e martë, qershor 18, 2013

TEUTA E ILIRISË

Resmi Osmani                                                                         Roman
                                             
                                               KREU II 

BETEJA E MEDIONIT
Akarnani, Vjeshtë e parë,231 para erëa së re
1
Koha nuk priste. Mbreti Agron nisi lajmës - kalorës të shpejtë në të katër anët e mbretërisë për të thirrur në kuvend krerët e Pleqësië nga të gjitha fiset.Edhe pse e kishte tagrin të shpallte vetë luftën apo nënshkruante paqen, ai ishte mbreti, për të mos u ndodhur para mosmiratimeve e kundërshtive qoftë edhe nën zë apo të heshtura , urtësia për të mos gabuar  e këshilloi që të dëgjonte edhe mendimin dhe këshillat e të urtëve dhe krerët e fiseve. Shumë mendje janë më mirë se një, thoshte mbreti Pleurat, pastaj,tek e fundit,pyet një qind vetë e bëj si di vetë!
     Në ndërkohë, nisi  përgatitje të ethëshme e të ngutshme për luftën e pritshme. Shestoi në mendje gjithsa do të ndërrmerrte,se kjo nuk ishte një kuturisje,se lufta nuk është lojë, por një vepër që kërkon përdorimin e mendjes, mençurisë, burimeve ekonomike e njerëzore,përvojës,guximit, dinakërisë e befasisë, besimit të patundur dhe vullnetit të pamposhtur për të fituar mbi armikun. Do të ishte një luftë me këmbësori detare,që duhej stërvitur për luftën tokësore. Do të  nevojiteshin jo më pak se njëqind anije sulmi të tipit trirema Lembe liburne, pesëmijë luftëtarë të mirëstërvitur, dhe jo më pak se dhjetë anije ndihmëse për mbartjen e armëve dhe ushqimeve.
     Kaluan ditë. Nga deti dhe sterea, një e nga një, kaluar dhe të shoqëruar nga rojtësit e tyre, pjesëtarët e pleqësisë, krenarë e hijerëndë, të vetëdijshëm për dinjitetin e tyre, mbritën në kalanë e Skodrës ku i priste Skerdilaidi[1] i vëmendshëm e i përzemërt, që kujdesej për ta që të mos u mungonte gjë e të mos hatërmbeteshin. Në pritje të  Mbretit, zunë vend në odën e madhe, kubelartë e kumbuese të kuvendit të të urtëve. U panë në sy,po gjithkush ngrinte supat, askush nuk dinte të thoshte pse i kishte thirrur Mbreti.
    Mbreti Agron,hyri në sallë i shoqëruar nga Teuta dhe gjenerali Dhimitër Fari[2].
    Në nderim të mbretit të gjithë u çuan dhe u përkulën me hijeshi. Mbreti që i njihte të gjithë,i përshëndeti emër për emër,por për secilin kishte nganjë fjalë të veçantë për ti përkëdhelur në sedër e për ti bërë që të ndjeheshin krenarë e të vlerësuar:
    -A je si je ,Ademar fisnik, shqiponjë e maleve! Pa shih kush na ka ardhur,trimi Bato i Autariatëve[3] që I ka hije fjala në kuvend dhe trimëria në logun e burrave! Ja ku qenka dhe Ujku i Detit dalmat, zogu i furtunave Anaidi! Nuk mungon Dasantila fisnike, kështjellarja burrëreshë e Dimalit[4] dhe as Etleva e trimave Dasaretë[5]…..Pa u ngutur i rroku n’grykë me radhë, u rrahu shpatullat miqësisht dhe u uroj mirëseardhjen në Skodër. U ndal para një djaloshi të hajthëm,leshverdhë sy kaltër e shtathedhur. Djaloshi u përkul me hijeshi:
    -Madhëri, jam Meriti, biri i Hyllit, Bujarit të Albanëve[6]. Falmeshëndet nga baba. Ishte i pamundur dhe më dërgoi mua.
     -Je i mirëpritur si të ishte vetë baba. Shpresoj të jesh po aq mentar dhe trim si ai. Uluni burra.
     Kjo sjellje e Mbretit i çliroi ata  nga zori që shkaktonte prania dhe hija e tij shtypëse e  u ndjenë të shpenguar.
     Mbreti u ul në fronin e lartë,shpinorja e të cilitishte veshur me shevro të purpurt dhe  mbaronte me një kurorë të larzuar me argjend. Në të dy krahët e tij zunë vend Skerdilaidi dhe gjenerali Dhimitër Fari. Teuta u ul midis dy bujareve fisnike të Dimalit dhe Dasaretisë.
    Zotëroi heshtja. Të gjithë prisnin fjalën e mbretit, që po kërkonte të duhurën nga t’ia  niste.
     -Më kishte marrë malli-tha ai,- nganjëherë,edhe pse vini nga larg,duhet të takohemi për tu shmallur dhe shkëmbyer nga dy fjalë,jo vetëm për punët e shtetit, por edhe fjalë bese e zemre. Siç mund ta keni dëgjuar,se lajmet i përhap edhe era, u hodha një vrap deri në Lynhid të maqedonisë ku u takova me Mbretin Dhimitër i II-të. Bëm një besëlidhje, që me gjallje të personave tanë sovranë  ndërmjet vendeve tona të mos ketë luftë,por mbretëritë tona t’i japin ndihmë njera tjetrës po të sulmohen ato apo aleatët e tyre nga fuqi të tjera.    
    Mbreti i hodhi një sy pleqësisë për të parë si u prit lajmi,por s’pati veç një mërmërimë që nuk kuptohej se ç’ishte.
    -Shumkujt,-vijoi ai,- mund ti duket që ne kemi dalë nga hullija e qëndrimeve tona të mëparshme, ajo e luftës së pandërprerë kundër Maqedonisë dhe miqësisë me Romën. Ia thashë edhe mbretit Dhimitër: Nuk ka as miq të përjetshëm, as armiq të përjetshëm. Kjo vlen edhe për ne. Ka dy arsye: në ditët e sotme rreziku Ilirisë nuk i vjen nga kufitari lindor, por nga ai përtej detit. Paqja në lindje na siguron shpinën dhe çështë parësore, na e jep mundësinë që të dalim  jashtë kufijve dhe hapsirës sonë, ta thyejmë guackën që na mban të ndryrë,të mos ecim si breshka,por të fluturojme si shqiponja: të synojmë më larg, të marrim atë që është e jona e që na takon:Dyrrahun[7] e Apoloninë[8], që janë jo vetëm kërcënuese e  vatra rreziku me garnizonet e tyre, por thithin gjithë lëngun e kamjes sonë në hapsirat e begata të anëdetit. Korkyrën në jugë dhe  ishullin e Isës në veri siç morëm ishullin e Faros në Dalmaci dhe të bëhemi sundues të Adriatikut dhe Jonit,të mbajmë çelsat e hyrjes në Mesdhe. E gjitha kjo bie ndesh me interesat e Romës, që e quan mesdheun”Deti ynë”. Për këtë përballje që një ditë do të ndodhë, duhet të mendojmë që tani.Bashkërisht,shtetin Ilir e bëm më të madhin e siujdhesës ilirike, të zhvilluar e të njësuar, me ushtri të fortë dhe flotë të fuqishme si asnjëherë tjetër. Ushtrinë nuk duhet ta lemë të plogështohet dhe anijet velaulura që të flenë porteve. Duhet të hidhemi në veprim. Tani. Kjo është koha!
