKTURE E SHARM FILOZOFIK-POETIK
Romani “Ankthi i së vërtetës” e hap rrugnajën fabulare me një narracion
filozofik, e cila më pas, me sentencat e pasazhet mozaike, shërbejnë si nyje
lidhëse për gjithçka që do të shtjellohet me pas.
Me këto sentenca autorja paravendos
kapriatat e ngrehinës romaneske, në të cilën do të bazohet e gjithë rrëfimtaria
e shtjellimi i intrigave në planin moral, ekonomik, shoqëror.Kjo i jep që në
dyzet faqet e para një strukturë të re mozaike romanit, mbushur dëngëshëm me
pasazhe poetike, aforizma e fjalë urta nga zhargoni popullorë e diturakët e
mëdhenj botëror.Autorja mbështetet tek një arsenal i tillë artistiko-bindës
sepse: “Veç ankthi i së
vërtetës e tremb.../oh, sa e tremb…/ dhe përjetë atë e mban peng”.
Dhe nga kjo
pjesë poezi, si prolog i romanit, ku retiçensat janë një përbërës i artit moderrn
shumë domethënës e janë përdorur nga autorja me efikacitet artistikë si një
nënkuptimorë, ndjehet përthithja e gjithë domethënies.
Në fakt jeta jonë ka ecur e është ndalur
nëpër këto retiçenca,
të cilët autorja me një fikcion brilant ja lën lexuesit të mendojë sipas
gjykimit e pikëpamjeve të tijë, pa ushtruar presion psikollogjik tek lexuesi,
siç ndodh
rëndom në letërsin e soc- real (suerralizë kam bindjen se ishte).Loja
psiko-analitike që bën autorja me dypersonalitetin ku: “Jam apo nuk jam unë?kam kombësi apo mos aksidentalisht jam
jasht-tokësor?!” në stilin e Zhan Pol Satrit tek romani “Neveria” luan me këtë dypersonalitet në
kuadrin e letrarizimit të teorive drojdiste, duke ushqyer këto sentenca
filozofike me diversitetin shoqëror që autorja ka përjetuar dhe përjeton akoma.
Me këtë manovrim filozofik, Vilhelmja bën dhe
argumentin psiko-analitik duke evidentuar elementët psiko-terapeutik të jetës,
këtij rregullatori jetësor të njeriut sepse: “Tek ajo heshtje e zymtë fshihej mundimi, vuajtja dhe e vërteta, të
cilën njeriu merr me vetekur vdes.”
Apo ngulimi në kërkimin e rifiniturave të
prototipit në personazhet e sajë autorja nga bota e personazheve replikon: “E ç’mund
të të falë tjetër burrëria, vec hiçit apo mosekzistencës?”
Këto konceptime filozofike kanë marrë
përmbajtjen natyrore dhe nga përdorimi i interpretimit popullor si një gjetje
autentike e cila mbarështrohet me konceptet e filozofisë më të kultivuar
botërore ku : “Po të shkojsh pas
brumbullit te plehu do të shpjerë”.
Në fabularen narrative të këtyre persihatjeve
psiko-analitike dhe futjen e pjesëzave prozatore korsive mozaike, me ato
dukuritë e veçanta
në formën e një retroje, por duke moderuar me sukses nxjerrjen në dritë nga
mjegullnaja e kohës karakteret e fshehura, si në një mizanskenë të jetës së
personazheve, duke ma dhënë të plotëruar të vërtetat e secilit.
Ky intepretim arrin gjer në ato dukuri saqë
Ajo (Nora): “Nuk po e kuptonte pse ajo
fytyrë, tmerrësisht e huaj, i dukej si një grumbull tiparesh të parregullta
prej të cilave dilnin gjemba helmues që i nguleshin thellë në shpirt”.
Psiko-analitika dhe psiko-terapeutika, si
esenca filozofike e gjithë sentencave, pasazheve, vinë si ato gurët këndorë në
godinën narrative, mbi të cilën ecën e gjithë muralja ndërtimore e romanit.
Një shembull etalon është kjo sentencë e cila
dualizon e merr kontributet psiko-terapeutike: “duke parë mirë brenda vetes dhe çka u ka ndodhur të tjerëve, që të mos
gabosh kurrë, nuk humb gjë nëse pyet ndërgjegjen.Ti je unë… dhe kur veten e
sheh në skëterren tënde kur ti je i zhytur, më thuaj ç’duhet të bëj?”
sepse “Kështu je e aftë të përballosh
vështirësitë.Duhet ta kesh të qartë se çdo veprim e ka një çmim
bija ime”
definon në kuadrin didaktiko-pedagogjik djali i Norës në katarsesin e qëndrimit
moralo-familjar, në vetëgjygjsinë e tijë në takimin me Nikolinin (babain) në
kafen e Madhe.
