e hënë, tetor 07, 2013

LIBRI - BIBËL E SHPIRTIT TË NJERIUT



 



Zoti shkrimtar, para se t’ju drejtoj pyetjet e mia si kolegu i juaj, po citoj një pasazh nga libri juaj i ri, i porsadalë në dritë, i shkruar në gjuhën shqipe. Pse?! Gjuha shqipe, në tingëllimet e saj, e kudondodhur, me përmbajtjen e saj fisnikëruese arrin në çdo cep të Shqipërisë, trevave shqiptare dhe të hapësirave të botës së qytetëruar që ne shqiptarët me krenari hulumtojmë. Gjuha shqipe u jep identitet njerëzve, u jep pamjen burrërore dhe shkëlqen në letërsi, art, këngë, muzikë, valle etj. Këtu ju shkrimtar, poet, artist të kudondodhur i bëni homazh gjuhës shqipe, sepse e dini shumë mirë se ç’është gjuha për ju, sepse e dini shumë mirë, ajo për ju në krijimtarinë letrare e artistike, është lëndë e parë bruto, të cilën e përpunoni gjatë veprimtarisë suaj krijuese.
Gjuha për çdo shkrimtar shqiptar është instrumenti themelor i punës krijuese letrare, kurse lënda e parë për të janë emocionet që pasojnë gjuhën;
Emocionet, si ndjenjë shpirtërore në vetvete të shkrimtarit, shpërthejnë brenda një kodi të caktuar të tij për aq sa i duhen në subjektin e ri letrar që ka në dorë dhe për më tej duhet theksuar se është e pamundur për t’i shprehur të gjitha, sepse e tërë puna e tij është luftë, është betejë me ato të pathëna të pritshme dhe inekzistente. Pra, këto janë emocione të pashprehura që i shmangen gjuhës, e cila është mjeti bazë me të cilin shkrimtari përpiqet që t’i arrijë ato. Lind pyetja, në ç’mënyrë arrin shkrimtari i vërtetë të zotërojë ato ndjesi të vështira për t’u kapur? Natyrisht, përgjigjja e pyetjes duhet dhënë në mënyrë letrare dhe filozofike, të figurshme dhe plot fantazi.
Dhe këtë shkrimtari e ka zgjidhur nëpërmjet metaforës. Ai përpiqet me tërë potencialin e tij kulturor të shprehet jo në mënyrë analitike, por nëpërmjet fantazisë apo sikurit fantastik, pra, nëpërmjet figurës. Nëpërmjet figurës metaforike., ai (shkrimtari) kap thelbin e qenies së gjërave.
Dhe vazhdojmë (vazhdoj) më tej, por, a duhet shkrimtari si krijues letrar të dijë apo të përjetojë gjithçka, në mënyrë që me talentin e tij të jetë në gjendje të shkruajë (shprehë) të gjitha ndjenjat brenda vetes në librin e ri të ardhshëm apo që e ka në dorë për ta nxjerrë në dritë para lexuesve?
Natyrisht, shkrimtari i vërtetë përjeton gjithçka rreth vetes e kudo, sepse është një njeri si gjithë të tjerët, që jeton me njerëzit, me fenomenet e jetës së përditshme, me dramat dhe tragjeditë njerëzore, me ngritjet dhe rëniet shpirtërore të njeriut, të cilat me artin e tij letrar i përshkruan dhe i ngre në vlerë artistike dhe shpirtërore.
Gjithashtu përjeton si njeri dhe shkrimtar vuajtjet e tmerrshme për ekzistencë të njerëzve që nga buka e përditshme e deri te vuajtjet ekstreme antinjerëzore, e më tej, edhe gëzimet e tyre në mes të kësaj bote të trazuar.
Në librin e tij, shkrimtari përshkruan, nëpërmjet personazheve e ngjarjeve të jetës, vuajtjet e dilemat e tij për të gjetur subjektin letrar mes dy botëve, të njërës botë, ku jetojnë njerëz të pasur dhe tjetrës botë, ku vuajnë qindra e mijëra njerëz, që fatkeqësisht përbëjnë shumicën e popujve të botës, e pse jo, edhe në shoqërinë shqiptare të ditëve të sotme.
