Ilir Levonja
Lirika me natyrën e stinëve
Ndofta vështrimi mbi poetikën, nëse kemi parasysh tekstin Hiret e
letërsisë moderne shqipe, do të
ishte i pa plotë pa prurjen edhe të një lloj forme aktuale, vargëzimi. Kam
thënë aty, ''Ashtu sikur ka dhe autorë
që i kanë mbetur besnik vargut klasik të lirikës me tetë, dymbëdhjetë e
gjashtëmbëdhjetë rrokëshe. Por kanë risi në trajtën e konceptit. I tillë është
rasti i gramshiotit Pozaet Qose, etj.'' Emrat e tyre janë të shumtë, si
përshembull Frederik Rreshpja, Jorgo Bllaci, Ndoc Gjetja, Sadik Bejko, Betim
Muço, Skënder Rusi, deri tek pak më të njohurit si Nexhip Ejupi etj. Por është
vënë re një fakt kokëfort, ''fanatizmi'' i stilit; pak prej këtyre emrave, kanë
tentuar të vargëzojnë ndryshe. Të paktën nga Skënder Rusi e këtej, këta të
cilët edhe do të flasim. Kjo për disa apo dhjetra arsye, që nganjëherë mund të
mos jenë fare të tilla, por thjesht kërshëri e prirjes së poetikës, e gjenisë
brenda krijuesit. Që ndofta, nuk është aspak e domosdoshme që, edhe ta
përkufizojmë.
Në konceptin eseistik, në një nga kumtesat hyrëse të këtij libri, ( Arti
poetik) i jemi referuar poetit amerikan Karl Sandberg-ut, (Carl Sandburg 1878-1967) ose më saktë kemi bërë aleancë në atë mendësi që prirja poetike mbetet e
papërkufizuar. Ashtu sikurse kemi hasur një koncept perceptimi keqardhës, ti
(poezi) Shënmëri dhe prostitutë, nga një poet me përmasa universale, si Visar
Zhiti. Kësaj here vështrimi ynë është për një lloj komenti me atë që tashmë
mund ta quajmë qëllim; koncepti i shpesh përsëritshëm i dy vargëshit të Oktavio
Pazi-t (Octavio Pazz) ''unë shoh me mollzat e gishtërinjëve/ atë që prekin
sytë e mi''. Do komentojmë disa autorë, një aradhë, duke mos pretenduar
asnjëherë se i kemi thënë të gjitha. Duke mos përkufizuar asnjëherë me ndjesinë
absurde të shkallës sipërore, si më të mirët etj..., apo këta janë. Duke mos
paragjykyar se çfarë po them unë, është absolute, por thjesht një dëshirë e
mirë për një formë ndryshe, që edhe mos mund t'i shërbejë aspak disiplinës së
komentit letrar. Duke bashkuar motivin e këngës së Shqipërisë së mesme ''tuj
shëtit në mal e kodër, tuj prek lulet gjithë me dorë'' etj..., të krijojmë
një përfytyrim që na e bën të bukur ëndërrimin, po ashtu edhe atë pjesë
thelbësore të ekzistencializmit, atë që quhet jetë. Duke u përmbajtur në të
njëjtën kohë, edhe emrave të përmendur shumë, disi, por kryesisht më pak të
përmendur. Të cilët për njëmijë e një arsye janë një tjetër natyrë e begatë e
universit letraro-artistik, atij shqiptar.
(-a) Skënder Rusi mund të jetë prodhimtari më i ''bezdisshëm'' i prurjes së
lirikës në natyrën e të gjitha stinëve. Nuk është çudi se nga një vështrim i
shpejt, kalkulimesh në kohë mund të na rezultojë që tek ky artist të kemi më
shumë lirika se sa ditë njerëzore. Ose e thënë ndryshe, lirika si zhanër i ka mundur titujt e librave. Në kuptimin që
lexuesve, simpatizantëve sapo ua kujton thonë menjëherë, ah po, liriku i
Korçës. Biles me këtë këndvështrim, njëjtëzimin me qytetin e lindjes, Korçën, e
kam trajtuar identitetin e tij poetik. Rrallë të qëllon të thonë libri i tij,
apo ky libër i tij. Ndaj tek ai një strofë flet shumë. Një vjershë, akoma më shumë. Shkurt ai mbahet mend
përmes vjershave se sa titujve të librave. Shumë nga këto lirika janë subjektet
e gjalla të serenatave korçare. Por t'i përmbahemi konceptit se, çfarë shikojmë
në dy, tre apo disa vargje? A prekim gjë me mollzat e gishtërinjëve?