    -Mbreti im, hija e mëngjesit na e kallzon shtatin më të gjatë nga sa është, duhet ta matim me atë të mesditës!
    -Longar fisnik,prijës kreshnik e mentar i Dokleatëve[9], shtati i mbretërisë është rritur,e kur shtati rritet duhen tesha të reja e terziu që i gatit ato kur nuk ka tjetër uzdajë, është përpjekja, lufta! Dua tu kallzoi, se ati im I ndritur,mbreti Pleurat, para se të zbriste në mbretërinë e nëndheut, më kallzoi se kishte një ëndërr, një dëshirë që morti nuk e la ta përmbushte:Të bashkonte në një shtet të vetëm gjithë ilirët dhe Ilirinë, gjith ato troje ku gjindja babës I thonë babë dhe nanës nanë, ku dheut i thonë dhe, diellit diell e qiellit qiell, bukës bukë dhe ujit ujë. Sa kohë që nuk do të arrijmë ta përmbushim këtë amanet ,më duket se atje në mbretërinë e nëndheut, ati nuk ka prehje dhe papra më dërgon një thirrje: Bir,bashkonie Ilirinë! Ka ardhur koha. Mbretëria është fuqizuar. Nga Narona në Aos  fiset janë përfshirë me hir apo pahir brenda mbretërisë, kemi një monedhë të vetme e të përbashkët,drahmën ardiane, kemi vënë në dorë monopolin e kripës, dhe xehet e bakrit, hekurit, arit dhe argjendit ku punojnë qindra skllevër. Qytetet kanë lulzëuar,tregtia është shtuar, kamja dhe gjëja është rritur,njerëzia po bën jetë më të mirë. Ne i shtuam mbretërisë ishullin e Farit, kemi vënë nën rrethim Ison, flota jonë detare nuk ka qenë asnjëherë më e madhe në numur dhe më e fuqishme nga forca goditëse, ajo e bën ligjin në Adriatik. Apo nuk është kështu? Edhe Apolloninë do ta detyrojmë të na japë tribute,tregtarët e saj vjelin pasuritë e hapsirës së Taulantisë,që është e mbretërisë sonë. Në s’pranofshin do tu presim rrugët dhe daljen në det.
    Fjalët e mbretit u pranuan njëzëri.Përfaqësuesit e aristokracisë ushtarake dhe sipërmarrësit e mëdhenj të furnizimit të ushtrisë dhe armatorët shihnin një mundësi të mirë pasurimi.
    Teuta, ia kishte qepur shikimin të shoqit dhe përpinte çdo fjalë të tij, ato i vinin për shtat, i zbrisnin thellë në shpirt e në zemër. Një Iliri e madhe, e fuqishme, e pasur, e lagur nga dy dete ku ravgonin si delfinë anijet velëbardha, me fusha pjellore, hambar i grurit, elbit dhe melit, kodra me ullishta e vreshta,ku buronte vaji dhe vera, me bashtina ku kuqëlonin lulet e shegës e fiqtë kullonin mjaltë, rudina ku kullosnin e blegërinin bagëtia, maja malesh, fole shqiponjash, me borë e krye në mjegull e në re, lugina të magjishme e pyje të dendur, ku rridhnin lumenj ujëshumë e hidhnin valle shtojzavallet. Kjo ishte Iliria, që duhej fituar e bashkuar. Medauri[10] e Redoni[11] , me siguri do të derdhnin mbi ta dashurinë e tyre hyjnore. Për habi të saj pa te mbreti sesi ai, kur përmendi amanetin atëror, ndryshe nga sa e kishte zakon, u mallëngjye, zëri iu ligështua dhe e drejtoi shikimin larg, si në një hapsirë të pamatë,ku mendja dhe shikimi i të tjerëve nuk arrinte. Dukej sikur i fliste erës.
  -Një nga kushtet e paqes,është që ne të sulmojmë e çlirojmë nga rrethimi i etolianëve grekë qytetin Medion të Akarnanëve, që janë i vetmi aleat i Maqedonisë. Po të bjerë Medioni, aleanca e Etolianëve, Akajasve dhe e Epirotëve, fuqizohet shumë. Përveç armiq të Maqedonisë,ata janë rrezik për mbretërinë tonë sepse arrijnë nëpërmjet Mbretërisë Epirote deri në kufirin tonë në lumin Aos . Mos harroni se epirotët janë degë e lisit Ilir, si edhe ne. Në rrëmbat e tyre rrjedh gjak  ilir, flasin me pak ndryshime të njejtën gjuhë, kanë të njejtat zakone. Mbreti i tyre Pirro Burri, tronditi Maqedoninë, Greqinë dhe Romën. Epirin ose duhet ta shkëputim nga aleanca greke  dhe të vemë atje kufirin e botës Ilire, duke e bërë  aleat tonin, ose ta bashkojmë me mbretërinë tonë Ilire. Kësisoj, ëndërra e mbretit Pleurat jetësohet. Po të bjerë Epiri, ishujt e Jonit dhe Korkyra bëhen tanët. Prandaj ne duhet ta sulmojmë Medionin dhe t’i heqim rrethimin.
     -Kush do të jetë çmimi i kësaj lufte, mbreti im?- pyeti Bato, prijësi i malësorëve autarjatë.
     -Trimi Bato, më shumë se kushdo,ti e di se themelet e shteteve mbruhen me eshtra dhe gjakun e të rënëve dhe se siguria dhe liria mbrohen deri me jetë. Do të jetë një luftë e shpejtë,e befasishme,që do të bëhet nga këmbsoria detare që do të mbartet me njëqind anije deri në gjirin e Ambrakisë së Epirit. Flotën dhe luftën tokësore do t’i drejtoj vetë së bashku me Skerdilaidin. Besoj që humbjet do të jenë të pakta.E po,ushtari i vërtetë, është më i nderuar të vdesë në fushën e luftës sesa në shtratin e rehatshëm të shtëpisë. Rrezikziun, kur zotat ia sosin orën e jetës, mortja e gjen kudo që të jetë! Fitimi i plaçkës së luftës dhe skllevërve do të jetë shumë më i madh se humbjet. Ca më e madhe do të jetë zulma, lavdia dhe emri që do të fitojë Iliria.
    Këshilli i të Urtëve, e miratoj besëlidhjen me Maqedoninë dhe nisjen e luftës për çlirimin nga rrethimi të Medionit.
    Pa humbur kohë, Agroni mblodhi Këshillin e Luftës. Skerdilaidi do të organizonte trupat e këmbësorisë detare, Gjeneral Dhimitër Fari mobilizimin dhe pajisjen e anijeve, por ai nuk do të shkonte në Medion,iu ngarkua ruajtja e brigjeve veriore dhe mbajtja nën rrethim detar e ishullit të Isës. Të gjithë morën detyrat: oficerët e njësive, pesdhjetarët[12], grumbullimin zgjedhjen dhe stërvitjen e njësive me ushtarë të rinj,dhjetarët[13] të ishin ushtarë veteranë të  rrahur me punët e luftës. Sa më shumë djersë e lodhje në fushën e stërvitjes aq më pak gjak në fushë të luftës. Kujdestari i thesarit  të mblidhte taksat dhe tributet nga qytetet dhe krerët e fiseve, të siguronte pagesat,se lufta vërtet bëhet me hekur,por hekuri blihet me ar,se anijet ndërtohen me dru, por edhe druri ka vlerën e arit, se trimëria dhe dora e fortë e luftëtarit, topiten pa  armë të farkëtuara mjeshtërisht: shpatat,mburojat,parzmoret e përkrenaret, shtizat majëhekurta, harqet dhe shigjetat e mprehta si anza. Që luftëtarët të kenë forcë duhet të ushqehen të hanë e të pinë mirë. Për këtë luftë asgjë nuk duhej të kursehej apo mungonte.
