ETHEM HAXHIADEMI _ SHKRIMTARI QË
SFIDOI VDEKJEN
Shumë kohë më
parë , në
vitin 1947 , unë
për një kohë
të gjatë kam
qenë në birucat
e nëndheshme të
Hetuesisë të Elbasanit
. Në një
nga ato biruca
ishte edhevv shkrimtari
atdhetar Etëhem Haxhiademi
. Ato biruca ishin të
vogla , me një
sipërfaqe një metër
katrore , pa
dritë dhe ajroseshin vetëm
nga një dritare
e vogël fare
sa për të
kontrolluar polici ,
se cfareë bente
i arrestuari .
Në ato biruca
nbanin vetëm një të arrestuar
, që të
mos komunikonin me
njëri tjetrin ,
Gjatë asaj kohe
shkrimtarin Etëhem Haxhiademi
e torturonin tmerrësisht
dhe ai ato
ditë jetonte midis
jetës dhe vdejkjes
.
Një ditë qëlloi
që ne të
dy ndodhëm në
koridorin e atyre
birucave të nëndheshme
vetëm , pa
policin e shërbimit . Etëhem Haxhiademi
m’u afrua me
shumë vështirësi e duke
rënkuar dhe më
porositi , që , mbasi
të përmbysej diktatura ,
unë të shkruaja
një tregjedi kushtuar
atij , ku
të përshkruaja torturat
, që po
pësonte ai . ‘’ Shiko
, _ shtoi ,duke më
shikuar ndër sy ,
_ ‘’ se
unë po të
lë një amanet
dhe amanetin nuk
e tret as
dheu . ‘’
Unë duke e
parë , se
në c’gjendje të
llahtarëshme ishte ai nga
torturat , ia
pranova kërkesën .
Por unë nuk u
bëra tragjedian dhe
nuk e shkrova
dot tragjedinë , që
më porositi ai
. Por , për të
plotsuar amanetin ,
po u paraqes lexuesve këtë
monografi mbi jetën
, krijimtarinë letrarë
dhe veprimtarinë politike
të tij .
0
P R O L O G
Etëhem Haxhiademi u
lind në një
familje , ku
spikat në radhë
të parë ndjenja e
atdhedashurisë . Në qytetin
e Elbasanit kjo
familje përmendet për ndershmëri ,
besë dhe bujari
dhe rreshtohet ndër
familjet më të
përmendura të qytetit
Babai i tij
quhej Emin , Emin
Haxhiadem Shijaku
Nga ky mbiemër
Shijaku , që del në
disa raste , mendoj
që , familja
Haxhiademi , shumë kohë
më parË ,
mund të jetë
shpërngulur nga Shijaku
e është vendosur
në qytetin e
Elbasanit , sepse në
vendin tonë shumë
persona si mbiemër
kanë pasë përdorur
emrin e fshatit
ose të qytetit
nga janë shpërngulur .
Sidoqoftë , babai
i Etëhem Haxhiademit
vërtetohet , se
ishte një njeri
i përmendur në
jetën politike dhe
arësimore të qytetit
të Elbasanit . Për
veprimtarinë atdhetare të
babait të tij
Etëhem Haxhiademi ka shkruar
se , ai ‘’ njlhet në Elbasan si
bashkëpunëtor i ngushtë
i Kristoforidhit dhe
i dyti atdhetar
mbas atij në
vjetërsi në këtë
qytet . ‘’Ai ,_ ka shkruar
i biri ,
_ bën pjesë
si i sgjedhur
nga 7000 pjesëmarrësit
e metingut ,
që u zhvillua në
vitin 1810 në
Elbasan nga banorët
e atij qyteti
dhe të fshatrave
për rreth për
të kundërshtuar vendimin
e Xhonturqëve për
shkrimin e gjuhës
shqipe me shkronja
arabe . Në
Elbasan është njohur
si mik i
ngushtë i Kristoforidhit dhe
, kur u
hap shkolla e
parë shqipe në
Elbasan në vitin 1908
, dallohet si
një nga veprimtarët
kryesorë të saj
dhe për këtë akt
patriotik ka patur
letërkëmbim me Faik
Konicën , Në
vitin 1918 është
propozuar nga atdhetari
Ali Agjahu ,
që të bënte
pjesë në komisionin
e qytetarëve elbasanas
për shpenzimet e
testamentit të tij
për nevojat e arësimit
në qytetitn e
Elbasanit . ‘’
Gjithashtu duhet të
përmendim , se ky
atdhetar kishte në
shtëpi edhe një
bibliotekë me ‘’ të
gjitha librat ,
revistat dhe gazetat
shqipe , që
ishin botue në atë
kohë të rregullueme
në një odë
të posacme ‘’ .
Së fundit Emin
Haxhiademin në vitin
1908 e shohim
kryetar të Bashkisë
së Elbasanit . Kjo
detyrë në atë
kohe u besohej
njerëzve me kredibilitet
.
Ky është babai
i Etëhem Haxhiademit
, një atdhetar
, që mendoi
dhe
punoi për Shqipërinë
.
0
A R Ë S I M I M I
Etëhem Haxhiademi
u lind në
qytetin e Elbasanit
më 8 mars
të vitit 1902 . Fëmijërinë
dhe një pjesë
të rinisë deri
në vitin 1919
e kaloi në
vendlindjen e tij .
Në këtë
kohë mbaron filloren
dhe qytetësen ,
por njëkohësisht , si
është shprehur në
një letër dërguar
poetit Lasgush Pogradecit
të kërkuar prej
tij në vitin
1938 për të
bërë një antologji
me shkrimtarët më të përmendur
të kohës ,
mëson nga i ati
të shktuarit e
gjuhës shqipe me
shkronja latine ,
’’Prej t’im
eti kam mësue
mbëshehtazi gjuhën shqipe
përpara shpalljes së
Hyrrietit ‘’ dhe më vonë
e shohim se ,
‘’ kur u
hap e para
shkollë shqipe n’Elbasan
mbë 1908, kam
qenë i pari
nxënës që u
shkrue n’atë shkollë.’’
Në shkollë , ka deklaruar
, ‘’vinja mjaft
mirë . Të
gjitha lëndët e
mësimeve i ndiqja
me interes .
Qysh prej së
vogli e deri
sa lashë Atdheun
e ika jasht
për me studju
vit për vit
dilnja i pari
i klasës ‘’
Në moshën
njëmbëdhjetë vjecare nis
udhëtimet nëpër Evropë
për arësimimin e
tij .
Kështu në vitin
1919 i hypën
vaporrit , kalon
Adriatikun dhe vendoset
në Itali ,
në qytetin Lece
, për studjimet
e gjymnazit ,
Në Lece
të Italisë banon në
një konvikt , ku
ishin edhe 60
studentë të tjerë
shqiptarë . Duhet
të përmendim se
nga gjashtëdhjetë studentët
shqiptarë , që
banonin atë vit
në atë konvikt
tok me ate
, vetëm Etëhem
Haxhiademi e kaloi
klasën . Të
gjithë të tjerët
mbetën për në
vjeshtë me nga
një ose dy
lëndë . Kjo
tregon sgjuarësinë e
vullnetin e këtij
djaloshi për vazhdimin
e studjimeve .
Për studjimet
e mëpastajshëme po
shënojmë cfarë i
ka shkruar Etëhem
Haxhuademi Lasgush Pogradecit
në letrën e
cituar ; ‘’
Klasat e fundit
të gjymnazit i
ndoqa në Austri
. Në Tirol bana
edhe maturën . Më
1924 ndodhesha në
Berlin dhe ndiqja
mësimet universitare n’atë qytet . ….Në
vitin 1926 erdha
të vazhdoj mësimet
në Vjenë mbasi
në Berlin ….u
shtrejtue jeta ,
sidomos për mue
qi nuk kishja
subvencion nga shteti
dhe më mbante
shtëpija . ...Në fund
të vtit 1927 u
ktheva në Shqipni
dhe më 1928
u emënova nënprefekt
në Lushje . ‘’
Gjatë kësaj
kohe që qëndroi
jasht për studjime
tregon , se
përvetësoi njohuri të
plota mbi literaturën
greke e latine
, sepse ,
si shprehet në letrën e
cituar , ‘’Autorët grekë
nuk u kënduan
prej meje sa
për të kalue klasën , si
c’e bëjnë shumica
e studentëve , por
me një etje
të madhe . ‘’ Gjithashtu
gjatë kësaj kohe njohu
mirë edhe kulturën
gjermane , franceze dhe
italiane .
Në fund
të vitit 1927
Etëhem Haxhiademi kthehet
në Atdhe me
diplomën e universitetit për
shkenca politike _juridike në
xhep , përkthyes
dhe shkrimtar ,një
intelektual i formuar
, që zotëronte
shumë mirë gjuhët
italisht , gjermanisht
, frengjisht ,
greqishten e vjetër
, latinisht e
turëqisht dhe me
dijeni të plota
kulturore të vendeve
ku studjoi .
0
SH K R I M T A R I
Si jemi shprehur
më lart ,
Etëhem Haxhiademi është
themeluesi i tragjedisë
shqitare . Ai
është autor i
shtatë tragjedive .
Por ai nuk
është vetëm dramaturg
. Ai është
edhe përkthyes ,
edhe romancier ,
edhe poet .
Ai ka
filluar të eci
në fushën e
letërsisë që në
moshë të vogël
.
Në vitin
1918 dhe 1919
në qytetin e
Elbasanit botohej revista
e përmuajshëme shoqërore
dhe kulturore ‘’Kopshti
letrar ‘’ , botim i
Shoqërisë ‘’Qarku letrar
‘’ nën drejtimin
e Lef Nosit
, ku botoheshin
shkrime me karakter
patriotik . historik
dhe shoqëror . Në
katë revistë ka
filluar të duket
për herë të
parë emri i
djaloshit Etëhem Haxhiademi
, sigurisht me shktime
fillestarësh . ‘’Për herë
të parë , _
deklaron Etëhem Haxhiademi
në letrën e
cituar , _
kam bashkëpunuar në
‘’Kopështin letrar ‘’më
1918 qysh në
moshën 16 vjec , natyrisht me
sende të lehta ‘’
.