Për së pari kam zgjedhur
një lirikë të hershme. Ndofta nga zanafilla.
Jashtë bie borë, era fryn me tmerr
kali i një karroce vrapit seç ia merr.
Karrocieri i fshatit fërshëllen dhe qesh,
kamxhikun prej gome mbi dëborë e dredh.
Edhe nëpër rrugë shtrembër rendin rrotat
nja dy harabelë dridhen nga të ftohtit.
Mollët gjethe rëna me trupin e hollë,
qafën mbështjellë me shall prej dëbore.
Edhe rend karroca në
rrugën me gurë,
nën barkun e kalit lodhja
bëhet ujë.
Dhe fshati pret filmin,
jepi karrocier,
Le të bjerë borë, le të
fryjë erë.
Subjekti, një karrokinema që transmeton filma fshatrave të Korçës. Edhe pse
pejzazhi është i ftohtë, karkterizohet nga një gazmëri vëzhguese, (karrocier
fërshëllen dhe qesh) prej çunaku a çupëline, a qoftë një udhëtar i rastësishëm.
Me komponentët tërësor të lirikës, sidomos sinteza e togjeve me ''përplasje''
të buta, bie borë, fryn erë e tmerrishme, rrugës - shtrembër rendin rrotat,
pemë hollake qafë mbështjella, barku i kalit ku lodhja bëhet ujë, njerëzit që
presin filmin etj.
Nëse pulisim sytë, ajo që shohim mund dhe është një karrokinema sipas asaj
që ruan në mendje gjithkush nga ne që ka jetuar ato kohë. Unë nuk kam patur
fatin, por më kanë thënë se vende-vende pajisjet e kinemasë i çonin me karroca
ose me autokinema. Në murin e një salle vendosej beze dhe shfaqej filmi. Nëse
ishte kohë e verës, përjashta. Nën yjet. Këtu jemi në dimër. Dimër Korçe,
ndofta në ato fusha me pak pemë e shumë të ftohtë. Me relieve kodrash të
ngrira. Por që kanë brenda entuziazmin e një karroce. Shfrymën e kalit, djersët
nën bark dhe njerëzit që presin.
Edhe rend karroca në rrugën me gurë,
nën barkun e kalit lodhja bëhet ujë.
Dhe fshati pret filmin, jepi karrocier,
Le të bjerë borë, le të fryejë erë.
(-b)Pozaet Qose. Nga zërat i lidhur pazgjidhshmërisht me truallin,
Gramshin, bregun përgjatë Devollit, nën hijen e Tomorit. (Ka edhe raste të
tjerë, psh ai Xhelal Toskut me Rrogozhinën. Një qiparis në anë të udhës, buzë
lumit Shkumbin.) Jemi tek Pozaeti. Një lloj baritori i rrjedhës, ''fanatiku'' i
lirikës së kultivuar së asaj sua-je bilbilash nga letërsia shqipe. E ka dashur
që herët edhe vetë shenjtëria e tij, Dritëro Agolli. Madje vite më parë më ka
folur, po Dritëroi përmes një bisede që kishim në lidhje me rrjedhën e
lumenjëve dhe folklorin. Në fakt lirika, është mirëfilli folklor, qoftë edhe
kur ka motive qelqi me pika shiu, pra qytetin. Argumenti më i thjeshtë, nuk
është teknika, por përkatësia e evoluimit e gjenisë krijuese. Në fund të fundit
është lëndë parësore për këngën. Dhe si e tillë bëhet epike në koncept.
Vështroni vargjet e mëposhtëme, nga Pozaet Qose.
Në vazon e pritjes ata sy
Çelin përngaherë e
s’vyshken dot.
Portën ëndrra hapur mban
për ty,
Që ke humbur rrugën nëpër
lotë.
(P.Qose nga letërsia shqipe.)