    -Pasha qiell e pasha dhe, për atë sy dielli që ndrin botën, kushdo që vepron ndryshe apo bishtnon, do ta  paguajë me kokë!  Kërkend nuk do të kursej,qoftë edhe vllaun tem!
    Paralajmërimi ishte hakërrues, i rreptë, i vërtetë.
    -Lufta nuk është lojë me zare- u tha ai,- por në lojë vihet jeta e mijëra burrave, në lojë vihet fitorja ose humbja, turpi dhe nderi, marrja dhe faqja e zezë për humbësin dhe nderi e lavdia për fituesin! Ne gjithherë jemi ndarë faqebardhë e fitimtarë. Besoj në burrërinë,besën trimërinë dhe mençurinë tuaj. Bëni detyrën. Këtë luftë duhet ta fitojmë dhe do ta fitojmë, se pas saj vijnë të tjera, që do ta lartësojnë emrin dhe lavdinë e Ilirisë.
    U ndanë detyrat: Në Rizon,do të paiseshin 20 anije me një mijë ushtarë,nga fiset e autariatëve dhe Ardianëve, në ishullin e Farit, 30 anije me një mijë e pesëqind  ushtarë liburnë e dalmatë; Në Olçin, njëzet anije me njëmijë ushtarë nga fiset e Dokleatëve dhe Albanëve dhe në Lis, 30 anije me një mijë e pesëqind ushtarë nga Taulantët. Po të mos mjaftonin anijet të merreshin me qira nga armatorët dhe piratët,po të mos pranonin me hir të merreshin me pahir!     
 Dalja e flotës në det të hapët për fillimin e veprimeve luftarake do të bëhesh të hënën e javës së dytë të vjeshtës së parë.
2
Në sheshet e qyteteve dhe tregjet, u dukën kasnecët me tupanë që me zë të fortë dhe të zvargur jepnin lajmin e thirrjes nën armë: burrë për derë.E bënë këtë disa dit deri sa zëri iu mpak dhe u ngjir,ndërsa në krahinat e thella,fshatrat e luginave dhe malësisë, u nisën kalorës që jepnin kushtrimin  me ushtimën e brirëve. Fjala luftë pluskonte në ajr bashkë me erën, ajo hyri në çdo kullë e kasolle,si një kumt ndrydhës, si një mirazh i turbullt në një vend të largët.
   Luftë!
   Emër i ankthshëm e i frikshëm për nënat, trishtues e i dhimbshëm për gratë  nuset e reja dhe motrat. I përcillnin me lot e ngashërime. Burrat dhe djemtë dhe vëllezërit që I thërriste mbreti në luftë,niseshin, po vallë a do të ktheheshin që tu gëzonin zemrën dhe tu qeshnin sytë, apo do tu kalbeshin eshtrat larg,në tokë e vise të huaja, nën një muranë dhe ato do të mbeteshin fillikate e të shkreta dhe nën hatullat e kullave do të klithnin kukuvajkat? Medaur e Redon , ruajini  djemtë,vëllezërit dhe burrat tanë!
    Luftë!
     Një rast i pritur nga veteranët të argasur dhe kalitur në beteja, ata e njihnin atë ndjenjën drithëruese dhe zemërrrahëse përball armikut,atë ngazëllim të çuditshëm para ndeshjes dhe e ndienin dhe përjetonin deri thellë nën lëkurë rrapëllimën e armëve, vërshëllimën e shigjetës në rrëzë të veshit, klithmat, bërtitjet, rënkimet, grahmat e vdekjes,shkulmet e gjakut, thirrjet e fitores dhe jehonën e fuqishme të saj, që u ngjallte një drithërimë të brendshme por edhe një ndjenjë trimërore e heroike. Ishte rasti për të rrëfyer vlerat dhe burrërinë,por në këmbim,pse jo edhe për të fituar plaçkë e ca para.
   Luftë!
   Të rinjtë, mezi e prisnin këtë kuturisje që të niseshin e të shihnin vise të largëta e të panjohura, të ndryshme nga të tyret,të përfshiheshin në vorbullëne betejës, në gjeratoren e luftës, të rrëfenin trimëri si etërit e tyre, të tregonin sa vlenin dhe të burrëroheshin. Kur të ktheheshin do tu mburreshin vashave dhe do ti çudisnin me bëmat e tyre që tu fitonin zemrën.
     Luftë!
     Çunakëve u vinte keq që ishin ende të parritur për të marrë udhët e botës.I kishin zili të rriturit. U ishin mërzitur lojrat me luftë të rreme, që e bënin me shpata druri dhe rrokeshin e kacambyteshin se kush do ta mundte shokun. Kur do të rritemi që të vemi në një luftë të vërtetë? Ah sa ngadalë ikin vitet!
     Ata vinin nga fushat,bregdeti, kodrat, zbrisnin nga malet dhe bjeshkët, kishin lënë krrabat e bariut, parmendat e bujkut, sharrat dhe sëpatat e druvarit, zejet dhe  në duar do të merrnin armët: harqet dhe kukuret me shigjeta, ushtat, shpatat e mburojat, topuzët dhe hobetë. Me grupe apo një e nga një, si ca rrëkëe të gjalla, damarë gjaku që do të mbushnin zemrën dhe aradhet e ushtrisë së Ilirisë. Ata e kishin ndarë mendjen: që ashtu si etërit e tyre qëmoti, të shkonin në luftë dhe të ndaheshin me fitore .
     3
      Anija mbretërore, një lembe e lehtë dhe e shpejtë trirremshe  kiçmprehtë në trajtën e gjarprit, të kthyer nga kuverta, hyri në gjirin e Rizonit[14]. Era që frynte nga perëndimi gufonte velën e madhe, në qendër të së cilës ishte figura e gjarprit Boa[15], totem i Ardianëve dhe gjithë Ilirisë. Në kuvertë qëndronin më këmbë mbreti Agron dhe Teuta që në heshtje sodisnin brigjet që binin thikë mbi det bukurinë e maleve të veshur me blerim, detin që valëzonte lehtë,lojën e valëve me dritën e fortë të diellit dhe qiellin e kaltër me ca re të rralla si pupla. Shkonin në Rizon. Mbreti do të vihej në krye të Ardianëve , Autariatëve dhe Dokleatëve. Në fund të gjirit, lart në të majtë u dukën velat e anijeve, kështjella dhe pullazet e shtëpive. Kryeqyteti i vjetër i Ardianëve, i kishte këmbët në ujë dhe kryet në re. Por ndryshe nga Skodra nuk kishte fushpamje, vetëm deti dhe malet,por ishte shumë I mbrojtur. Në shpinë malet e thepisur, përballë gjiri i ngushtë i detit ku nuk mund të depërtonin piratët.  Detarët manovruan me shkathtësi me rremat dhe timonin dhe anija u afrua te bankina e portit. Hodhën çengelin dhe lidhën litarët. Agroni i dha dorën Teutës dhe zbritën. I priste komandanti i kështjellës me truprojtësit dhe një grumbull qytetarësh që brohoritën:
   -Rroftë mbreti!
    Agroni ua ktheu”Rrofshi  ju” dhe u drejtua për në kështjellë.