Kështu
kanë filluar shumë shkrimtarë
, kështu filloi
edhe Etëhem Haxhiademi
Seriozisht krijimtarinë letrare
Etëhem Haxhiademi e ka
filluar , kur
ishte në Lece
të Italisë .
Atëherë ai ishte
student në moshën
njëzetenjë vjecare . duke përkthyer
‘’ Bukoliket ‘’e Virgilit ..
Ja se
si e përshkruan
ai castin , kur
është nxitur për
përkthimin e kësaj
vepre ; ‘’ Në Lece
kishja nji profesor
mjaft të zotin
qi më pregatiste
për gjuhën latinishte
. Kur nji
ditë po më
pregatiste në shkollë
‘’Bukoliket ‘’ e
Virgilit , pa
që u impresionova
mjaft për bukurinë
e veprës . Më pyeti
me buzëqeshje , në
se më pëlqen
. I thashë se ,
kur të mësoj
mirë gjuhën latine ,
do ta kthej
këtë libër në
shqipet . Dhe me
të vërtetë ,
mbas tre vjetësh
, u mora
me përkthmin e’’Bukolikeve ‘’ të
Virgilit .
Me përkthimin
e kësaj vepre
Etëhem Haxhiademi është
shprehur se ,
ka ‘’ba dy
shërbime : 1) Jam i pari që
ktheva në shqipet
nji poet latin
, 2) Jam i pari që
përdora në shqipe
heksametrin . ‘’
Duke e
përkthyer këtë vepër
në atë moshë , studenti
Etëhem Haxhiademi iu
përvesh një ndërmarrje e
guximshme dhe ia
doli në krye
.
Dy vjet
më vonë Etëhem
Haxhiademi shpalos aftësitë
e tij si
tragjedian , duke
shkruar shtatë tragjedi
në një hark
kohor prej 14
vjetësh , rast
i rrallë, të
cilst janë : ‘’Ulisi ‘’, ‘’Akili ‘’ , ‘’ Aleksandri ‘’ , ‘’Pirrua’’ , ‘’Skënderbeu ‘’ , ‘’Diomedi
‘’ dhe ‘’Abeli ‘’
.
Duhet shtuar
se Etëhem Haxhiademi
me dramaturgjinë ka
nisur që në
moshë të njomë
. Kjo vërtetohet nga
c’i ka shkruar
në letrën e
cituar Lasgush Pogtadecit
:
‘’ Si gjithë
ata qi merreshin
me ceshtjen shqiptare
dhe im atë
përdorte të gjitha
librat , revistat
e gazetat shqipe
qi ishin botue n’ atë
kohë të rregullueme
në një odë
të vogël ku
unë rrija shpesh
herë mbasi nxuna
shqipen dhe ushqehesha
me ato botime
të vorfëna por
mjaft të pasuna
për atë kohë
dhe për moshën
time të njomë
.
Një ditë
midis librave më
rroku dora dramën
e përkthyeme nga turqishtja
të Sami Frashërit
‘’Besa ‘’.Si e
këndova pak në
fillim , më
preku mjaft dhe
kështu u mbylla
në odë deri
sa e sosa
së kënduemi deri
në fund . Aq
tepër më pëlqeu
moshës t’ime të
vogël , sa
që mbusha sytë
me lot dhe qysh
atëhere më ngeli
në mendje interesimi
për veprat theatrore . Efekti i
asaj kohe më ka ngelun
edhe sot mbi
dramën ‘’Besa ‘’
, sa që ndonëse
i shof mjaft
të meta kryesore
si vepër arti
, por prap
më pëlqen ta
këndoj , mbasi
ka lidhje me
kujtimet e kohës
s’ eme të kalueme
. Një ditë
( do të
kemë qenë ndoshta
ja 14 vjec ) u
ngula në nji
tryezë dhe fillova
të shkruej gjoja
nji dramë natyrisht
me subjekt kombëtar
, si c’ishte
koha .Rrija pra
me ditë me
radhë dhe nga
nji herë linja dhe shkollën
pa e frekuentue
. Kur më
pyetshin njerëzit e
shtëpisë c’ka baja ,
nuk dëfteja . Në
fund mbas afër
dy muejsh e
sosa dramën ( ! ) t’ime
dhe kryenalt për
punën , qi
kishje ba , ia tregova
t’im eti , i
cili ishte i
aftë prej natyre
për të gjykue
. Kur iu afrova
pra dhe i
thashë , se
kishja shkrue nji
dramë , më
priti me nji
buzëqeshje ironike dhe as
nuk deshi t’a
këndojë , por
ma vonë lutjet
e momës s’ime
me nji anë
dhe kurioziteti i
tij mbë tjetrën
anë filloi me
e këndue . Zemra
e ime rrihte
dhe prisja me
padurim gjykimin e
tij . Në fund
më thirri po
këtë radhë jo me qeshje
ironike dhe më
thotë , se
un ishja i ri dhe
se me shkrue
nji vepër dramatike
nuk asht nji
punë e vogël
për cuna . Un
pra duhesh ma
parë të mbaroja
shkollën , të
studjoja veprat dramatike
të poetëvet të
mëdhenj të huej
dhe pastaj të
bija në prehnin
e theatrit .
Pra kjo qi
ke shkrue , më thotë
i ndjeri im
atë , asht
gja për të
qeshun dhe meriton
të digjet . Kur
ndëgjoj këto fjalë
prej tij u
idhnova shumë . E
mora të ashtuqejtunën
veprën time dhe së pari
e rueja me
kujdes midis lobrave
të mija , por ma
vonë u binda
në këshillën atnore
dhe nji ditë e dogja
. Me gjithë
këte dëshira e
ime e jashtzakonshme për
t’u ba autor
dramatik nuk u
shue kurrë prej
zemrës s’ime . ‘’
Kështu e
filloi krijimtarinë dramatike
Etëhemn Haxhiademi ,
kështu , si
u ka ndodhur shumë
shkrimtarëve të tjerë
. kur u
kanë dërguar redaksive
shkrimet e parë .
Dy tragjeditë
e para Etëhem
Haxhiademi i ka
shkruar , kur
ishte student ,
të parën , ‘’Ulisi ‘’
, në Berlin
në vitin 1924 dhe
të dytën , ‘’Akili ‘’ ,
në Vjenë në
vitin 1926 . Të
tjerat i shkruan
mbasi mbaron studjimet
, e kthehet
në Shqipëri : tragjedinë
‘’Aleksandri ‘’ , në
Lushnje në vitin
1928 , tragjedinë
‘’ Prrua ‘’ , në vitin
1934 , tragjedinë
‘’Skënderbeu ‘’ në vitin
1935 , tragjedinë
‘’ Diomedi ‘’ në vitin
1936 dhe tragjedinë ‘’Abeli ‘’ në vktin
1938 .
Për tragjedinë
‘’Ulisi ‘’ thotë se ‘’
Landa e
tragjedisë s’ime ‘’ Ulisi ‘’
asht lufta e
njeriut me fatin
. C’ka asht thanë nga oraklli do
të përmbushet dhe
njeriu nuk ka
si shpëton .’’
Për tragjedinë
‘’Ulisi ‘’ ai
punoi shumë ,dhe
e shqyrtoi disa
herë . KJo
justifikohet edhe nga
që ishte vepra
e parë e
tij .
Ndërsa për tragjedinë e
dytë , ‘’ Akili ‘’ , ai shkruan
se ‘’ Shpirti i
tragjedisë ‘’Akili ‘’: ‘asht hakmarrja
. Cdo njeri
që vret ,
sado i fortë
me qenë , në
fund do ta
pësojë . ‘’
Në të
dyja këto tragjedi
hakmarrja është përshkruar
e ashpër ,
ashtu si ka
qenë dhe është
edhe sot kjo
në Shqipëri .
Për të dyja
këto tragjedi Etëhem
Haxhiademi shprehet ,
se nuk janë
në iartësinë e
duhur . si të
tjerat , që do të
shkruaj më vonë
, ‘’ mbasi te
te ‘’Ulisi ‘’ dhe
te ‘’Akili ‘’ njihen
ende gjurma djalërije
. ‘’
Mbas këtyre
dy tragjedive në
vitin 1928 ,
kur ishte nënprefekt
në Lushje , shkruan tragjedinë
e tretë , ‘’
Aleksandri ‘’‘ , e cila ‘’....asht tragjedia
e rivalitetit .
Tregon se si
dy gra shemra
me një burr,
ku e cojnë
nji familje dhe
në c’fatkeqësi ‘’
Në
vitin 1934 shkroi
tragjedinë e katër ,
‘’Pirrua ‘’ . ‘’
Kjo asht tragjedia
e ime e
dashun dhe kam besim
të patundëm se
do të mbesi
për shumë kohë’’
Për tragjedinë
e pestë ,
‘’Skënderbeu ‘’ , të
cilën e shkroi
në vitin 1935
, është shprehur
se , ‘’ është
tragjedia e zilisë
. Zilija sjell
tragjedinë individuale dhe
tragjedinë kombëtare , si c’asht
kjo e shtjellueme
në tragjedin f’ime , ku
nuk tregohet vetëm
tragjedija e Skënderbeut
, por e
krejt popullit shqiptar
‘’
Këtë tragjedi
e ka vlerësuar
shumë gazetari Branko
Merxhani , personalitet
i shquar i
kulturës shqiptare i kohës
që jetoi , i
cili ka shkruar
: ‘’Libri i
fundit dhe ma i bukur
i dramaturgut t’onë
Etëhem Haxhiademi asht
‘’Skënderbeu ‘’ , tragjedi me
pesë akte ,
Tiranë 1935 , Fytyra
e cudicme e
fatozit t’onë legjendar
, symbolizon typin
e njeriut tragjik
, të cilit
nuk i mungon
elememnti demonik për
të frymëzuar tragjedinë
më të goditur
, jo vetëm
të jetës së
tij private ,
por edhe të
mjerimeve historike të së gjithë
jetës së popullit
shqiptar . Vepra e
Haxhiademit , që
ze një vend
të posacëm nëpër
botimet letrare të
vitit të kaluar
, asht prova
e parë guximtare
për të krijuar
një Typologji të
shpirtit rreth epokës
karakteristike të Skënderbeut
. ‘’
Tragjedinë ‘’Diomedi
‘’ , e cila
është e gjashta
, Haxhiademi i
cilëson si tragjedi
e dashurisë . ‘’Dashunia
, - shrehet
ai , _ asht
e papërkulshme .