Ndërsa po t'i referoherimi
letërsisë në përgjithësi, krahasimit, gjë që e kam bërë si motiv edhe në kumtesat e tjera të këtij libri, ka
një gjëndje poetike si ajo tek pritja e Nazim Hikmetit, poetit të madh turk. Ja
shëmbëllimi i motivimeve, si vijon:
Sa vjen e më të shkrutra
bëhen ditët,
Shirat po vërshojnë lumë.
Porta është hapur kanat, e
të pret ty,
Po ti, pse po vonohesh kaq
shumë?
(N.Hikmet nga letërsia turke.)
Po kësaj here Pozaetin do
e ''përflasim'' edhe në një mbiçapitje, nëse munda ta orientojmë fjalën. Pasi
sigurisht as ky poet, i ngulur nën hijen e Tomorit, nuk është indiferent ndaj
asaj që quhet hapje me botën. Shtegtimin e miqve, të njohur, të panjohur,
qytetarë..., shqiptarët në përgjithësi. Pra, në atë se çfarë humbet një pemë e
ngujuar nga shtegtimi i zogjëve, i stinëve e të tjera detaje nga universi
njerëzor. Vini re lirikën e mëposhtme.
Ndarje elektronike
Në celular ta ndiej zërin,
Në një CD të shoh me
sy.
Më tret ky malli yt të
tërin,
Si malli im po të tret ty.
Na nis drejt puthjes
kohë e djegur
E tashmja
ndodhet në mërgim
Gabojmë kur
jetën, sa një shekull,
E quajmë udhë,
që s’ka mbarim.
E humbëm shpirtin,
dritë maji,
U bëmë të
largët, si planetë.
Të jap një puthje me
e-mail,
Një përqafim në
internet…(!)
Subjekti karkaterizohet
nga një ndarje e madhe, ''Gabojmë kur jetën, sa një shekull''. Nga një
ndarje që aty për aty mund ta mblesh brenda duarve, ''E quajmë udhë, që s’ka
mbarim.'' Eshtë në fakt realiteti komunikativ aktual, i perceptuar si pandehmë.
Më duket se janë thënë
gjërat të gjitha,
S’i mbetet më asgjë atij
që vjen,
Por lulja, që pas shiut
thur lirika,
Dëshirën e krijimit prapë
e kthen.
(-c) Nexhip Ejupi, është
rasti që ka thyer njëfarësoj ngujimin e pemës me vendlindjen, Elbasanin. Por
përftesa është një mahnitje kaq virtuale sa vetëm një dhimbje e vërtetë mund ta
nxjerri jashtë, të na e sjelli, nga thellësia e gjenisë krijuese. Ndiqni
lirikën e mëposhtëme.
Turp
Turp të ketë kush më
zhgënjeu,
Të braktisja një shtëpizë!
Jo kot qeni im më lehu
Te kolibja, pas avllisë…
Turp të ketë, kur shesh me
lule
Më çairën - pa e parë
Tani ziej ca fasule,
Mbyllur brënda, vetmitar.
Shkruaj vjersha, kot që
shkruaj,
Kur veç Fizes ia lexoj
Tërheq muajt porsi buaj,
Tespi orësh numëroj.
Turp të ketë kush ma përçmoi
Jetën time rrogë- pakë!
Krejt papritur më kafshoi
Porsi qeni zgjebarak…
Zemrën time ma përshqeu,
Tek po vuaj i papunë.
Turp të ketë kush më
zhgënjeu!..
Turp të kem, në qofsha
unë!..
Lënda poetike është një
lloj vetngujimi tjetër, ai i një burri që ''mallkon'', pa përjashtuar këtu edhe
vetveten. Madje aty është kulmi epik i këtij subjekti. Tallja e bukur me
vetveten ''Shkruaj vjersha, kot që shkruaj / Kur veç Fizes ia lexoj'' .
Në fakt është fati njerëzor ai që ka ngritur barrierën. Ka bërë njeriun të
ngrejë duart. Fataliteti i shprehjes çifute për tokën e ëndërruar. Nga ana
tjetër, sjell në prehrin tonë një konstatim virtual, të cilin gjithkush, nga
nervi ose dyshimi, e injoron. Lumturia nuk është toka e ëndërruar, por vetvetja
qoftë edhe në një rrethinë, çair, apo zabel siç thotë një elbasanas i famshën
si Isuf Myzyri, edhe pse e ke rrogën fare të pakët. Ndaj Nexhipi thotë se ''Turp të ketë kush
ma përçmoi / Jetën time rrogë- pakë!''