Shkrimtari në këtë botë njerëzore si krijues i vërtetë letrar dhe artistik, i vlerëson këto dy këndvështrime ndaj botës, të cilat janë plotësisht të ndryshme nga njëra-tjetra. Shkrimtari shqiptar që në hershmëri të popullit shqipfolës (shqiptar) ka mbajtur një qëndrim kombëtar ndaj realitetit të dy botëve, realist dhe objektiv, me theksin e gjuhës universale të shqipes.
Nëse një shkrimtar shqiptar do të përshkruante një pamje të realitetit, një skenë trishtimi, do të thoshte me fjalët e zemrës poetike “Ah, sa vuan njeriu i sotëm, sikur vuan shpirti im!” Për shkrimtarin ekziston vetëm një gjuhë e bukur poetike, e cila i bashkon të gjitha dhimbjet, bukuritë, mirësitë e çdo gjë tjetër në këtë botë.
Libri, vetë akti i të shkruarit, ka pasqyruar të tëra fenomenet, i ka sqaruar dhe i ka vlerësuar kundërshtitë në një tërësi harmonike me të gjitha faktet e realitetit të përditshëm. Libri në vetvete dhe shkrimtari në veçanti është art i shpirtit njerëzor, në të cilin, në subjektet e tij letrare ka shumë kontradikta, por të gjitha këto artistikisht qëndrojnë bashkë në harmoni. Që të arrihet kjo gjë, është shumë e rëndësishme nga ana e shkrimtarit që të ndërtojë një konstruksion të tillë fantastik, dhe më tej, që i duhet përsëri të rikthehet e të ripunojë me dhjetëra e qindra herë materialin e shkruar (shënime) për të të arritur në koncentratin final të subjektit në libër. Kjo është një punë e gjatë dhe sfilitëse.
Libri, si produkt i shenjtë shpirtëror, me të vërtetë është i mrekullueshëm për çdo shkrimtar që e nxjerr në jetë, si çdo nënë që nxjerr në jetë foshnjën e saj të porsalindur dhe, lumturisht e merr në duart e saj këtë engjëll, i zbritur nga qielli hyjnor i të madhit Zot.
Kjo gjë është dhe ndodh edhe me librin, edhe me shkrimtarin, edhe me lexuesin, edhe me shoqërinë, popullin, kombin dhe gjithë botën mbarënjerëzore. Libri, si edhe fëmija, është i shenjtë jo vetëm për shkrimtarin, por për të gjithë njerëzimin.
Fjalët e tij (shkrimtarit) të zemrës e të shpirtit tani e përgjithmonë i gjen në libër, librin e ri, i cili në udhën e jetës së tij s’do të ketë plakje, veç moshës së re. Nga eksperienca e letërsisë jo vetëm në botë, por edhe në Shqipëri e kudo, libri i çdo kohe, viti, sistemi politik, ekonomik etj., pavarësisht autorit, që është vërtet vlerë shpirtërore dhe artistike, i ka rezistuar të gjitha tundimeve ideologjike e politike, rrymave dhe izmave moderne, kërkesave dhe shijeve të lexuesve bashkëkohor të ditës, realiteteve të reja konceptuale dhe kozmike. Shkrimtari, i ndodhur në pozita kritike për veten dhe ndaj të tjerëve, është përherë në vuajtje, sepse të shkruash është art, se gjuha dhe stili i të shkruarit janë mjet shprehës, por në të njëjtën rrjedhë, si pa dashje, këto mjete mund ta fusin në udhë apo kurthe të papara, të cilat kërkojnë zgjidhje për të shprehur diçka me vlerë në fantazinë e tij kërkimore artistike. Puna e shkrimtarit është angazhimi i pandërprerë i tij. Të shkruarit është akti i dëshpërimit shpirtëror, i përditshëm, i vazhdueshëm në gjithëkohësi të jetës krijuese letrare. Për të (shkrimtarin) thonë se është kënaqësi, gëzim. Nuk është e saktë, nuk është lumturi, sukses, arritje, çudi, por vetëm vuajtje, skllavëri e tmerrshme, dhimbje dhe torturë e pandërprerë.
E megjithatë, shkrimtari në jetën e tij krijuese ka çaste kur shpërblehet për një punë kaq të madhe e produktive, e vlerësuar dhe e çmuar.
Ka çaste gëzimi, çaste të një lumturie totale, por që zgjasin sa hap e mbyll sytë. Gjithashtu, ndihet i shpërblyer kur libri del në dritë (jetë), natyrisht në formën e tij përfundimtare para lexuesve dhe publikut.