E shkuemja në
rrugë të kundërt
sjell ate më
të tmerrrshmen ,
sa të vrasë
i vëllai të
vllan , si
c’ngjet në tragjedinë
t ‘ ime .’’
Tragjedinë e
fundit , ‘’Abeli ‘’ e ka
shkruar në vtin
1938, viti i
findit i pamvarësisë
së Shqipërisë ,
që mendoj ,
se mund ta
ketë shkruar në
Elbasan , me
që në atë
vit ishte pa
punë dhe si
i tillë duhej
të banonte në
qytetin e tij
. Tragjedia ‘’Abeli
‘’ është vlerësuar
si tragjedia më e mirë
si nga ndërtimi
, ashtu edhe
nga ana poetike
. Edhe ne
këtë tragjedi Haxhiademi
trajton vallavrasjen ,
por në një
rrafsh më të
thelle se trageditë
e para , në
mallkimin e vëllavrasjes
.
Këto janë
shtatë tragjeditë që na
la Etëhem Haxhiademi .
Subjektet e
tragjadive ai i
mori nga bibla
, nga mitologjia
dhe nga historia
e jonë e
hershëme dhe mesjetare
.
Vendet se
ku zhvillohen veprimet
e këtyre tragjedive janë
në Shqipëri dhe
jasht kufijve të Shqipërisë
. Personazhet kryesorë
të këtyre tragjedive
janë në ërgjithësi
mbretër , princa
, luftëtarë .Këto tragjedi janë
të tërhekëshme ,
edukative , kritikuese
. Në veprat
e tij Etëhem
Haxhiademi dënoi veset
, tradhëtinë , vëllavrasjen , hakmarrjen , pabesinë ,
intrigën dhe ngriti
në art dashurine
e pastër vallazërore
e bashkëshortore ,
besën , trimërinë . .Veprat
e tij janë
ndërtuar me poezi
, me një
poezi të bukur ,
të tjeshtë ,
muzikore , që
të kënaqin , kur
i lexon .
Ndërtimi i
tyre është i
thjeshtë , veprimet
e personazheve janë
të natyrshëm . Në
asnjë nga këto
tragjedi nuk shohim
veprime të ndërvarur
nga deus ex
machina .
Ato kuptohen
shpejt e thjeshtë
, jo mendueshëm
, por natyrshëm
nga cdo lexues
pamvarësisht nga formimi
i tij kulturor
. Haxhiademi idetë ,
mendimet dhe këshillat
, porositë ,
urimet dhe mallkimet
i shpreh haptas
, acik . Në
veprat e tij
ai përdor të
folmen e Elbasanit
, një e
folme e kuptueshme
, e ëmbël
, e bukur
dhe e pranueshme
nga mbarë kombi
shqiptar .
Për të
vërtetuar ato c’ka
thamë më lart
, po paraqesom
një fragment : ‘’ Qofsh i
mallkuem , i
poshtëm ti për
jetë / Prej
nesh dhe prej
Zotit të vërtetë
, / Zemra
jote kurr mos
past gëzime ,/ N’ mjerimin tand
ne gjetshim ngushullime . / Ti
që na dhe
për pleqëni kët
tmerr , /Të bift n’vend
t’grunit n’arën tande
ferr . / Jo vetëm ti ,
por dhe
fëmijët tuej / ,Mënin e
madhe pacin të
gjithkujt , /Pacin bashk’ me
urejtjen e njerzis’, / Mallkimet e
krijuesit të gjthsis’’ .
Nisur nga
vlera e tragjedive
të tij Etëhem
Haxhiademi veten e
vet e ka
vendosur në një
triumvirat me Lasgush
Pogradecin dhe Ernest
Koliqin , shprehje
me të cilën
ai e mbyll
letrën , që
i drejton Lasgush
Pogradecit : ‘’ .. jam
në degën e
dramaturgjisë , si
c’je ti në
lyrikën dhe Koliqi
në novelat ‘’
Për tragjeditë
e Haxhiademit personalitete të
kulturës shqiptare kanë
shkruar artikuj të
shumtë në gazetat
dhe revistat e
kohës dhe tragjedia
‘’Skënderbeu ‘’ është cfaqur
në Elbasan ,
Korcë , Gjirokastër
, Delvinë e
Sarandë dhe , ‘’
kur kjo
tragjedi u cfaq
në Tiranë në
garën theatrale nga
grupi filodramatik i
Elbasanit , mori cmimin
e Mbretit ,
se ishte një
vepër e bukur
, dukë lënë
mbrapa grupin e
Shkodrës dhe të
Korcës jo nga
skenografia , por
nga vete vlera
e trsgjedisë . ‘’
Dua t’i
mbyll shënimet mbi
tragjeditë ’ me dy
ngjarje , një për
tragjedinë ‘’Skënderbeu ‘’dhe
tjetra për tragjedinë
‘’Abeli ‘’ :
Kur u
rihapën në vendin
tonë shkollat mbas
luftës , maturantët
e atij viti
të shkollës tonë Normale të
Elbasanit menduan që me
rastin e mbylljes
së vitit shkollor
të vinin në
skenë tragjedinë ‘’Skenderbeu ‘’ . Për kët
veprim patën ndihmën
e drejtorit të
shkollës të atij
vit , Dr Kolë
Prela , i
cili me vonë
u pushkatua nga
diktatura . Maturantët
ndanë rolet ,
siguruan kostumët nepër
familje të ndryshme
dhe filluan provat .Në
këtë kohë dy
maturantë shkuan në
Komitetin Egzekutiv të
Këshillit Popullor të Qytetit
për të marrë lejen
e cfaqjes. Për cudinë
e të gjithve
Komiteti në fjalë
e pezulloi cfaqjen
me motivacionin se ‘’ ajo
tragjedi flet për një
bej .’’
Kaq për
tragjeditë ‘’Skënderbeu ‘’ .
Ndërsa
për tragjedinë ‘’Abeli
‘’ ngjarja ka
ndodhur mbasi u
shkërmoq diktatura komuniste
dhe kryetar i
bashkisë në Elbasan
ishte djali i
Etëhem Haxhiademit , Emin
Haxhiademi . Në
atë kohë do të zhvillohej
nje festival kombëtar
folklorik dhe grupi
folklorik i qytetit
të Elbasanit u
mblodh që të
fillonte përgatitjet .
Por u pa
, se mjaft
pjesëmarrës që kishin
marrë pjesë më
parë në ato
festivale , kishin
marrë rrugën e
mërgimit dhe duheshin
zëvëndësuar . Për
të dalë nga
kjo gjendje ,
Bashkija iu drejtua
Ministrisë së Kulturës
që t’i dërgonte
një specialist për
të punuar me
pjesëtarë të rinj
. Dhe Ministria
dërgoi një person ,
që punoi
mirë dhe grupi
i Elbasanit u
lavdërua . Mbas
përfundimit të festivalit , personi
i dërguar nga
Ministria shkoi të
përshëndetet me kryetarin
e Bashkisë . Ishte
një takim i
thjeshtë . Personi
në fjalë , hyri
në zyrën e
kryetarit , u
përshëndetën dhe biseduan
për pak kohë
.mbi festivalin .Në
fund . kur
i dërguari kërkoi
leje , që
të largohej ,
kryetari i Bashkisë
nxorri një kopje
të tragjedisë ‘’Abeli’’
, që e
kishte ribotuar ato
ditë në kujtim
të babait të
vet dhe ia
dhuroi .Personi mori
librin tërë gëzim
dhe si lexoi
emrin e autorit
, pyeti :
_ Këtë libër e
ka shkruar babai
i juaj ?
Kryetari psherëtiti dhe
iu përgjigj :
_ Po
, e ka
shkruar babai i
im , të
cilin e dënoi
me vdekje gjatë
Diktaturës babai i juaj
. .
Midis atyre të
dyve u nde
një heshtje e
kuptueshme . Por
nuk vazhdoi shumë
kjo heshtje .
Kryetari i Bashkisë
u ngrit dhe e
shoqëroi personin deri
te dera e
zyrës .
Këtë ngjarje
ma ka treguar
vetë kryetari i
atëhershëm i Bashkisë
së Elbasanit , Emin
Haxhiademi .
Etëhem Haxhiademi
njihet edhe si
poet lirik .
Ai ka filluar të
merret me poezinë lirike
, që kur ishte
shtudent universitar dhe
t’i botonte në
revistën ‘’Djalëria ‘’i Ai
i mblodhi këto
dhe i botoi
në vitin 1939
në një vëllim titulluar
‘’Lyra ‘ , një
punë e pakët
kjo , si është
shprehur ai ,
por që ‘’do
t’i vlejë mjaft
letërsisë s’onë të
vorfën ‘’ . Janë
gjithësej dhjetë poezi
: ‘’Nymfat e Shkumbinit ‘’ , ‘’Nata
e zezë ‘’ , Naim
Frashërit ‘’, ‘’Galates ‘’ ,
‘’Prej së largu
‘’ , ‘’Asaj ‘’ , ‘’Lufta
e dragojve me
kucedrën ‘’ , Andrra
jetës ‘’ , ‘’Koha
e kalueme’’ , ‘’Kanga shekullore
1912 _ 1937 ‘’ .
Këto poeti
Haxhiademi i ka
cilësuar si poemtha
. vetëm ‘’Galateas’’
e ka
quajtur një elegji
e shkurtër .