Dualiteti e lidhja e ngushtë shpirtërore nënë
e bijë e nënë e birë, vjen si produkt i shumë viteve të shkuara, si një produkt
social në një familje të shëndoshë ku : “para
se të kryej një veprim, duhet të jetë ajo (nëna V.M) e para që duhet ta dijë” Me të drejtë autorja ngulmon se me një
familje të tillë duhet të ekzistojë një lidhje e pazgjidhëshme, si mishi me
kockën, si gjaku me zemrën, ku njëra nuk ka kuptim dhe nuk mund të ekzistojë pa
tjetrën.Kjo është motoja që metohet me të drejtë nga kjo autore në raport me
romanet e tjerë të kohës, prodhuar me shumi e që nxisin në fakt këputjen e
këtyre lidhjeve familjare, gjakonore, thirrjeve shpirtërore.
Një batërdi e tillë shkrimore ka bërë çprishjen
e këtyre lidhjeve, gjë që e cila reflektohet nga një politraumë e familjes
shqiptare.
Familja është mikroshteti në kuadrin
sociollogjik dhe kur çekuilibrohet
ky mikroshtet, kjo bërthamë sociale, patjetër që në të gjithë strukturën shoqërore
do të kemi çpërbërje
të elementëve lidhës të shoqëris.Këto lidhje, aq shumë të domosdoshme për një
familje të shëndoshë, ku transparenca është insulina që ruan këto raporte të
domosdoshme në jetë.
Në konceptin makarenkian, të pedagogjisë e të
didaktkës e “shkuara është e pakthyeshme”
por ama nuk duhet të harrojmë se ajo : “Vlen
si shkollë apo përvojë prej së cilës mëson shumë.”
Kjo është majaja që brumëson “Ankthin e së vërtetës” gjatë gjithë
rrëfimtaris romaneske, shtjelluar me atë mozaikën e ngjarjeve e të fenomenëve
të një nëne e një biri në luftën e pabarabartë për mbijetesë.
Jeta është ndryshim dhe ndryshimi duhet të
sjellë zhvillim, të mira për njeriun e jo një vullkan dhimbjesh ku ndërthuren
rrugët që vrasin vetëveten.
Kujtimet në rrugën tonë –thotë autorja- nuk
duhet ti ngjajë asaj lules së blirit që çel e kundërmon mbi një varr: “Kush mund të joshet nga aroma e sajë e
këndëshme? A i vlen gjë atij njeriu që dergjet nën këtë tokë!”
Një supërmetaforë funksionale, brilante, me
rrezatimin e atyre pyetjeve retorike mbi vlerësimin e jetës dhe të
marrëdhënieve të njeriut me të.Kjo ndodh nga që, ne jemi vetë ekzekutorët e
jetës sonë.Kjo është fatkeqsi definon autorja nëpërmjet nënës të Andreas.
Mesazhi është i qartë: Njeriu duhet të jet
gjithënjë në një lustracion shoqëror në mënyrë që në jetën e tijë të ketë një
katarsis ku irracionalja e dëshiruar të jetë në përballje me racionalitetin e
përjetuar.
8-“MBALLOMAT”ARTISTIKE
DHE POETIKA ROMANIT
Siç
mund të evidentohet dhe nga një lexim i shpejt, romani është i mbushur
dëngëshëm me sentenca pasazhe poetike,
fjalëurta dhe rrëfenja.
Në filozofinë e zanafilës të prozës, që nga
lashtësia, fjalëurtat e rrëfenja janë ftillesa e tregimtarisë.Këtu qëndron dhe
vitaliteti i kësaj proze romaneske.Vilhelmja mbështetet fortaz tek koncepti i
përdorimit me bollëk i fjalëurtave e rrëfenjave, si zanafilla të një arti të
madh siç
është romanistika.Ndaj ky art i mbështetur në ato zanafilla, mbarështrohet,
lulëzon, frutohet aq natyrshëm në atë bahçen krijuese të Vilhelmes, duke marrë dhe
antributet e një përgjithsimi në më shumë se mbarëkombëtarë të risive
stilistike, duke mos përjashtuar trashëgiminë.Me skrupulozitetin e një
demiurgeje autorja u mbështet fortas te të vërtetat e këtij tranzicioni edhe
tek trashgimia më e mirë e shkencës humane të letërsisë shqipe, si mitra ku do
të ngjizej e rritej produkti i sajë letrar.