    Triteuta  me Pinin përdore, i priti te porta e hyrjes. Pini u turr me vrap duke thirrur “Babë! Erdhi baba!”. Agroni e mori hopa dhe e puthi në faqe.”Luani im, je mirë?”
    Triteuta, duke mbajtur njëfar largësie,  u përul me hijeshi dhe vetëm tha:
    -Imzot,mirëse erdhe. Pinin e kishte marrë malli.
    -Pinin apo të ëmën e Pinit?,-bëri shaka Agroni dhe e përqafoi.
     Triteuta u skuq lehtë pastaj u përshëndosh dhe u përqafua me të motrën.
     Zunë vend në sallën e mozaikëve, dyshemeja ishte e zbukuruar me delfinë dhe zambakë uji. Muret me brirë drerësh të degëzuar dhe armë trofe. Divanët  me shtroje leshi ishin të rehatshëm.
   I gostitën me shurup bore të ëmbëlsuar me mjaltë, por Agroni kërkoi një kupë hidromel që e holloi pak me ujë bore.
   Pini nuk i ndahej të atit. Agroni e uli pranë vetes. Ishte biri I vetëm, trashëgimtari i fronit, ende si kishte bërë shtatë vjet. Vinte i hajthëm por i hijshëm, sykaltër më të gjelbër si molla e pabërë, flokë të zeza,të sertë e të pashtruar , fytyrëgjerë si i ati, me mollza të spikatura.
   -Si ka qenë Princi?
   -Po përmirësohet. Ethet e kanë lënë dhe siç e sheh  fytyra i është trandafiluar,  era e detit dhe freskia që zbret nga mali I kanë bërë mirë dhe i ka ikur ajo e zbehta, që na trembi në Skodër, por do ende kohë ta marrë veten e të fuqizohet.
    -Siç duket ti do qëndrosh këtu,nuk do të kthehesh në Skodër?
    -Po,Imzot,për aqë kohë sa Princi të shërohet tërësisht.
    -Besoj që të është bërë e ditur nga kasneci, që dërgova, se do të nisemi në luftë.
     -Po,-tha ajo thatë, si t’i ishte mpirë gjuha,- dhe nuk u gëzova. Mbreti e di që unë nuk jam luftëtare si motra Teuta, që është e gatshme të ngjeshij armët. Medauri të pastë nën mbrojtje dhe u dhuroftë fitore. Ne do të lutemi për ty që të kthehesh fitimtar.
     -Në mbrëmje,para perëndimit të diellit, në altarët e Medaurit dhe Redonit, do të bëjmë flitë dhe sakrificat, që të kemi hirin, mëshirën dhe dashurinë e Zotave. Tani,do të shkoj te lëmi ku stërviten ushtarët. Për drekë mos më prisni, do të drekoj atje.
    Lëmi i grumbullimit dhe stërvitjes ishte në kodër pak larg detit, në jugperëndim të Rizonit. Mbreti dhe shoqëruesit kalëruan shpejt. Që së largu,ende pa u shfaqur lëmi dëgjohej zallahia e thirrjeve dhe rrapëllima e armëve dhe një shtjellë pluhuri.
    Oficerët,kur panë që po afrohej mbreti, dhanë komandat për rreshtim. Luftëtarët, me ushtat që i mbanin me krahun e djathtë, dhe mburojat në krahun e majtë, zunë vendet në togje me nga pesë rreshta  e dhjetë ushtarë për çdo rresht, sipas çdo anijeje. Ata,të heshtur, plot nderim ia ngulën vështrimin mbretit trupmadh që po kalonte kaluar ballë tyre.Ai u ngjallte besim. Kur qëndroi, me zë bubullitës, ai iu drejtua atyre:
   -Ushtarë dhe oficerë, u përshëndes!
   -Rroftë mbreti!- ushtuan qindra zëra, jehonën e të cilëve e ktheu mali dhe ia përcolli grykës së detit.
      Mbreti deshi të shihte stërvitjen dhe ushtrimet. Ushtarët u shpërndanë në grupe. Shigjetarët merrnin në shenjë  mburojat e drunjta me rrathë të brendashkruar dhe përpiqeshin të qëllonin në zemër, të tjerë hidhnin shtizat me vrull për të goditur truporet e dordolecëve të bërë nga kashtë, më tej  të ndarë në çifte luftëtarët mundeshin egërsisht si për jetë a vdekje trup me trup, të tjerë vringëllinin shpatat teh topitura dhe prisnin me mburojat që shungullonin goditjet e rrepta krahëforta, hobetarët hidhnin me prazhda gurë me madhësinë e grushtit, këmbësorët turreshin kundër gardhit rrethues të lëmit, ndërtuar me drurë majëmprehtë të vendosur pjerrtas buzë mezhdës së jashtëme të hendekut rrethues. I gjithë lëmi ushtonte nga britmat dhe thirrjet e luftëtarëve, nga shungullima e shpatave dhe mburojave,nga vërshëllima  në erë e shigjetave dhe ushtave.
     Mbreti, që s’e kishte zakon të lavdëronte kënd, u duk që mbeti i kënaqur se dha porosi që, të bëhej shtesë në ushqimin e drekës mish i pjekur dhe Sabaja për ushtarët dhe verë hidromel për oficerët.
     Kur ishin duke drekuar, Mbreti u tha oficerëve se nuk mjafton vetëm mjeshtëria dhe shkathtësia e përdorimit të armëve dhe forca trupore. Lufta bëhet me zemër,me guxim, me trimëri e burrëri, me besim te shoku që ke në krah, me veprimin si një trup i vetëm, me besimin e patundur në fitoren. Me ndjenjën e nderit të burrit dhe dashurinë për vendin. Këto ndjenja dhe vyrtyte u duhen futur në gjak ushtarëve.Besimi në fitore është më e forta e armëve, Frika dhe paniku, humbja e besimit dhe braktisja e vendit të luftimit, për të shpëtuar lëkurën, sjellin më shumë dëm sesa armiku……     
 Mbreti, i ardhur pak në qejf nga pija, kur u nis për në kështjellë, në të perënduar të diellit, mori me vete oficerët dhe ushtarët veteranë që kalëronin pas tij. Gjithë rrugës foli e qeshi dhe shpotiti veteranët, të cilët ia dinin huqet dhe  nuk i zemëroheshin.
     Po binte muzgu. Në perëndim kishte mbetur ende një fashë e trandafiltë resh. Teksa Rizonin po e mbulonte hija mbrëmësore, majat e maleve ishin ende të ndriçuara. Gjindja u grumbullua duke ruajtur një largësi të pakët nga altarët.Në dy altarët e zotave, Medaurit dhe Redonit, kishin përfunduar gatitjet për sakrificat dhe flijimin. Stiva me dru të thata lisi ishin vendosur  me rend në vatrën e madhe të altarit. Pritej të vinte mbreti.
     Agroni bëri banjë, riti e donte që ai të ishte i pastër. Shërbenjësit e ndihmuan që të lyhej me vaj aromatik dhe të vishte rrobet e pastra. Të dy gratë po e prisnin në hajatin e kështjellës. Ato e vunë në mes dhe u nisën tok për te Altarët e shenjtë. Gjindja dhe paria e qytetit u përkulën me nderim dhe hapën vend që ai të delte para.