Në poezitë
e Haxhiademit ndjejmë dashurinë
, atdhetarizmin , gëzimin
e dhimbjen për jetën dhe personalitetin e
atij njeriu poet
.
Në ‘’Naim
Frashërit ‘’ poeti
thotë se ‘’lavdoj
vlerën e Naimit
si poet e
si prozator dhe
u thërras shqiptarëve ( unë i
pari e bëj
këtë ) të merren
eshtsrat e këtij
njeriu të madh
e t’i sjellim
n’Atdhe ‘’ . Për ‘’ Nata e zezë
‘’
shprehet se ‘’Këtu
vajtoj vdekjen e
nanës s’ime ,
të cilën e kam dashun
ma shumë se
cdo gja tjetër
në këtë botë .
‘’ Është
me të vërtetë
një elegji e
bukur . Të ngjeth
misht .Dashurinë dhe
dhimbjen për nënën
e tij ,
ai e ka
shkrirë në vargje
.
Në rini
edhe Etëhem Haxhiademi
si gjithë të
tjerët ka dashuruar
. Nga larg ose nga afër
është punë tjetër
. Por , fatkeqësisht
vajza , që ai
dashuroi vdiq . Dhe
poeti na thotë
se ‘’Vdekja e
nji vajze që
e dashunoja nga
larg më tronditi
dhe kështu i
bana nji përmendore
të vogël këtë
elegji me titullin
e nje emni
magjepës . ‘’
. Nga
ky vëllim me
poezi Etëhem Haxhiademi
rrjeshtohet midis poetëve lirikë të
vendit tonë .
Këto janë
veprat e këtij
shkrimtari : një përkthm
, shtatë tragjedi
dhe një vëllim
me poezi
Këto njohim
ne .
0
V E P R A T E
H U M B U R A
Por përvec këtyre veprave Haxhiademi
ka shkruar edhe
dy të tjera
në burg : një
roman dhe një
dramë . Romani
titullohet ‘’Jeta e
njeriut ‘’ ndërsa drama
, kanë thënë ish
të burgoisurit që
kanë vuajtur me
ate në burgun
e Burrelit ,
se titullohet ‘Koha
e kalueme ‘’
ose ‘’Koha e premtueme
‘’ . Nuk ka
rëndësi titulli .
Rëndësi ka që
ky shkrimtar edhe
në burg nuk e ka
lëshuar penën nga
dora ─ por
fatkeqësisht ne nuk
dimë , se cfarë
ka dashur të
thotë ky shkrimtar
në ato dy vepra
në atë burg
të tmerrshëm . .
Këto dy
vepra , si
mbas thënjeve të
ish të përndjekurve
politikë , janë lexuar
nga ata në
fashikuj Për dramën
kanë deklaruar se
Haxhiademi mendonte edhe
ta cfaqte në
burg , duke
aktivizuar si aktorë
të burgosur ,ndërsa
regjisor do të ishte ai
vetë . Këto dy
vepra janë përmendur
nga të gjithë
analistët që janë
marrë me Haxhiademin
e deri sot
quhen vepra të
humbura . Mundet
të jenë në
ndonjë cep të
arshivave të ndryshme të
asaj kohe e
ndonjë ditë edhe
mund të dalin .
Por përvec
ketyre dy veprave
të humbura ,
Etëhem Haxhiademi kur
ishte student në Austri ka shkruar
një roman’ , që
, fatkeqësisht ,
i ka humbur
kur po kthehej
në Atdhe . Ky
roman titullohej ‘’Tyrbja
e gocës ‘’,
ishte një roman erotik
me një subjekt
të vërtetë nga
një ngjarje në
qytetin e Elbasanit .Personazhët
kryesorë në këtë
roman ishin dy
të rinj nga
Elbasani , të dashuruar
, por me
që ishin të
feve të ndryshme
, vajzën nuk
pranuan prindërit që të martohej
me djalin që
dashronte . Vajza
nga hidhërimi vetëhelmohet . Qytetarëve
të Elbasanit u
erdhi keq për
fundin e kësaj
vajze dhe për
nderimin e saj
, mblodhën para
, pamvarësisht nga
feja e tyre
dhe e varrosën
afër lumit Shkumbin
dhe i ngritën
një tyrbe në
rrugën që con
sot në varrezat
e qytetit . Për këtë
vepër më ka
folur vetë Etëhem
Haxhiademi , në
një vizitë ,
që i kam
bërë atij në
shtëpinë e vet .
Ishte një varr
i madh ai ,
i mbuluar me
stofra të kushtueshëm
në një ndërtsë
të vogël të
bukur , si
ishin atëherë tyrbet
, me një oborr
të madh dhe
i rrethuar me
një mur të
ulët . Ka qenë
deri në atë
vit , që ndërtesat
fetare u prishën
që nga themelet
dhe Shqipëria u
vetëquajt me mburrje
si i vetmi
shtet laik në
botë . Këto
janë veprat e plota të
Haxhiademit .
Por ai
ka botuar edhe
artikuj të ndryshëm
në revistat e
asaj kohe ,
si ’’Djalëria ‘’ ,’’ Minerva ‘’ ,
‘’Illyria ‘’ , ’’ Drita ‘’
, ‘’Arbëria ‘’e tj . Të gjithë
këto shkrime ,
që ka botuar
Haxhiademi nëpër revistat
e asaj kohe
duhen mbledhur ,
duhen sistemuar e
duhen botuar .
Këtë punë u
bie që ta
bëjnë së pari
trashëgimtarët e tij
, pastaj shkrimtarët
e Elbasanit ,
shoqata e ish
të përndjekurve politikë
, e partitë
politike , pamvarësisht
nga ngjyra politike ,
e tyre ,
se ky personalitet
është nderi i
të gjithe qytetit
. Së fundi
i bie barra
Bashkisë të qytetit tonë
që të interesohet
për këtë problem
Shtojmë se
gjatë kohës ,
që Haxhiademi ka
qenë në burg , duhet
të ketë punuar
në repartin e
përkthimeve , reparte
këto pranë disa
burgjeve , ku
të burgosurit bënin
përkthime nga gjuhë
të ndryshme ,
sipas porosisë së drejtorive të
burgjeve . Sigurisht
që ky përsonalitet
, që zotëronte
mirë disa gjuhë
duhet të jetë
shfrytëzuar për përkthime
të ndryshëm ,
por se cilët
janë këto ,
nuk dihet . Mund
të sbulohen në
të ardhëmen nga
arshivat e ndryshme të shtetit
shqiptar
0
NËPUNËSI
Veprimtaria si
nëpunës e Etëhem
Haxhiademit është e
shkurtër dhe jo
në atë shkallë
, që i
përshtatej formimit të
tij për arësye
se , ai gjthëmonë
ruajti të pastra
pikëpamjet e tij
atdhetare e polittë
dhe se bëri
pjesë në atë
grup intelektualsh shqiptarë
me pikëpamje liberale
të frymëzuara nga
idealet republikane .
Po për këto
arësye ai nuk u
gënjye as nga
joshjet , që
iu bënë në
kohën e pushtimit italian
, qoftë edhe
nga ato që
iu bënë më
vonë nga forcat
gjermane , kur
erdhen në vendin
tonë , me gjithëse
ai ishte dojce
kulturë .
Në vitin
1928 , u emërua
neënprefekt në Lushnje
, pastaj në
Shijak e Sarandë
dhe së fundmi
kryesekretar i prefekturës
në Gjirokastër .
Në vitin 1936
pushohet nga puna
si antizogist . Pa
punë qëndroi deri
në vitin 1939
Në fillim të
pushtimit fashist u emërua
drejtor i drejtorisë
të komuneve të
Shqipërisë i varur
ky institucion nga
Ministria e Brendëshme
. Në vitin
shkollor 1946_1947 u
emërua mësues i
gjuhës shqipe në shkollën
Normale të Elbasanit
. Nxënësit që
e kanë pas
mësues të tyre
, më kanë
folur me admirim
dhe respekt për
ate . Ishe i dashur
me nxënësit .
kompetent në lëndën
që spjegonte ,
kërkues ndaj atyre
dhe që sillej
me ata më
shmë i prind
se sa si
mësues .
0
P O L I T I K A N I
Etëhem Haxhiademi ishtei nacionalist jo
vetëm se vinte
dhe jetoi në një
familje nacionalise ,
por edhe sepse jetoi
dhe u edukua
për disa vjet
të rëndësishm të
jetës së tij
në vende , që
drejtoheshin nga qeverri të
tilla . Nga
kultura që mori
u frymëzua nga
idealet lliberale .
Gjithashtu edhe kur
u kthye në
Atdhe u ushque
me idealet e
sistemit republikan ,
që filluan të
cfaqen atëherë në
Shqipëri midis intelektualëve .
Kështu kur
vendi u pushtua
nga fashizmi dhe filoi
lufta për clirimin
e atdheut ,
Erëhem Haxhuademin e
shohim të punojë
për formimin e
organizatës Balli Kombëtar
, organzatë kjo
, që përmblidhte
në gjirin e
saj edhe njerëz
me pikëpamje liberale
e republikane . Këtë veprim
për formimin eorganizatës Balli
Kombëtar të tij
na e vërteton
Lef Nosi gjatë
procesit gjyqësor të
tij , që
tha se për
ngritjen e organizatës
së Ballit Kombëtar
në qytetin e
Elbasanit kishte shkuar
nga Tirana Etëhem
Haxhiademi dhe kishte
biseduar me ate
. .
Kështu që
gjatë Luftës së
Dytë Botërore Etëhem Haxhiademin e
shohim veprimtar të
kësaj organizate ,
por jo në
udhëheqjen e saj
, madje as
në krye të
kësaj organizate të
qytetit të Elbasanit
, se e
eklipsoi Lef Nosi
me të kaluarën e
tij atdhetare .
Ai si atdhetar
që ishte ,
punoi pa ndërperje
në këtë organizatë
në cdo keënd të Shqipërisë dhe
sidomos në prefekturën
e Elbasanit .