E më tej, kohë pas kohe, te shkrimtari, në rutinën letrare krijuese shfaqet një mrekulli, që kompenson dhjetëra sakrifica, dilema e zhgënjime. Kjo mrekulli për shkrimtarin, është libri i ri i dalë në jetën e vetë autorit, në jetën e qindra e mijëra lexuesve në vendin e tij e në gjithë botën. këtë moment, kjo mrekulli quhet Albania Europiane. Edhe ne të gjithë e pranojmë se libri i tij (saj) është një mrekulli.
Për hir të së vërtetës shpirtërore dhe njerëzore, e themi (e them) se çdo libër i vërtetë vlerash artistike e letrare është një mrekulli. Të tillë janë pak në pistën e librave të shumtë, që botohen e hidhen në konkurrencën e vlerave e të tregut. Libra të vërtetë që i rezistojnë kohërave, shijeve apo preferencave të lexuesve me kulturë elitare ka shumë pak, që do të thotë qartazi e shqip, se secili prej tyre (vlerave) duhet të jetë një magji e vërtetë shpirtërore, emocionale, që ndikon efektivisht në jetën tonë, timen dhe tuajën. Në rast të kundërt, nëse kjo nuk ndodh, atëherë libri është i pavlerë dhe, si i tillë, ai duhet flakur.
Për një shkrimtar, gjatë procesit të të shkruarit artistikisht dhe letrarisht, të jetë i besueshëm apo i natyrshëm ndaj të tjerëve (lexuesve të tij), ka rëndësi esenciale lidhja me jetën e të jetuarit të tij me realitetin e përditshëm ku jeton apo mbledh “nektarin” e subjektit të librit të ardhshëm dhe përdorimi i fantazisë së tij në këtë proces krijues. Eksperienca letrare, jo vetëm në botë, por edhe në Shqipëri, ka vërtetuar shumë fakte krijuese, se shkrimtarët e përmasave të mëdha, gjatë kohës që shkruajnë (shkruanin), fantazia, sikuri, hamendja, përtej të të menduarit të zakonshëm etj. ka luajtur (kanë luajtur) rolin thelbësor dhe që është e plotfuqishme realisht. Sigurisht, që çdo gjë e ka zanafillën e saj te përjetimet e vetë shkrimtarit. Kur shkruan, kërkon vlerën e një gjëje (gjetjeje) të veçantë shpirtërore, për të ndërtuar këndvështrimin e tij për jetën, njeriun dhe botën me koncepte mbi pavdekësinë e pafundësinë.
E më tej, qëllimi është të zbulojë një pjesë të përjetësisë te secili prej nesh dhe jo të shpërndajë iluzione të kota në faqet e librit. Mbresat e kujtimet e jetës si vetvete, shkrimtarin e nxisin për të shkruar, sepse pikërisht njeriu që bart këto kujtime tashmë është krijuesi vetë (shkrimtari). Kur tek ai vërshojnë kujtimet, përsëri i përjeton ngjarjet në një mënyrë të pazakontë, sepse kryen përzgjedhjen e momenteve të rëndësishme për subjektin e ardhshëm të librit të tij të ri. Atëherë, dhe në këtë mënyrë e ndien veten një shkrimtar të suksesshëm e produktiv. Të rikujtosh, kur je shkrimtar apo artist, përjetimet e jetës tënde, do të thotë të zbulosh shpirtin tënd njerëzor dhe krijues, e më tej, do të thotë të prekësh të panjohurën te të tjerët. Roli i shkrimtarit si krijues është të përthithë vlerat shpirtërore te njerëzit, për t’i bërë ato të vetat si një brumë i shkëlqyer të subjektit të librit, që ka në dorë. Çdo person që e quan veten shkrimtar, ka në qenien e tij amplitudën e lumturisë, suksesit, disfatës, të fatkeqësisë e të gëzimit në rrugën e gjatë e të mundimshme të shkrimtarit të vërtetë.
Çdo shkrimtar, në këtë jetë njerëzore dhe letrare, nëpërmjet produktit vlerë të tij, librit magjidhënës, transformon jetën e tij, jetën time dhe të tjerëve. Vetëm atëherë, ai ndihet i shpërblyer, i motivuar dhe i përjetshëm si vetvete dhe krijues.

                                                                                    Ndini R. Bardhi
                                                                                    Piktor, shkrimtar