      Prifti i tempullit, e lagu turrën e druve me verë rrushi kuqaloshe dhe me vaj ulliri, pastaj shpërndau grushte me kokrra elbi borë të bardhë. Mori flakadanin dhe ja dorëzoi mbretit. Agroni, i heshtur, me pamje të ngurtësuar e me vështrim mistik drejtuar qiellit të mugët, u shkëput nga të dy gratë që e kishin vënë në mes dhe i vuri flakën. Zjarri mori sakaq dhe gjuha gllabëruese e flakëve me plot shkëndija të zjarrta, e shtyrë nga era mori përpjetë si të synonte qiellin, duke bërë të dridhen e të luhaten hijet e njerëzve rrotull.
    Tre vasha virgjëresha , nga aristokracia e qytetit , të veshura me të bardha dhe kurora lulesh mbi krye, tërhiqnin nga litarët dy cjep trupmëdhenj e brispërdredhur dhe një mëz të kuqërremtë me blanë të bardhë në ballë, që do të flijohej në altarin e hyut të detit Redonit dhe, ja u dorëzuan viktimarëve. Pasi i therën, ata e mblodhën gjakun dhe e hodhën mbi zjarr, i ropën, i prenë copa copa e rripa-rripa , kofshët  i veshën me dhjamë dhe i hodhën mbi prushin e altarit dhe sërish i spërkatën me verë e vaj ulliri. Drejt qiellit u ngjit fjolla fjolla e shkulma shkulma duke u spërdredhur, tymi erëndshëm i dhjamit dhe mishit të pjekur. Priftërinjtë nën zë shqiptonin lutjet e tyre të mistershme që askush nuk i dinte e askush nuk i kuptonte, përveçse  hyjnive që u drejtoheshin.
    Ndërkohë,një shqiponjë madhështore flutroi nga mali,erdhi rrotull qiellit mbi vendin e flijimit dhe fluturoi nga jugu. Falltarët thanë se ishte ogur i mirë, shenjë se Zotat I kishin pranuar flitë dhe kishin dërguar mbretin e shpendëve të përshëndeste mbretin e njerëzve!
    Qëndruan në heshtje deri sa zjarri u platit dhe sakrificat u kthyen në hi. Gjindja u shpërnda. Për oficerët,veteranët dhe oborrtarët, mbreti shtroi një darkë madhështore,në qiell të hapur në oborrin e kështjellës. U shërbyen shelegë dhe ftuja të pjekur në fërlek, djathë të njomë me mjaltë, barishte të lloj-llojshme,qepë e hudhra për oreks,bizele,thjerza dhe bathë të ziera, me vaj ulliri dhe uthull,të aromatizuara me kopër e majdanoz dhe bukë gruri të mbrume me qiqra. Në enë të mëdha druri dhe qypa,sikush sipas dëshirës,merrte për të pirë verë,hidromel apo sabaja të shkumëzuar.
    Lahutarët i këndonin lavdisë së mbretit dhe bëmave të kreshnikëve.
    4
     Anijet, njera pas tjetrës dolën nga gjiri i Rizonit në det të hapur dhe u drejtuan për në jugë.Flotiljes i printe anija mbretërore. Deti ishte i qetë dhe dita plot dritë. Era që frynte nga veriu, gufonte velat dhe anijet çanin duke lënë pas një hulli të hapur uji, mbi të cilën fluturonin dhe zhyteshin pulëbardhat duke cijatur. Çifti mbretëror i ulur mbi bankinën e kuvertës, sodiste detin dhe bukurinë e anijeve të vendosura në formacion si mjellmat. Nuk flisnin,ishte një heshtje mirkuptuese dhe meditim para një ngjarjeje të madhe me plot të panjohura.
    -Si zonjë e parë,- i tha Teutës,- të  le në vend tim, të kujdesesh dhe të vendosësh për punët e mbretërisë në kohën që nuk do të jem unë. U kam dhënë porosi këshilltarëve dhe anëtarëve të pleqësisë ”Miqve të Mbretit”, që të të gjenden pranë. Ia bëra me dije edhe Triteutës.
   -Ndihem e nderuar, imzot që më beson mbretërinë. Shko i qetë dhe mendjembledhur. Gjithëçka do të shkojë mirë. Ti mos u rrëmbe në betejë siç e ke zakon dhe kujdesu për veten. Do lutem për shëndetin tënd dhe fitoren. Zotat do të më dëgjojnë.
    Në Olçin, flota iu afrua portit, nga anija mbretërore u ul një barkë në det dhe detarët vozitën për të nxjerrë në breg Teutën, e cila do të kalëronte për të shkuar në Skodër.
    Flotiljes së mbretit iu bashkua ajo e Olçinit, që shkonte pas saj duke ruajtur një hapsirë largësie,aq sa të komunikohej me flamurë apo natën me flakdanë .
    Në derdhje të Bojanës prisnin për të dalë në det sapo të shfaqeshin anijet që vinin nga veriu,anijet nën komandëne Skerdilaidit. E gjithë flota doli në det në derdhje të Oruindit të Lisit dhe voziti për në jugë. Vendin e mbritjes e dinin vetëm prijetarët.
   Ishte nata e dytë që udhëtonin. Qielli ishte i pastër. Hëna,si një mburojë e artë dukej sikur priste shigjetat e yjeve që këputeshin teposht kupës qiellore. Era ishte e mbarë dhe anijet e lehta çanin me bashet e mprehta dallgët që ngrinte era. Pas perndimit të hënës,mbi sipërfaqen e detit ra muzgu dhe një mjegull e hollë . Anijet vozisnin  jo larg brigjeve dhe nuk kishte mundësi të humbnin drejtimin, por era e shpërndau mjegullën dhe pasqyra e detit u shfaq e dritësuar nga agu, që  me shigjetat e zjarrta sapo niste në lindje të griste cipën e errësirës. Para anijeve u duk Korkyra, si një peshk i stermadh, anash bregut epirot, nga i cili e ndante një rrip uji. Anijet u strehuan në gjiret e ishullit. Detarët u ndaluan të zbrisnin në stere. Korkyrasit u befasuan por edhe u trembën nga kjo behje e papritur e asaj   flote të  madhe që s’ishte parë asnjëherë në brigjet e ishullit. Për ta ishte një mister. Në korkyra anijet u pajisën me ujë të freskët dhe ushqime të mjaftueshme. Detarët u çlodhën dhe morën një sy gjumë. Nga garnizoni ilir i ishullit, u gjetën disa detarë që e dinin mirë rrugën për në Medion. Nisja u bë ndaj mesnate. Anijet në grupe të vogla u drejtuan në gjirin e Ambrakisë, hynë në ngushticë, lanë në të majtë qytetin e Berenises [16]që flinte në gjumë të thellë dhe lundruan pranë brigjeve jugore. Në fund të gjirit, ishte një port i vogël, i braktisur, që hynte në thellësi dhe mbrohej nga të dy anët nga kodrina të ulta të gjelbëruara. Ishte si i bërë me dorë, thuajse i rrafshët, me një plazh ranor dhe më tej ca pemë që duhet të ishin plepa apo shelgje. Hapësira ujore ishte e mjaftueshme që anijet të hynin  në të. Nga porti dilnin dy rrugë një majtas ,një djathtas. Të dyja thanë udhërrëfyesit,të shpinin në qytet, njera në portën perndimore tjetra në lindoren. Rruga e majtë,fillimisht shkonte kreshtës së kodrës,pastaj dredhonte në luginë,zbriste në rrafshulët dhe hynte në qytet. Largësia ishte afro  dyzetë stade[17] dhe në qytet e shumta po të ecej ngadalë arrihej për dy orë.