Nexhipin doja ta sillja
edhe për një detaj tjetër, ai është gatues i zoti edhe i fjalëformimit. Vite më
parë lexoja një cikël nga ky autor në faqet e gazetës Illyria, të shqiptarëve
të Amerikës, në NewYork. Nga 2007-ta besoj.
Më mbeti në mendje vargu ''vajza me djalin belpërbelet''. Nuk e
gjeta dot këtë vjershë, nuk më ndihmoi dot as autori për shkak të atij
''mallkimi'' të mësipërm, zhvendosjes nga buza e Shkumbinit. Por togu poetik ''vajza
me djalin belpërbelet'' është i mjaftueshëm për të përfytyruar shumë. Një
djalë dhe një vajzë kapur duarsh, që rrotullohen, që sillen, që duhen. Që, -
belpërbelen. Lasgushi luante me mjete të tilla shprehimore, si, ''o ti e bukura
me sypërdhe' ''etj.
(-d) Zyhdi Morava, ndryshe
nga autorët e mësipërm, e urrente ngujimin për shkak të persekutimit politik,
burgut që bëri. Eshtë zogu shtegtar i lirikës poetike, i prozës, por edhe i
jetës. Një lloj bohemi me shik, i pashëm, por edhe nga ata që nuk të bënte për
asgjë.
Ia lejova vetes këtë lloj
hyrje për shkak të njohjes që kam patur dhe faktit që nuk ai nuk jeton më.
Do përmend dy lirika,
ku për fat gjen shtrat edhe interpretimi me përfytyrim. Ku edhe arratia
vallëzon përmes një përsëritje aspak të zhurmshme, aspak kakofonike siç ka qejf
ta emërtojë folkloristika, një lloj përmbledhje e grupuar në një beft poetik.
Këngë që fërshëllehet. Ndiqeni.
Puthja e fundit
Fluron, lodron nje
gjeth në rënie,
Kur era fryn e
shfryn në vjeshtë,
Si psheretim' e
zemres tënde,
E dalë befas, fare
thjeshtë...
Fluturon e ikën fluturim,
Një zog që shumë gaze kishte,
Dhe mbetet bosh
folezë shkreta,
Mes degëve, në
shelgjishte.
Si lot, si zog, si
psherëtimë,
Gjithcka e shoh si
shkoi, si treti,
Vec puthja e fundit
mes kujtimesh,
Si tjetër plagë e
thellë mbeti...
Vjersha është e
gjitha një subjekt arratie brenda një krahasimi, me zogun. Me një keqardhje
rrethanash ndofta, me elementë të natyrës, bën fjalë për një ndarje. Por siç e
thamë edhe më sipër, ka një rendje tingujsh kaq të harmonizuar sa harron edhe
vet indeksin titullor. Të shpie në situatë absurde, me kërshëri ndarjesh të
tilla, të paktën për të mbajtur mend diçka. Përsëritja e tingujve është
virtuale, një lloj violine..., fluron, lodron, fryn, shfryn, fluturon,
fluturim, si lot si zog, e shoh si shkoi etj.
Vështroni edhe një
lirikë tjetër nga ky autor, ku sërish thelbi është në vargun e fundit.
Adagio
Gjithë ditën ra shi, dhe
dita me gri,
Ze thithet nga mbrëmja që
qetë po zbret.
As unë nuk e di, as ti nuk
e di,
E nesmja c'na sjell, te
nesmen ç'na pret...
S'do bëja habi, sikur në
pusi,
T'me priste ai, që egër të
vret.
Po ja që vjen ti, e sjell
gaz të ri,
Dhe ikën ai, me vdekjen e
vet..
Eshtë ndofta vjersha ku ka
parashikuar tipizimin e vetvetes, duke na dhënë një lloj gjëndje prej puple,
apo gjetheje që fluron siç thotë ai, për dy të dashuruar, për dy individë, për
dy qënie njerëzore, në barkduart e gjithësisë. Dhe mua nuk më mbetet asgjë veç
të t'i them se, Ti ike, por nuk ishe vdekja .