Dhe është njohur
si një nga
veprimtarët e kasëj
organzate .
Etëhem Haxhiademin
ka kontribuar për
zhvillimin e Konferencës së
Mukjes . Al
ka marrë pjesë
në punimet e
kësaj Konference që
në takimin përgatitor
që u zhvillua
në 26 korrik
të vitit 1943
në fshatin Tapizë
. Pastaj mori
pjesë në Konferencën
e Mukjes ,
por si vëzhgues
dhe me votë
konsultative . Si i
tillë , me
që ishte i njohur si
shkrimtar , mendohet
se mund të
ketë qenë edhe
si një nga
hartuesit e Marrëveshjes
së Mukjes .Kur
u bë mbledhja
e parë e
Komitetit Provizor të
dalë nga Konferenca
në fjalë ka
marrë pjesë nga ana
e Ballit Kombëtar
tok me Hasan
Dostin , Skënder
Mucon , Vasil Andonin
dhe Xhemal Herrin
. Së fundi ka
qenë edhe pjesëtar i
komisionit nga ana
e Ballit Kombëtar
që të shkojë
në Orenjë të Cermënikës
për të caktuar
Komisionin Definitiv të
Komitetit për
Shpëtimin e Shqipërisë
që do të
drejtonte luftën kundër pushtuesve deri
në clirimin e
vendit , mbledhje
që u sabotua nga
Enver Hoxha me
urdhër të komunistëve
jugosllavë , që
drejtonin atëherë Partinë
Komuniste të Shqipërisë
për interesat e
tyre , sidomos
për problemin e
Shqipërisë etnike .
Është për
t’u përmendur një
veprim atdhetar i
këtij njeriu në
Konferencën e Mukjes :
Në kohën
kur përfaqësuesit e
të dy partive
pjesëmarrëse në atë
Konferencë ishin në
kulmin e mosmarrëveshtjeve për
problemin e Shqipërisë
etnike dhe gati
për t’u shpërndarë
, Erehem Haxhiademi
ngrihet në këmbë
dhe fillon të
këndojë këngën ‘’Për
Mëmëdhenë ‘ Të nxitur
nga kjo këngë
të gjithë pjesëmarrësit
në mbledhje u ngritën
në këmbë dhe
kënduan tok me
Etëhrm Haxhiademin këngën
deri në fund . Pastaj ,
të qetë ,
vazhduan mbledhjen dhe
miratuan problemin e
Shqipërisë etnike .
Nga të
gjitha këto detyra
dhe ky veprim
kuptohet rangu i tij në
Organzatën e Ballit Kombëtar
. Por me gjithë
ate ai nuk
u sgjodh kurrë
anëtar i Komitetit
Qendror i kësaj
organizate , me gjithë
se ai e
dëshironte këtë post
. dhe punoi pë
këtë , sidomos
në mbledhjen e
Kapinovës .
Në fund
të luftës a
i ftohu marradhënjet
me udhëheqjen e
Organizatës së Ballit
Kombëtar . dhe kur
e ngarkuan që
të shkonte në
Elbasan për drejtimin
e degës së
Elbasanit , që
ishte dobësuar shumë
edhe nga largimi
i kryetarit të
saj Lef Nosi
si regjent ,
ai nuk pranoi
. Mbas këtij
qëndrimi ai u
tërhoq dhe e
u mbyll në
shtëpinë e tij
në Elbasan .
Nga fundi
i luftës ,
në tetor të
vitit 1944 Komiteti
Qarkor i Ballit
Kombëtar i Elbasanit
lëshoi një trakt
me të cilin
njoftonte shpërndarjen e
tij . Midis
firmave që kishin
nënshkruar këtë deklaratë
, ishte edhe
firma e Etëhem Haxhiademit
.
Më këtë
veprim kuptohet ,
që ai largohet
nga politika .
0
M I D I S D Y R R U G Ë V E
Në këtë
kohë luftës civile
në Shqipëri po
i vinte fundi
.. Forcat partizane të
organizuara në brigada
dhe të armatosura
nga forcat aleate
zotëronin tani Jugun
e Shqipërinë dhe
Shqipërinë e Mesme dhe
po i drejtoheshin
Veriut . Për t’i
shpëtuar krimit ,
me mjete dhe
forma të ndryshme
, politikanë ,
ish qenerritarë ,
intelektualë të ndryshëm
filluan të largohen
nga Shqipëria .
Si këta
muarën rrugën e
mërgimit edhe drejtuesit e
Ballit Kombëtar dhe
të Legalitetit . .
Etëhem Haxhiademi
nuk e mori
rrugën e mërgimit
, ai nuk u
largua nga Shqipëria
, ai ndejti në
Atdheun e tij
, në qytetin
e Elbasanit , pranë
familjes së vet .
Si spjegohet
që ky personalitet
i organizatës Balli
Kombëtar nuk e mori
rrugën e mërgimit
?
Pse ,
nuk e njihte
ai komunizmin ?
Nuk kishte lexuar
ai , se
cfarë krimesh kishin
bërë të kuqtë në
Rusi ? Nuk
e kishte mësuar
ai politikën e
udhëheqësve të Partisë
Komuniste të Shqipërisë mbas mbledhjes së
Labinotit , ku
u zyrtarizua vëllavrasja
? Nuk e kishte
mësuar ai se
delegatët e Titos
që drejtonin Partinë
Komuniste të Shqipërisë
kishin në plan edhe
zhdukjen e intelektualëve shqiptarë
?
Ai këto
i dinte .
Po përse
, vallë , atëherë
ky njeri nuk mori
rrugën e mërgimit
si shokët e tij ?
Mos vallë
ky njeri mendoi
, se së shpejti
do të sbarkonin
në Shqipëri forcat
angleze ?
Apo besoi
deklaratat e udhëheqësve
komunistë , se
ata që nuk
kanë lyer durët
me gjak nuk
do të ndëshkohen
?
Apo mendoi
se si njeri
i ndershëm dhe
atdhetar që kishte menduar dhe
punuar gjithenjë për të mirën
e vendit ,
nuk do të
pësonte gjë .
Apo pranoi
humbjen dhe si
humbës respektoi fitimtarët
?
Cilado qoftë
arësyeja , Etëhem
Haxhiademi qëndroi ,
por e pësoi
shumë rëndë nga
ai vendim .
0
N J Ë V I Z I T Ë
Ne ,
disa rë rinj
elbasanas , që
porsa kishim nisur
rrugën e bukur
të letërsisë ,
Etëhem Haxhiademin e
nderonim dhe e
respektonim , veprat
e tij i
lexonim me ëndje
dhe , si
bashkëqytetarë krenoheshim me
ate .
Mbasi mbaroi
lufta , në
fillim të vtit
1946 , unë
bashkë me një
nipin e vet
, i bëmë
një vizitë në
shtëpinë e tij
. .
Ishte pranverë
, një mbasdite
e bukur ..
E gjetëm në
obrr duke vaditur
lulet . Ai
ishte i dhënë
shumë mbas luleve
. U gëzua
shumë . .
U përshëndetëm dhe
na coi në
dhomën ku kishte
bibliotekën e tij .
Kishte një bibliotekë
të pasur
Ndejtëm një
kohë të gjatë .
.Më bëri
përshtypje pritja e
tij e ngrohtë
, biseda e lirë
që bëri me
ne , inetresi
, që tregoi
për ne dhe
udhëzimet që na dha .
Na pyeti se
cfarë po lexonim
, cilët shkrimtar
pëlqenim më shumë
e se cfarë
po shkruanim .
Gjatë bisedës na
këshilloi që të
lexonim sa më
shumë dhe të
mësonim pa tjetër
mirë një gjuhë
të huaj ,
që të lexonim
jo vetëm shkrimtarët tanë
, por edhe
shkrimtarë të huaj
. Nga shkrimtarët
tanë na rekomandoi
Lasgushin , Mitrush
Kutelin e Ernest
Koliqin dhe nga
të huajët , shkrimtarët
italianë dhe francezë
.
Gjatë asaj
vizite folëm edhe
për veprat e
tij . Aty na
tregoi , se
kur ishte student
në Austri kishte
shkruar një roman
të titulluar ‘’TyrbJa
e gocës ’’, por dorëshrimi
i kishte humbur
gjatë udhëtimit ,
kur po kthehej
në Atdhe .
Biseduam vetëm
për letërsinë .
Ai shkrimtar
dhe unë një
nxënës shkolle ,
Ai shkrimtar i
njohur dhe unë
një djalosh ,
që ëndërronte të
bëhej shkrimtar . Ai
mësuesi i im dhe
unë nxënësi i
tij
. Duke biseduar
me ate ,
unë e
ndjenja veten krenar
, se po
bisedoja me një shkrimtar
të madh
Kur ikëm ,
na përcolli deri
te porta e
shtëpisë . .
Gjithë ato
ditë jetova me
kujtimet e asaj
vizite
0
i N T E L E K T U A L I
Etëhem Haxhiademi
, sikurse dihet
, ishte një
intelektual i formuar ,
që eci në
jëtë e tij
me krenari për
idealin e tij
republikan.
.Regjimi monarkist
nuk e vlerësoi
këtë intelektual sa
e si duhej
, ndërsa më
vonë e vendosën
në vendin që
meritonte .
Si dihet
, me interesimin
e intelektualëve Mustafa
Kruja dhe Ernest
Koliqi më 12
prill të vitit
1940 u themelua
Instituti i Studimeve
Shqiptare si themel
për ngritjen më
vonë të një akademije
shqiptare . Në
këtë Institut është
thirrur ajka e
nteligjencës shqiptare e
asaj kohe .