     Ishin me fat. Askush si kishte parë,askush si kishte dëgjuar.
    Trupat zbarkuan me rrgull të plotë,sipas anijeve dhe formuan grupet, katrorë te ngjeshur me pesë rreshta dhe dhjetë ushtarë për çdo rresht. Agroni e ndau ushtrinë në tre pjesë: krahun e majtë do ta komandonte vetë, të djathtin Skerdilaidi dhe rezervën gjeneral Berzanti.
     U dhanë porositë: asnjë zhurmë, asnjë pëshpërimë, asnjë trokëllitje dhe tringëllimë armësh, do ecet në majë të gishtave, të gjithë të maskohen me dega dushku e lisi, që ishin plot kodrat. Ti zemë në befasi, tu vijë e papritur. Në sulm, kur të bjerë dita, vetëm kur të jepet kushtrimi me brirë dhe tamburë.
     Skerdilaidi dërgoi një skuadër zbuluesish, i porositi që po të mundeshin të sillnin ndonjë “Gjuhë”,por pa shkaktuar asnjë alarm.
     Ushtria u nis për luftë. E heshtur, e frikshme, si hije nëpër natë, për tu turrur dhe mbjellë vdekje, ndaj një armiku që nuk e njihte dhe nuk e dinte se ç’të keqe i kishte bërë. Por i tillë është fati dhe detyra e ushtarit:Ti bindet Mbretit,se mbreti ka pëlqimin e Zotave, dhe të luftojë pa pyetur, me egërsi dhe tërbim, për të mposhtur armikun, të vrasë ose të vritet.Të japë jetën e vet për të shpëtuar atë të Mbretit. Është mjerim po vdiq  dhe të kallet në tokë të huaj dhe ca më zi, kur mishin t’ia hanë korbat dhe eshtrat ti zbardhë dielli. Me fat po shpëtoi gjallë dhe të kthehet në shtëpi…..
     Nga maskimi dukej sikur lëvizte pylli.
    Zbuluesit u kthyen. E kishin parë nga larg lëmin etolian,por ama,kishin sjellë një gjuhë! Orëziu,që dridhej si ai zogu kur bie nga çerdhja dhe i afrohet macja, nga frika e vënies nën torturë, i zbrazi gjithë ç’dinte.
    5
     Ajo që në Greqinë e sotme, quhet Etolo-Akarnani,në kohën që bëhet fjalë për këto ngjarje, ishte kufiri verior i botës greke dhe përbëhej nga tre shtete: Etolia, Akaia dhe Akarnania. Akarnania në veri kufizohej me Epirin, ishte porta për të depërtuar në botën ilire,në jugë dhe në lindje kufiri ndahej me Etolinë dhe Akainë. Lidhja Epirote,pas përmbysjes së monarkisë më 234 p.e.r. bëri aleancë me Etolinë,  Dardaninë  dhe Akainë, për të luftuar kundër mbretit Dhimitër të Maqedonisë, me këtë aleancë ishin të bashkuara edhe qytet-shtetet greke. Akarnania ruante aleancën me Maqedoninë dhe ishte e përkrahura e saj. Zemra e aleancës kundërmaqedone ishte Etolia,e cila kishte ushtrinë më të madhe dhe më të fuqishme të greqisë. Para tetë vjetësh,Etolët kishin fituar dhe kishin mposhtur Galët dhe që nga ajo kohë s’kishin humbur asnjë betejë. Kur teshëtinte Etolia,dridhej gjithë Greqia!
    Pasi akarnanët me bisedime nuk ishin bindur t’i bashkpheshin aleancës, Etolët vendosën të pushtojnë vendin. Pasi shkretuan dhe dogjën qytetet e vogla iu turrën Medionit, qytet i pasur, i ngritur në një kodër të ulët që zotëronte rrafshultën dhe daljen në detin Jon nga gjiri i Ambrakisë. Prej aty niseshin rrugë që të çonin në Greqinë kontinentale. Ushtria akarnane, që nuk mundi ti bënte ballë ushtrisë etole,u mbyll në kështjellën e fortë murelartë e të mirëfortifikuar  të Medionit. Sulmet për ta marrë qytetin u thyen nga të rrethuarit që i mbështeste e gjithë popullata. Luftonin i madh e i vogël. Etolianët e vunë nën rrethim qytetin për ta detyruar të dorzohej nga etja dhe uria. Ngritën lëmin ,vendosën karakollet që nga qyteti të mos hynte apo delte as miza. Pas rrethimit të gjatë, ata prisnin me ditë dhe orë që qyteti të dorëzohej. Të sfilitur,të munduar nga uria dhe uji që po soste, në pamundësi për të duruar më gjatë, kishin nisur një dërgatë që,  të bisedonin për kushtet e dorëzimit. Pas kësaj, në pritje të dorëzimit, etolët e pakësuan vemendjen, nisën të pinin , të zdërhalleshin me robinat dhe të fli8nin të qetë në pritje të fitores.
   E tillë ishte nata që po gdhinte, kur ushtria ilire u afrua pa u ndjerë dhe zuri vend larg kampit aq sa hedhja e një shigjete. Karshi dukej qyteti I bardhë dhe muret rrethues me kulla,pirgje dhe bedena. Lëmi I Etolianëve,rrethuar me hendeqe dhe pahisore trarësh me majë, ishte i mbushur plot me çadra, Asgjë nuk pipëtinte. Kur ra drita dhe lindja u këqëlua,në lëmin etol  nisi zgjimi dhe ndrrimi i rojeve.
    Në atë çast, u dëgjua kushtrimi  ngjethës i brirëve, i tambureve, i përplasjes së shpatave  në mburoja që bënin një zhurmë metalike të skëterrshme dhe  mijëra thirrje të forta: “Mbi ta ,burra”. Ishte një gjuhë që grekët nuk e kuptonin. Mijëra ushtarë, si t’i kishte pjellë dheu, hovën dhe bënë përpara me hapa të rëndë, që trandnin tokën, në katrorë të rregullt, me ushta të gjata majë mprehta. Etolianët e zënë në befasi dhanë kushtrimin dhe nisën të rreshtohen për ti bërë ballë këtij armiku që nuk e prisnin.
    Shigjetarët,të ulur në njerin gju, shkrehën harqet, reja mijëshe e shigjetave fluturoi  me fërshëllimë gjarpëri dhe si një shi vrastar u derdh mbi armikun. Hobetarët nuk vonuan që me prazhdat e tyre të flaknin me tërsëllimë gurët. Në lëmin grek u dëgjuan të bërtitura dhe rënkime,kishin rënë të vdekurit dhe të plagosurit e parë.
    Agroni, për ta gabuar armikun, e drejtoi goditjen në qëndër të lëmit. Mijëra ushtarë iu turrën ledheve, por etolët e morën veten dhe luftonin trimërisht. Ata I grumbulluan gjithë forcat në qendër në pjesën ballore të lëmit dhe mbroheshin me tërbim. Trupat e etolëve të vrarë u bënë pirgje pas hendekut dhe pahisores së gardhit.