Megjithatë, sipas shpirtit
të gjenisë poetike, gjerorja e jetës sjell gaz të ri.
(-dh) Lushnjari Fatbardh
Rustemi, është ndofta zëri me angazhimin më serioz, gati zyrash por me
këndëvështrimin poetik. Kjo shpesh e ka bërë të keqkuptuar. Për herë të parë e
kam kontaktuar në një komedi, me sa mbaj mënd titullohej ''Gruaja me çelës
në qafë''. Vënë në skenë nga trupa e teatrit të Beratit. Salla e
Kinoteatrit Vaçe Zela ishte mbushur përplot. Qeshëm sa u shkulëm. Unë isha një
maturant. Më vonë na afroi letërsia. Biles falë saj nuk nuk na ndau dot as
politika. Për shkak të angazhimit të hershëm në politikë, librat e tij, dramat,
esetë, poezia kanë si lëndë parësore më shumë se idealin politik, atë të
marrëdhënies midis njerëzve që përfaqësojnë këto ideale. Kjo për atë fakt
konstatues që e përmenda mësipër, këndvështrimin poetik. Ka shkruar edhe një
libër eseistik ''Them se e njoh Kadarenë''. I cili mua më ka lënë mbresa
të jashtëzakonshme, për detajet në këndvështrimin po poetik. Mes Kadaresë,
krijuesve lushnjarë, Lushnjes si qytet. Pritja e delegacionit të shkrimtarëve
të provincës, që i bënin gjeniut në stacionin e trenit, vendin e lirizmit të
dashurive me pritje dhe përcjellje. Por që edhe këtu, më shumë u keqkuptua se sa u
përgëzua. Megjithatë unë sot do analizoj një poezi të tijën ku pikërisht kjo
ndjesi e imja del në pah përmes prirjes poetike. Vjersha titullohet ''Poezia
e vetme për gruan'', lirikë ku vargjet nuk kanë numër rrokjesh të barbartë.
Por forma është ajo klasikja që i shkon për shtat trajtesës sonë. Le ta
ndjekim....,
Poezia e vetme
per gruan
Në fytyrën e
pastër pa një enigmë
Vështrimin
mendueshëm hedh mbi dorëshkrime,
Ndoshta me
kuriozitet sheh vjershat e dashurisë
Që zakonisht ne i quajmë
intime.
Dhe prapë të tjera femra
Dhe gjëkundi veten s’e
gjen,
Se ti sytë s’i ke blu
Dhe flokët s’i ke të
verdhë.
Një mbetje qejfi, s’të kam
kuptuar
Dhe xheloze s’u bëre një
herë,
Pse për të tjerat unë kam
shkruar
Dhe ty s’të kushtova një
vjershë.
Unë s’jam shkrimtar i
suksesshëm
Veç dështime kam pasur me
shumicë,
Ndërsa të tjerat më kanë
dhelur qenien
Ti me përkëdhelje thellë
në shpirt.
Por unë e di se ku ti
fshihesh
Veç thesaret fshihen në
këtë botë,
Nëse më ka zhgënjyer
ndonjë Helenë
Ti përherë ke mbetur
Penelopë.
Subjekti është një
ballafaqim gjakftohtë, me pak keqardhje, ndofta kjo për shkak të natyrës së
pandryshueshme të krijuesit, në drejtim të prirjes dhe vështrimit dashamir të
gjërave të universit social. Me gruan, dashurinë e dhembshur, të vërtetën në
kuptimin ekzistencial, padyshim me ato ''përplasjet'' martesore, por që në
rastin e mësipërm, pamja e saj është një ikonë. Kështu e shohim nga vargjet ''
një mbetje qejfi, s'të kam kuptuar'' .
Diçka e heshtur, diçka prej pusi që, vetëm shuan ujët thellë. Ky
ballafaqim ka nuanca me vrunduj brilantesh lirike për shkak të së tërës, në të
njëjtën kohë duket sikur është një lloj
pendimi burrëror. ''Pendimi'' mbase jo, pendesë po. Kjo do afronte me gjëndjen
përpara altarit. Por në fund të fundit është art poetik. Dhe ne nuk na mbetet
gjë tjetër veç të nanuritemi aty.
Nëntor, 2014
Deerfield
Beach, Florida.