Në këtë institut
ka marrë pjesë
edhe Etëhem Haxhiademi ,
në saje të
meritatave të tij
, ‘’Kur vajta
së pari në atë Institut
, _ më
ka thënë Etëhem
Haxhiademi , _ ata
, që nuk
më njihnin , nga
mbiemri i im
Haxhiademi , pritnin
që të shikonin
një haxhi me
xhybe , me taxhën
në kokë e
me mjekërr dhe
u habitën ,
kur panë një
njeri të zakonshëm . ‘’
Për ta paraqitur sa
më të plotë
portretin e këtij
intelektuasli duhet të
përmendim edhe pjesëmarrjen
e tij në
Kuvendin e Parë
Kombëtar .të Kulturës
më 2 , 3 , 4 korrik
të vitit 1942
në Strugë ,
në Shën Naum ,
dhe në
Dibër . ‘’
Në kërë Kuvend
, _ si ka deklaruar
analisti i njohur
Eugjen Merlika , _
u mbajtën shumë
kumtesa të rëndësishme me
karakter kultural nga
personalitetet më të
rëndësishëm të asaj
kohe . Dtramaturgu
Etëhem Haxhiademi mbajti
kumtesën ‘’Teatri dhe
muzika shqiptare ‘’ .
Pjesëmarrja e
Etëhem Haxhiademit në
këtë Kuvend ,
ku referuan personalitete
të kulturës shqiptare
si Ernest Koliqi ,
Dom Lazër Shantoja
, Vangjel Koca e
të tjerë ,
tregon fare mirë
se Haxhiademi respektohej
në atë kohë
si intelektual i
mirëfilltë ..
Edhe mbas
lufte Haxhiademi është njohur
si shkrimtar dhe
ze vend në
Lidhjen e Shkrimtarëve
që me krijimin
e saj në
Tiranë në vitin
1945 dhe është
sgjedhur edhe si
anëtar i Komitetit
Drejtues i saj .
Ndërsa kur në
Elbasan e krijua
Dega e kësaj
Lidhje , ai sgjidhet
kryetar . Si
kryetar i kësaj
Dege Haxhiademi nuk
mori pjesë në
asnjë veprimtari të
saj me përjashtim
të një mbasdite
letrare mbajtur në
Elbasan në fillim
ë vitit 1946
. Në këtë
mbasdite letrare Dhimitër
Shuteriqi recitoi një
fragment nga poema
‘’O Ptoleme ‘’ dhe
Sterjo Spasse lexoi një
kapitull nga romani
‘’Afërdita përsëri në
fshat ‘’ ,, që porsa
e kisht përfunduar .
Etëhem Haxhiademi
, që ishte
kryetar i Degës
së Elbasanit ,
duhej të fliste
në atë mbasdite
letrare , por
ai nuk f0li
fare
Shtojmë se kur
do të shkonte
në Jugosllavi delegacioni
i parë nga
Lidhja e Shkrimtarëve
të Shqipërisë ,
si kryetar i
këtij delegacioni u
propozua Haxhiademi , por ai
nuk pranoi .
Mos vallë
, kishte filluar
të dyshonte për
qëndrimin ndaj tij
?
0
A R R E S T I M I
Në vitin
1947 Shqipëria ,
me urdhër të
‘’vllezërve jugosllavë ‘’ , u
kthye në një
kasaphane të përgjakëshme
. Në ketë kasaphane
u përgjakën shumë
intelektualë të ndryshëm
, tregtarë ,ish pronarë e
ish oficerë .
Në këtë kasaphane
u përgjak lemerishëm
edhe themeluesi i
tragjedisë shqiptare , poeti ,
anëtari i i
Lidhjes së Shkrimtarëve
të Shqipërisë dhe
kryetari i Degës
së kësaj Lidhje
për Elbasanin ,
profesori i Normales
, Etëhem Haxhiademi .
Ishte një
natë e errët
.Qielli nxinte për
të lajmëruar krimin
. Kukuvajkat kuisnin për të
thirrur
vdekjen .
Ethem Haxhiademi
në dhomën e
tij të punës
kishte hapur fletoret
e nxënësve dhe
po korigjonte hartimet
e tyre me
temë ‘’Djali pa
nanë , si
nata pa hanë
‘’ . Me këtë temë
profesori i Normales
donte t’u shtonte
nxënësve daahurinë ,
atë ndjenjë që
Diktatura po e zëvendësonte
me urrejtjen klasore .
Ishte mezi i
natës , kur
hijet e përgjakura
të Diktaturës hapën
me forcë dritaren
e dhomës ku
ai po punonte i
dhe hynë brenda
, e arrestojnë
, i venë
hekurat dhe e
nisin për në
Tiranë , duke
lënë në një
tmerr të llahtarishëm
gruan dhe fëmijët
e tij të
vegjël , dy djemt e
dy vajzat të
pa rritura mirë
.
Atë natë u
arrestuan edhe shumë
qytetarë të tjerë
.
Mbas disa
ditësh muarën nga
Burgu i Madh
i Elbasanit edhe
katër të burgosur
për t’l implikuar
me akuzat e
të arresturëv . Këta
ishin SHefqet Baholli
, Salim Ceka
e Nazmi Fagu
, që të tre
të dënuar me
burgim të përjeshëm
dhe mua . Birucat
e Grand hotelit
, ku ishte
vendosur atëherë Dega
e Punëve të
Brendëshmë , u
mbushën plot me të
arrestuar .
Etëhem Haxhiademin
e mbajtën në Tiranë
disa muaj në
tortura të tmërreshme
.
Kur e
kthyen në Elbasan për
ta gjykuar , unë
nuk e njohta
. Ishte plakur
shumë , ishte
dobësuar e tretur
. ishte kërrusur
dhe mezi ecte
. Ishte transformuar
, që të vinte
keq ta shikoje
.
Të arrestuarit i
mbajtën 13 muaj
nëpër birucat e
Grand hotelit dhe
në biruca të
tjera , të izoluar
me gjashtëqind gram
bukë dhe një
litër ujë në
ditë , duke
i torturuar tmerrësisht
. Cdo ditë
e cdo natë birucat
e Grand hotelit
ushëtinin nga ulurimat
e tyrë dhe
spërkateshin me gjakun
që u rrithte nga
torturat .
.Gjykimi i
tyre u bë
në zyrat e
Degës së Brendëshme
më dyer të mbyllura
. Në grupin
e parë , që u
gjykua , ishte edhe
Etëhem Haxhiademi . Ai
u akuzua se
kishte riorganizuar Ballin
Kombëtar . Dramaturgun poet
e dënuan me
vdekje .
Gjatë Diktaturës
shumë nga të
akuzuarit në hetuesi
dhe të dënuarit
me vdekje para
togës së pushkstimit
kanë mbajtur qëndrim
dinjitoz . Në
hetuesi ka ndodhur
që të akuzuarit
i kanë duruar
torturat cnjerëzore dhe
kanë vdekur në
duar të hetuesve
. Ka ndodhur
që të dënuar
me vdekje para
togës së pushtimit
kanë sfiduar vdekjen
, Një djalë
nga Labëria ,
që mendonte se
do të dënohej
me vdekje ,
kishte gjetur një
copë xham dhe
kur kryetari i
gjygjit shqiptoi dënimin
e tij me
vdekje , nxorri
xhamin , cau
barkun e tij
duke thënë , se trupin
e tij nuk
e shpojnë dot
plumbat e komunistëve ,
ra i vdekur
para trupit gjykues
.Ka qëlluar që
një malsor para
togës së pushkatimit
, kur prokurori
i tha ,
që të kthehej mbrapsh ,
ka hapur gjoksin
dhe ka thënë
që të qëllojnë
, se trimat
nuk kanë frikë
nga vdekja .
Etëhem Haxhiademi
nuk veproi kështu
, kur kryetari
i gjygjit ushtarak komunikoi
dënimin e tij
me vdekje .
Ai shqiptoi me
një herë shprehjen
atdhetare që thonin
rilindasit tonë , kur
i pushkatonin turqit .
Ai thirri : ‘’Rroftë
Shqipëria !’ Dhe nga
ajo thirrje ushtoi
e gjithë salla
dhe trupi gjykues
shtangu .
Në ato
gjygje të asaj
kohe tok me
Haxhiademin u dënuan
me vdekje edhe
të tjerë . Mbasi
mbaroi gjykimi i
të gjithë të
arrestuarëve , ata
me dënime të
ndryshëm i dërguan
në Burgun e
Madh të qytetit
, të dënuarit
me vdekje i
futën prap nëpër
birucat , ku
ishin më parë
, ndërsa ne , katërt e
tjerë , që
ishim dënuar më
parë , na futën
tok në një
birucë
Në këtë
kohë birucat e
nëndheshme të Grand
hotelit ranë në
një qetësi . Nuk
bëheshin më tortura
dhe nuk ndiheshin
më ulurima cdo
natë si më
parë . Atëherë
në atë kat
të nëndheshëm zotëronte
një heshtje që
të lemeriste ,
që të kallte
tmerrin . Ishte
një heshtje të
vdekurish .
Por kjo
heshtje nuk vazhdonte
cdo natë ,
sepse herë mbas
here krimi shprehte
urrejtjen e tij
klasore duke vazhduar
të torturonte Etëhem
Haxhiademin , edhe
pse ai ishte
dënuar
P U S H K A T I M I
Mbas disa ditësh
disa nga të dënuarit me
vdekje Gjykata e
Lartë ua fali
jetën . Dënimi
i tyre u
kthye në burgim
të përjetshëm .
Ata të shkretë u
gëzuan .
U gëzuan se
u falën jetën
! Atë jetë
që ua kishte
falur vetë Zoti .
Atë jetë deshi
t’ua merrte Diktatura
, t’ua grabiste duke
i torturuar ,
që të pranonin
krimet , ato
krime , që
nuk i kishin
bërë kurrë dhe
as që kishin
menduar ndonjë herë ,
t’i bënin .
Iu njoftua
ky vendim dhe
ua hoqën prangat
.
Tani ata
do të kishin
jetën , por
jo lirinë .