     Kur forcat greke po shterrnin dhe po humbnin shumë ushtarë, Skerdilaidi mësyu pjesën veriore. Një grumbull ushtarësh të pajisur me lopata e sëpata, të mbuluar me mburoja nga shokët e tyre që ti mbronin nga shigjetat, shkallmuan trarët dhe me ngut mbushën hendekun e thellë. Në këtë të çarë u sul këmbësoria e rëndë e mbuluar në hekur,me heshta të gjata dhe shpata të mprehta. Lufta po bëhej brenda lëmit. Etolët që ishin më të pakët,pas një qëndrese të tërbuar, pasi lanë shumë të vrarë e të plagosur, nisën të tërhiqen drejt forcave kryesore. Ishte një tollovi dhe rrëmujë ku secili luftonte për jetën e vet. Trupat e Agronit e thyen gardhin, kapërcyen mbi trupat e të rënëve dhe nisën ndeshjen trup me trup me hoplitët[18] etolianë.
    Banorët dhe trupat mbrojtës të qytetit, kur dëgjuan sokëllimat thirrjet, rënkimet dhe përplasjen tringëlluese të  metalit me metal, dolën në bedena dhe përmes shtjellave të tymit dhe pluhurit, atëhere kur se prisnin, panë të pabesueshmen. Zotat u kishin dërguar shpëtimin. Me siguri ishin miq. Brenda lëmit etol po bëhej një përleshje e egër. Ata nuk hezituan,hapën njerën nga portat dhe prej andej u turrën si lumë i rrëmbyer për në fushbetejë, duke thirrur e brohoritur. Veç ushtarëve dolën edhe qytetarët,të armatosur me se mundeshin, me sëpata topuzë dhe hanxharë.
    Etolët e panë veten të zënë në kurth midis dy zjarresh,ballas dhe në shpinë, për të shmangur rrezikun e shfarosjes, dhanë një goditje të fortë,çanë rrethimin dhe braktisën lëmin e luftës duke lënë aty gjithëçka kishin.Armikun, pasi e shkulën nga lëmi dhe I hoqën rrethimin qytetit, e ndoqën disa stade në fushë të hapët pastaj u ndalën. Brenda më pak se dy orëve ishte fituar beteja e parë.
      Qyteti u hapi dyert çlirimtarëve,i brohoriti i gostiti mae ato pak gjëra, që u kishin mbetur nga rrethimi i gjatë. Banorët ndihmuan për mjekimin e të plagosurve dhe veçimin e të vrarëve nga etolët. Të vrarët nga ushtria ilire numuroheshin me dhjetëra, të etolëve me qindra. Plaçka e pasur e luftës u grumbullua për tu ndarë drejtësisht ushtrisë. Agroni mbajti për vete çadrën e madhe të Hilarkut etol, me gjithë pajisjet e pasura që ishin bakër kuqëlosh, ar dhe argjend. U kap dhe thesari, që do tu ndahej ushtarëve etolë. Ishin drahma argjendi, Agroni i mori në pëllëmbë të dorës. Në njerën anë ishte Athinaja, perëndesha e tyre e luftës, me helmetë dhe ushtë dhe në anën tjetër Zeusi, zoti i rrufeve. Ishin të mjaftueshme për të paguar këtë luftë. Dha porosi që të mos harroheshin familjet e të rënëve.
    Ishte fituar një betejë,por jo lufta. Ushtria etoliane, megjithëse e mundur dhe e dërrmuar, por sedërmadhe dhe krenare, u rigrupua dhe u rreshtua në fushë të hapur për të pranuar një betejë tjetër me barbarët. Beteja u bë pasdite, Agroni u ngut nga ndroja se mos armikut i vinin ndihma. Dielli po varej drejt perëndimit, po afrohej mbrëmja dhe s’kishte kohë për të humbur. Etolianët ishin rreshtuar në kuadrate qindshe, ushtat e tyre dhe mburojet e përkrenaret lëshonin reflekset nga rrezet e pjerrta të diellit mbrëmësor. Ata prisnin.
   Ushtria ilire përparoi me hap të shpejtë drejt fushës së armikut. Agroni dhe Skerdilaidi prinin të hipur mbi dy kuaj madhështorë thesalianë që ua kishin dhuruar medionasit. Forcat thuajse ishin të barabarta, por ilirët kishin dy përparësi: trupat e freskëta të gjeneral Berzanit,që nuk kishin hyrë në luftë dhe tani përbënin bërthamën e sulmit dhe faktorin moral. Etolianët kishin marrë një goditje vdekjeprurëse. Armiku ishte në mbrojtje, priste sulmin e ilirëve. Dhe ilirët sulmuan,si një ortek i fuqishëm duke sokëllitur e bërtitur”Mbi ta burra” dhe duke goditur mburojat me shpata shkaktonin zhurmën rrapëllitëse që ngjallte frikë e panik te armiku. Sulmi ilir, ndryshe nga sa e prisnin etolët u bë në të dy krahët. Ishte një furi e papërballueshme dhe etolët nisën të zbrapsen. Qendra e tyre u shthur për të ndihmuar krahët,Agroni që atë çast priste, me trupat e Berzanit sulmoi qendrën,atje ku ishte Hilarku[19] etol me gjeneralët e vet. Lufta u bë e egër, dhëmb për dhëmb, hilarku dhe gjeneralët e tij luftonin jo vetëm për nderin por edhe për jetën e tyre. Një ushtar ilir që ndiqte përpjekjen ,u mat mirë dhe hodhi ushtën fort. Ajo goditi hilarkun në qafë dhe i doli tejmatanë. Hilarku i mbytur në gjak, u plandos përdhe ,armët e tij shungëllinë Ilirët u sulën të merrnin trupin, ti hiqnin kokën dhe ta ngulnin në një shtizë që ti kallnin tmerrin armikut, por gjeneralët luftuan me thonj e me dhëmbë dhe e tërhoqën hilarkun e tyre. Kur u dha lajmi që hilarku kishte vdekur,ushtria braktisi fushbetejën dhe mori arratinë e dhjetuar nga shigjetat e harkëtarëve ilirë. Në panik për të shpëtuar jetën ata braktisën gjithëçka kishin, përfshi  edhe armët dhe morën arratinë.
    Kështu u mbyll ajo luftë e parë që bënë Ilirët jashtë trojeve të tyre.
    Ilirët, hatërmbetur që mbreti nuk i lejoi të plaçkisnin qytetin, ngarkuan plaçkën e luftës ,dhuratat që u dhanë medionasit, robërit e luftws dhe, anijet të rënduara, çanë gjirin e Ambrakisë, dolën në det të hapur dhe morën rrugën e kthimit në Iliri.
     Misioni ishte kryer.
     Medioni ishte çliruar.
     Epiri ishte shkëputur nga lidhja tokësore me koalicionin grek.
     Fitorja bëri jehonë të madhe në botën greke por edhe në Romë. Iliria po dilte si një forcë politike dhe ushtarake  mesdhetare. Edhe mbreti Dhimitër i Maqedonisë u mendua gjatë. Tashmë sjellja e tij ndaj Ilirisë duhej matur mirë dhe  ndryshuar. Ishte me rrezik t’i kishe armiq.
    6
Lajmi I fitores  erdhi në mbretëri para se të ktheheshin trupat. Kur mbritën I pritën si heronj. Në kështjellën e Skodrës kishte dalë populli dhe pleqësia e “Miqve të Mbretit” që e brohoritën “Rroftë mbreti”, por Teuta u kujdes që ai të mos humbte kohë me ta, e priste banja e ngrohtë.
   Para se të uleshin për drekë, ai hapi një kuti druri e cila ishte larzuar me lule argjendi të ngallmuara. Brenda saj ishin stolitë, unaza,byzylikë, varëse, vathë dhe gjerdanë, të punuara mjeshtërisht, ar dhe argjend dhe me gurë të çmuar, të kuq, të gjelbër, diamante të tejdukshëm si uji, që llapsnin kur reflektonin dritën . Teuta lëshoi një “Ah!”  Cila është ajo grua që si pëlqejnë stolitë?