Trajtimi në këndvështrim filozofik e
urtakëve, sentencave si një mishelë e mendimit të personazheve dhe të autores,
integrimi i tyre në kuadrin romanesk, vjen si një vlim turbulencash diellore,
nga ku dalin mesazhe parabolike, në barazinë gjinore e shenjtërinë e
familjes.Përdorimi i tyre drejtshkrimorë ka rritur nocionin artistik të
shprehurit, të komunikimit letrar të personazheve me autorin e anasjelltar siç
janë: “pikërisht tringëllimat e fatit tim
të pafat që s më lënë të dëgjoj zile
e kambanë.”apo urtakja në dialogun brilant të Shotës me Marinë “Kur bilbili e zë këngën në folenë e
kanarinës, a nuk është mëkat nga unë që ta ndërprisja atë melodi?”
Shumi të tilla nga xhevahiret e popullit,
vinë si ato shtresat e diamantëve në xehe të thella, që dalin me atë fortësi e
shkëlqimtari rrezautese por dhe një tejpameri në gjykim e mendim.
Siç
duket në përdorimin me shumi të këtyre “mballomave”
artistike shkrimtarja jonë e nderuar ka parapëlqyer estetikën e Umberto
Ekos i cili përkufizon : “disa vepra
shfaqen si të ndërprera e megjithatë japin një përshtypje frymëmarrjeje të
madhe dhe koherencë të formës.Mballonat janë parë si pika mbështetjeje të
nevojëshme për ecurinë e së tërës, si ura, saldime (ku artisti vepron me kujdes
me të paktë, me padurim më të madh e deri me mospërfillje, thuajse me nxitim
kalimthi që, pikërisht se janë detyruar prej nevojës për të shkuar më tej, mund
ti lihet konvencionit, paragjykimin e së tërës)” (Umberto Eko “Për letësinë”
f.199 botim Dituria 2007)
Këtyre “Mballomave
artistike” ajo që i jep shkëlqimtari është pathosi poetik që ato
reflektojnë në linjat prozaike.Pasazhi e fryma që ato reflektojnë është
bashkëudhëtarja gjatë gjithë leximit të romanit.Ata e ushqejnë romanin me
ndjenjë e pathos në atë masë sa që bëhen dhe promotorë të protonizmit, nga
dalin të gjitha mesazhet urtake të një nëne.
Ngarkesa poetike është e tillë saqë mund të
them me të drejtën time se, në korsivën e tyre të dukshme ato kthehen,
herë-herë, në balada e herë në poema prozaike, me frymë e maja poetike.
Një gjë të tillë e përforcon dhe karakterin
mozaik të ngjarjeve e fenomenëve që evolojnë gjatë romanit.
Kjo risi në romanin “Ankthi i së vërtetës” vjen si një transplant i një moderrneje që
ka zënë të futet në estetikën e romanit bashkëkohorë që para viteve 090 me
Ismail Kadarenë, Faik Ballancën, e më pas me Skënder Drinin, Sulejman Mato,
Fatos Kongolin, Ben Blashin, Zija çelën,
Mira Meksin, Fatmir Terziun.
Veçoria
e Vranarit është se ajo ka bruajtur, brumin e vet narrativ, me më shumë maja
autoktone, duke natyralizuar me elementë të thekur të jetës, fenomenëve,
natyrës shqiptare, duke na dhënë një modernitet të sojit, me një pasaprotë
bio-shqiptare, e jo siç
ndodh rëndom nga përkthimet “at literium.”
Mjeshtrës së Madhe të Penës, Vilhelme Vranari
(Haxhiraj), i takon merita se: në këto vite tranzicioni, me zgjimin e muzave të
prozadorisë, ishte ndër të parat që po lufton për nxjerrjen e letërsisë
shqiptare nga narkoza e soc-surrealizmit, duke hapur kanatat e një fryme të re,
me nocione moderrne, e hapur, produkt i indikacionëve të shndrimeve
politiko-shoqërore.
Supstancialja e re gjykimore e mendimore e
personazhëve të krijuar me aq përkujdesje artistike, si prototipe të sajë e
tejkalon kohën krono, duke u përballur me ardhjet më cilësore në kuadrin
global, me diversitetin e një shoqërie, e cila është në kërkim të mbijetesës,
në luftë me absurdin që e ndjek.
Dyrah Dhjetor
2014 Vladimir Muca
Shkrimtar Studiues
Email:vladimir_muca@yahoo.com