Lirinë atyre Diktatura do
vazhdonte t’ua grabiste
. Tani ata
do të jetonin
pa liri ,
pa familje ,
pa njerëz , pa
gjallëri , pa gëzime
, në një
jetë të heshtur ,
në një jete
të mërzitëshme ,në
një jetë të
trishtueshme , në
një jetë të vdekur
. Tani
ato do të
vuanin gjithë jetën
nëpër kanale ,
nëpër miniera , nëpër
mocaliste duke luftuar
me vdekjen ,
për të jetuar lirinë
e ëndërruar ,
atë liri ,
shpresa e së
cilës rrinte e
fshehur në ndërgjegjen
e tyre .
Po atë ditë
ata i dërguan
në Burgun e
Madh të qytetit .
Tani në
birucat e nëndheshme
të Grand hotelit
mbetën vetëm të
dënuarit me vdekje
që do të pushkatoheshin dhe
ne të katër
, që ishim
dënuar që më
parë .
Të dënuarit
me vdekje , të lidhur
me pranga , rrinin
të ndarë në
ato biruca në
heshtje në shoqëri
me vdekjen . Rrinin
e mendoheshin ,
mendheshin dhe kujt0heshin
. Kujtonin akuzat e
rrema , që
u kishin vurë
, torturat që
u kishin bërë
, procesverbalet ,
që kishin firmosur
në gjendje agonije
, kujtonin procesin
gjygjësor , fjalët e
prokurorit , akuzat e
trupit gjygjsor dhe
vendimin e gjygjit
, atë vëndim
të tmerrshëm ,
të hatashëm ,
vendimin me vdekje , që
i ushtonte ende :
‘’ Me vdekje !
Me vdekje !
Me vdekje ! ‘’
Mendoheshin dhe kujtonin
njerzit e familjes
së tyre ,
që nuk do
t’i shikonin më
, kurrë , prindërit ,
gruan e re
të porsamartuar ,
fëmijët , që
pritnin t’u ktheheshin
baballarët , por nuk
do t’u ktheheshin
më , kujtonin
kushurinjtë , shokët ,
miqtë .
Ata ishin
shtatë gjithësej : Dhe
midis tyre ishte
edhe Etëhem Haxhiademi .
Po ky
njeri ,Etëhem Haxhiademi , vallë
, a po
mendonte dhe a
po kujtonte edhe ai
si të dënuarit
e tjerë me vdekje
?
Edhe ai
po mendonte dhe
po kujtonte si
të dënuarit e
tjerë me vdekje
, por jo
gjithënjë ,sepse ate , si kemi thënë
, vazhduan ta
torturojnë edhe mbasi
u dënua me
vdekje . Ai
shkrimtar edhe pse
jetonte nën ankthin
e vdekjes ,
duhej torturuar ,
duhej të vante
, qëj ata
njerës të ushqyer
me krimin ,
të shuanin urrejtjen
për këtë njeri
të madh .
Dhe nga këto
tortura të vazhdueshme
ai u bë një skelet
i gjallë ,
që , kur
e nxrrnin për të shkuar
në banjë , mbahej
te muri ,
se nuk kishte
më fuqi të qëndronte
në këmbë dhe së fundi edhe
të e`ci këmba
dorëas
Kjo gjendje
vazhdoi deri në
mengjezin e datës 9
mars të vitit
1948 , kur në
bincat e Grand
hotelit sbritën disa
oficerë dhe policë
dukë uluritur e
duke qeshur .
Erdhi dita e pushkatimit
. Erdhi casti
i vdekjes .
I nxuarrën
nga birucat me
radhë për t’i
pushkatuar : Zija Lunikun
, avokatin e
nderuar të Elbasanit
, Fadil Gurmanin
, mësuesin idealist
të shkollës ushtrimore
, Kamer Kazazin
, mësuesin e
talentuar që kishte
mbaruar shkollën e
Fullcit , Mahmut
Macin , mësuesin
e bujqësisë të
shkollës Normale ,
Mehmet Elezin ,
atdhetarin e papërkulur
të Peqinit , dhe Xhaferr Mirakun ,
ish luftëtarin e Luftës së
Spanjës , luftëtar
dhe bashkëpunëtor i
Enver Hoxhës ,
dhe ish komandant
i një brigade
partizane
Etëhem Haxhiademin
nuk e nxuarrën
nga biruca . Ai nuk
do të pushkatohej
. Atij njeriu
i ishte falur
jeta .
Në lidhje me
këtë fakt është
shprehur mendimi se
duhet të ishtë
bërë një ndërhyrje
tek diktatori Enver Hoxha
, sepse akuzat
kundër Etëhem Haxhiademit
ishin shumë të
rënda . Por
se cili ose
cilët e kishin
bërë këtë ndërhyrje janë
shprehur tre variante
. Një variant
është se ndërhyrjen
do ta ketë bërë
profesor Aleksandër Xhuvani
me Omer Nishanin
. Varianti i
dytë është se
do ta ketë
bërë po Aleksandër
Xhuvani por tok
me Ymer Dëshnicën
, ndeërsa varianti
i tretë ishte
prap po me
prof Xhuvanin ,
por tok me
prof. Kostaq Cipon . Në
të tre variantet
del figura e
profesor Aleksandër Xhuvanit
dhe kjo duhet
pranuar , se
ai ishte figurë
e vjetër atdhetare , se ishte
personalitet i lidhur
shumë me Qeverrinë
e atëhershëme dhe
se ishte babai
i dëshmorit Ptoleme
Xhuvani . .
Varianti i parë ,
shoqërimi i prof.
Xhuvanit me Omer
Nishanin nuk duhet
besuar , sepse
Omer Nishani ,
pamvarësisht nga posti
ku ndodhej , nuk
kishte konsideratë për
atë ndërhyrje . Edhe
varianti i dytë ,
shoqërimin e prof .
Xhuvanit me doktorr Ymer
Dëshnicën nuk duhet
besuar , sepse
doktorr Dëshnica atëherë
ishte një mjek i thjeshtë
gjysëm i internuar
në Berat . Ndërsa
varianti i tretë
, shoqërimi me
prof Kostaq Cipon
duhet besuar ,
sepse prof . Cipo
kishte atëherë një post
që mund t’i
drejtohej Diktatorit .
Përfundimisht më tepër
duhet pranuar varianti i
tretë se i këtij
mendimi ishte edhe vetë
Etëhem Haxhiademi , si më
ka thënë kur
ishim tok në
Burgun e Madh
të Elbasanit .
0
A M A N E T I
Në ato biruca
të Hotel Grandit
tani ishim vetëm
pesë vetë , katër
ne të burgosurit të mëparshëm
dhe Etëhem Haxhademl
tani i dënuar
me burgim të përjetshëm .Sigurisht
që egzekutimi i të gjashtë
të dënuarëve na
dëshpëroi shumë ,se
ishin njerëz të
mirë , të
ndershëm , atdhetarë
dhe të pafajshëm . Por
edhe ulja e dënimit
të Haxhiademit na
gëzoi .
Ne u gëzuam
, por edhe krimi
, sepse iu fal
jeta ,
u inatos edhe më
shumë dhe e shprehte
urrejtjen dhe inatin
ndaj këtij shkrimtari
, duke i
vazhduar torturat më shpesh
dhe më të
egra . Dhe
ai arriti një
ditë që ,
po ta shikonte
ndonjë njeri në atë
gjendje me siguri
nuk do ta
njihte se cili
ishte . ,
Mua atëherë , me
që ishja shumë
i ri ,
afër njëzet vjec
dhe me dënim
të pakët në
krahasm me të
tjerët , policët
që shërbenin
në birucat e
nëndheshme qëllonte që
më nxirrnin në
koridorin e birucave
për të bërë pastrimin
e tij nën
mbikqyrjen e tyre
dhe me porosi
që të mos komunikoja me ‘’ armikun e poullit ‘’ Etëhem Haxhiademi
.
Një ditë rastisi
që , ndërsa unë
po pastroja koridorin
, polici hapi derën
e birucës së
Haxhiademit , që
ai të shkonte
në banjë dhe
vet u ngjit
lart . Haxhiademi
doli nga biruca
dhe ne të
dy u ndodhm
ballë për ballë
. . Haxhiademi me
mundim të madh dhe
duke rrënkuar m’u
afrua , më kapi
duarët dhe më
porositi , që , kur të
përmbyset diktatura ,
të shkruaja një
tragjedi për ate
duke u bazuar
mbi vuajtjet e
tij aty . Unë shtanga
. Ai shtoi se po më
linte një amanet
dhe amanetin nuk
e tret as
dheu .
Kaq më tha
dhe u largua
.
Këtë amanet ma
ka përmendur më
vonë disa herë
, kur ishim
të dy në
kaushin e tretë
të Burgut të
Madh të Elbasanit
. Ma kujtoi edhe
më vonë ,
kur unë u
lirova nga burgu .
Duke u përshëndetur
, ai më
tha :
_ Mos e
harro amanetin !
0
N Ë P Ë R B U R G J E
Eëhem Haxhiademin
nuk e mbajtën
shumë kohë në
Burgun e Madh
të Elbasanit . Jo
më shumë se
katër vjet . Prej
këndej tok me
disa të burgosur
të tjerë të
dënuar rëndë e
dërguan në Kalanë e
Gjirokastrës . Nuk
dihet se sa
kohë e mbajtën
atje . Prej andej
e dërguan në
burgun e Burrelit
, ku Diktatura
grumbullonte të burgosurit
më të rrezikshëm
.
Në burgun e
Elbasanit e kanë
mbajtur vazhdimisht në kaushin e
tretë . Kështu
quheshin atëherë dhomat
e burgut ,
kaush . Ky kaush
ishte kaushi më
i keq i
atij burgu . Atje
nuk hynte kurrë
dielli . Në burgun
e Elbasanit Haxhiademin
mundoheshin ta ofendonin . Por dhe
ai mundohej
të mos u
jepte ndonjë shkak
. Kështu , për
shembull , kur makina
, që sillte
bukën për të
burgosurit , prishej
, komanda e
burgut nxirrte të
burgosur me dënime
të ulët të
merrnin bukën duke
e sjellë në krah . Bashkë
me këta të burgosur caktonte
edhe Erëhem Haxhiademin
. Ai nuk
kundërshtonte . Shkonte
me të tjerët
në furrë ,
ngarkonte thesin me
bukë në kurris
dhe ecte me
kokën lart në
mes të qytetit
tok me të burgosurit e
tjerë .