   -Mi dhuroi Prytani[20] i Medionit si shenjë mirënjohje. Zgjidh e merr ç’të të pëlqejë, por ler edhe për Triteutën- itha .
    Ajo deshi të dinte më shumë sesi kishte shkuar lundrimi dhe beteja, por ai i tha të kishte durim se do t’ia kallzonte të gjitha, por tashti do të shkonte në lëmin e ushtrisë për të festuar me ta fitoren. E meritonte të festohej.
   U ngrit një altar dhe u bënë flitë. Pastaj u organizuan lojra për fituesit e të cilave mbreti vuri dhurata të çmueshme. Garuan shënjtarët me shigjeta,flakësit e shtizave, vrapuesit, gurhedhësit, mundësit etj dhe fituesit u shpërblyen përveçse me kurora dafinash e dega ulliri por edhe me dhurata: Mburoja e përkrenare, enë bakri e bronzi,kupa të pikturuara për verë etj.
   Gostia u shtrua përjashta,posht tendave të ngritura me furka e mbulesa rrogozi, në tryeza të gjata dhe stola druri. Hëngrën e pinë çu desh zemra, lahutarët këndonin këngë kreshnike kurse valltarët , nën ritmin e tupanëve valle trimërishte.
    Mbreti ngriti dolli të panumurta dhe piu shumë. Festa zgjati gjithë natën deri në të gdhirë. Kur gjidndja ishin duke u shpërndarë,mbreti nuk u ndje mirë dhe thirri Skerdilajdin.
    -Kam turbullirë dhe errësim të shikimit dhe gjunjët më janë prerë- u ankua ai.
    -E ke nga të pirët i tha Skerdilaidi,- dhe i vuri dorën në ballë. Ai digjte.
    Thirrën truprojet, e hipën në kalë dhe u nisën për në kështjellë. Ai nuk mbahej dot në shalë, sajuan një vig dhe e morën në krahë.
    E shtrinë në shtrat dhe sakaq erdhën mjekët. Teutën se zinte vendi,e dalldisur u ul në gjunjë te koka e shtratit dhe po e shihte si e çakërdisur,pa ditur çtë bënte. Agroni nuk ishte sëmurur ndonjëherë.
   -Çfarë ke,ç’të ndodhi?
    -Kam turbullirë,më errësohet shikimi, si të kem mjegull para syve. Më dhemb shumë gjoksi dhe poshtë në ije, në krah të djathtë kam një dhimbje therëse si shpim thike. Nuk mbushem dot me frymë.
   Mezi fliste, pastaj e kapi një kollë e keqe, e fortë,e gjatë dhe sfilitëse që I gërryeu gjoksin, i zuri frymën aq sa i dolën lot nga sytë.
 Teuta u hodhi një shikim pyetës mjekëve.
     -Madhëri, mbreti është ftohur dhe të ftohtit i ka zbritur në mushkri.
     -Është më rrezik?
      Mjekët hezituan të përgjigjeshin, por nuk e duruan vështrimin e saj të rreptë.
     -Po ,-thanë ata, - rasti është i menjëhershëm dhe i rëndë, por jetët tona janë në dorë të zotave.
     -Atëhere ç’më rrini,- u gërmush ajo, për hir të zotave bëni të pamundurën!
Mjekët të heshtur e të përunjur bënë gjithë sa dinin ,por pa dobi. I sëmuri keqësohej nga ora në orë, ai gulçonte,gjoksi i ulej e i ngrihej papra, kolla e keqe e mbyste, gëlbazët i zinin fytin, e përvëlonte e nxehta dhe lahej në djersë. E keqja e kishte vënë përfund atë trup të bëshëm, të shëndetshëm e të fuqishëm.
    Teuta,zonjat e saj të shoqërimit dhe mjekët i rrinin mbi krye ditë e natë, por pa dobi. Humbi vetëdijen pastaj fjalët.Teuta i mërmëriste,i fliste fjalë të dhimbsura,i thoshte sa shumë e kishte dashur dhe i lutej që të kthehej, të mos i linte. Lotët i rridhnin çurk dhe i binin mbretit mbi fytyrë, por ai nuk ndjente . Dha shpirt ditën e trtë të sëmundjes,ndaj të gdhirë. Dukej sikur flinte. Mjeku vërtetoi vdekjen. Shkoi te Zotat tha ai. Bëj durim madhëri.
    Teuta nuk bërtiti, nuk çorri faqet as nuk shkuli flokët, siç ishte zakoni që gratë shprehnin dhimbjen për vdekjen, por e mbytën lotët dhe një gulç që i zuri frymën. E mblodhi veten, i lidhi buzën dhe i mbylli sytë që ai edhe i vdekur të dukej  burrë i hijshëm. Pastaj u tha që të dilnin dhe ta linin vetëm me meitin.Ajo kuvendoi me të dhe i tha gjithësa do t’i kishte thënë po të kishte qenë gjallë. Pastaj ajo ua la vendin vajtojcave, që nisën ta qanin me vaje, duke kujtuar bëmat dhe lavdinë e tij.
   Familja mbretërore shpalli zi.
   Muret dhe bedenat e kështjellës dukej sikur pikonin shkrumb të zi.  
   Varrimi u bë në nekropolin e kështjellës, brinjë varrit të mbretit Pleurat.
   Po atë ditë u bë dhe vercalli siç i  takonte nderimit të  një mbreti zulmëmadh e me emër të lavdishëm.Triteuta nuk arriti të vinte para varrimit nga Rizoni. Lajmërimi kishte shkuar me vonesë.    
   Para dhe pas varrimit, erdhën nga gjithë anët e mbretërisë, prijës dhe bujarë për kryeshëndosh.
                                    vijon



[1] Skerdilaidi, vëllai I mbretit Agron
[2] Dh.Fari,gjeneral,qeveritar I ishullit të farit në Dalmaci
[3] Autariatët,fis ilir në Bosnjen e sotme
[4] Dimali,qytet ilir nw Krotinë të Beratit
[5] Dasaretët,fis ilir nëIlirinë e brendshme malore:Çermenikë,Gorë, Opar etj.
[6] Albanët,fis Ilir në krujë,kryeqendër e tyre ka qënë në Zgërdhesh(Albanopoli I lashtë)
[7] Durrësi,
[8] Apolonia,qytet I lashtë në afërsi të fshatit Pojan në Fier
[9] Dokleatët,fis Ilir në trevat e Malit të Zi.
[10] Medauri, hyjni ilire e luftës
[11] Redoni,hyjni ilire,zot I detit
[12] Oficer që komandonte pesdhjet ushtarë që përbenin ekuipazhin e një anije.
[13] Dhjetarë,nënoficerë në krye të dhjetë ushtarëve.
[14] Gjiri i Rizonit, gjiri I Kotorrit,në mal të Zi
[15] .Boa,gjarperi,perëndi ilire
[16] Berenise,Preveza e sotme. Qytet I themeluar nga mbreti Pirro, në istmin  në hyrje të gjirit të Ambrakisë, që i vuri emrin e së vjehrrës
[17] Stade, masë gjatësie rreth  185w metra
[18] Hoplitë kë mbësorie rëndë
[19] Komandant ushtarak grek.
[20] Te grekët kryetari I bashkësisë së një qyteti.