Unë disa muaj
kam ndejtur në
një kaush me
ate . Madje rastisi
që edhe të
rrija e të
flija ngjitur me
ate .
Ishte njeri i
heshtur . Nuk
fliste pa e pyetur
njeri . Më shumë
mendohej , se
sa fliste . Dhe
kur fliste , fliste
me ngadalë , dhe
me zë
të ulët . . Nuk
hapte vetë ndonjë
bisedë , vetëm
ndëgjonte të tjerët
dhe nuk ndërhynte
në debate . Nuk
pranonte të hynte
në biseda politike
.Kur fillonte ndonjë
e tillë ,
largohej .Ndoshta se
ishte ende nën
ndikimin e tmerrit
të torturave të
hetuesisë .
Kur i vdiq
i vëllai i
vetëm , priti
në heshtje ngushullimet
nga të gjthë të burgosurit
e kaushit .
Kur
bisedonim për letërsinë
, fliste me
respekt për at
Gjergj Fishtën dhe
lavdëronte Lasgush Pogradecin
, Mitrush Kutelin
dhe Ernest Koliqin
, Shpesh thoshte
, se i
vinte shumë keq ,
që i
kishin sekuestruar bibliotekën
.
Kur na nxirrnin
në pajdos (
pajdos i thonin
kur na nxirrnin
në oborrin e burgut
një orë në
ditë ) ai nuk
shoqërohej me njeri
. Vinte rrotull
vetëm nëpër oborr
.
Ka ndodhur ,
që ka ndihmuar
me ushqim ndonjë
të burgosur të
varfër , por
pa rënë në sy .
Kaq mund të
therm unë për
kohën që kam
jetuar me ate
, Ndërsa at
Konrrad Gjolaj O.F.M. ,
që ka jetuar
me ate për
një kohë të gjatë
në Burgun e
Burrelit është shprehur
në veprën e tij
, se ‘’Kam
ndejë 6 vjet
me te . Shumë
i sjellsheëm .Ishte
me parime moderne
.Aspak fanatik Jo
fetar .Kishte dijtë
me i ba ballë
‘’krymave të burgut
‘‘ . Ai
kishte shoqëni të
gjanë dhe konsiderohej
prej të gjitheve
zotni .Ashtu ishte
. Nuk gabonte
kurrë kur i ndante
njerzit ndër të
kulturuem dhe të
pa kulturë . Ishte
qefli diskutimesh në të gjitha
fushat .dhe e
kalonte kohën gjithmone tue
lexue , bile
edhe shtrimë ratë .
Diskutimet i kishte
koncize dhe me
llogjikë .Pranonte gabimet
.dhe dinte edhe
me lypë të
falun , gjithëmonë
tue u bazue
tek e drejta
. ‘’
Në Burgun e
Burrelit nuk ishte
më i heshtur
dhe larg bisedave
si në burgun e
Elbasanit , se tashmë
kishte kakuar një
kohë e gjatë
nga kohë e
torturave , se
ishte ambjentuar me
jetën e burgut
dhe se në
këtë burg kishte
shumë njerëz të
kulturuar .
Një ish i burgosur
, që ka
qenë në një dhomë
me ate në
Burgun e Burrelit
, më ka thënë , se
nuk përgojonte njeri
dhe se ishte
absolut kundeër vjedhjes
.’’Kur një herë
i vodhën gjysmën
e sheqerit kokrra
, që i
kishin sjellë nga
shtëpia , ai
u inatos dhe
shfryni shumë rëndë
. Kur i iku inati
tha se ,
nuk duhej t’i
vidhte asnjë kokërr se
, po t’i
kërkonte , ai
do t’i jepte
, sa të donte .
0
V D E K J A
Mbasi jetoi një
kohë të gjatë
nëpër burgjet e
tmerrsheëm të Diltaturës , ky
njeri ndërroi jetë
në burgun e Burrelit
në 17 mars
1965 në moshën
63 vjecare .
Vdiq ai njeri
, që e deshi
jetën . Vdiq
ai njeri që
shkroi për jetën
. Vdiq ai njeri
, që ia rrëmbyen jetën
Një jetë e
pastër . Një
jëtë e kulturuar
. Një jetë
shqiptari . Sa
nevojë ka Shqipëria
për jetë të
këtilla !
Vdiq .
Por vdekja
e tij është
misterioze . Mund të
ketë qenë e
natyrëshme , por
mund të ketë
qenë edhe ktriminale
.
Kështu prifti
Konrrad Gjolaj O.F.M .
thotë se ka
vdekur mbas dy
muajësh që pësoi
një atak , natën
në gjumë : ‘’Një
dite i ra
të fikët në oborr. U
ndodha afër dhe i
dhashë ndihmën e
shpejtë dhe thirra
infermieren . Erdhi dhe
e mori me
vedi n’infermieri .U
kuptue se kishte
qenë infrakt . Kur
erdhi në dhomë
, me dashamirësi
e keshillova me
kenë i kujesshëm se
po t’u përsërit
edhe nji here ,
do ta
kesh pisk . Mbas
dy muajsh ,
kur kishte ra me fjetë , kishte vdekë
në gjumë .’’
Një vdekje
e qetë ,
një vdekje e lehtë , një
vdekje e dëshirueshme
nga të gjithë . Një
vdekje pa vuajtje .Kjo
vdekje mund të quhet
e natyrshëme ,
por pse mos
të quhet edhe
nga një helmim
me efekt të
ngadalshëm ? Diktatura nuk
donte që ai
njeri të dilte
i gjallë nga
burgu . Pse e
torturonte edhe mbasi
iu fal jeta ?
Kritiku Petrit
Plangarica thote se ai
ka vdekur në
një mynurë tragjike
.
Poeti Visar
Zhiti është shprehur
se , si
i ka thënë
një ish i
burgosur , Haxhiademi
është helmuar ,
që të mos
dilte t gjallë
nga Burgu i
Burrelit .
Edhe mua
ma ka thënë
një ish i
bugosur politik të
njejtën gjë . Për
këtë lloj vdkje ma
ka folur edhe
e shoqja e Etëhem
Haxhiademit në shtëpinë
e saj ,
kur unë i
shkova për ngushullim
për vdekjen e
të shoqit. .
Diktatura i
mohoi lirinë dhe
më vonë i
vodhi edhe jetën
.
Por këtij njeriu
nuk i dihet
edhe se ku
janë varrosur eshtrat
e tij . .
Mbasi u
shkërmoq komunizmi , një
komision i Shoqatës
së të ish
të përnfjkurve politkë
i Elbasanit u
mundua të gjejë
eshtrat e këtij
njeriu . Takuan
në Tiranë infermierin
e Burgut të
Burrelit , por ai nuk
tregoi gjë . Shkuan
e pyetën në
Burrel , Njerzit
tundnin kokën të
helmuar . Shkuan
në Burgun e
Burrelit , ai ishte
kthyer në një
gërmadhë . Qershia
ishte zhdukur . Njëri
nga ata më
tha se ,
në një një gropë kishin
parë eshtra njerzish
. U kthyen
në Elbasan të
mërzitur për qndrimin
e qeverrive ,
të partive politike
, të shoqatave të
ndrysme për mos
interesimin për këtë problem
atdhetar . Në
fund , kur familja
i humbi cdo
shpresë se mund
të gjendeshin eshtrat
e njeriut të
tyre , ndërtoi
në mes të
varrezave të Elbasanit
një varr fiktiv
me mermer të
zi ku u
shkrua ky epitaf :
ETËHEM HAXHIADEMI ,
1902 - 1965
Po të kaloni në
Elbasan , shkoni
dhe e vizitoni
atë varr dhe
përkuluni me respekt
para kujtimit të
atij njeriu .
0
V L E R Ë S I M E
Për vlerën
letrare të veprave
të tij , por
edhe për veprimtarinë e
tij atdhetare ,
që ai zhvilloi
, Etëhem Haxhiademi ze
një vend të
vecantë në sofrën
e shkrimtarëve atdhetarë
shqiptarë .
Ai është
themeluesi i tragjedisë
shqiptare nga shtatë
tragditë , që
shkroi , ai është
poet dhe poezitë
e tij edhe
sot lexohen me
ëndje , ai
është romancier ,
pamvarësisht se dy
romanet , që
shkroi nuk u
botuan dhe humbën
tok me një
dramë , ai
është edhe shkrimtari
që ktheu në
shqip kryeveprën e
Vitgilit .
Haxhiademi ishtë
politikan me ide
republikane , antikomunist
.Punoi dhe luftoi
për clirimin e
Shqipërisë në krahun
e djathtë të
politikës shqiptare dhe
përmendet edhe si
veprimtar në Konferencën
e Mukjes . .
Njeri me
karakter të fortë
, idealist me
pikëpamje republikane .
Punoi dhe luftoi
për clirimin e
Shqipërisë në krahun
e djathtë të
politikës shqiptare .E shohim
edhe veprimtar në
Konferencën e Mukjes
.
Gjatë Diktaturës
u arrestua , u
torturua tmerrësisht ,
u gjykua , u
quajt nga trupi
gjykues kriminel dhe
u dënua me
vdekje . Kur
kryetari i gjykatës
ushtarake njoftoi dënimin
e tij me
vdekje , ai
thirri ‘’ Rroftë Shqioëria!’’
I u fal jeta
nga Diktatori se
ndërhynë njerzit që
e vlerësonin , Vuajti
vite të tërë
nëpër burgjet e
tmerrshëm dhe , së fundmi
.vdiq i helmuar
nga Diktatura ,
që të mos
dilte i gjallë
nga burgu
Mbas shkërrmoqjes së
diktaturës komuniste Etëhem
Haxhiademi u vlerësua
me të drejtë
si shkrimtar e
atdhetar dhe vepra
e tij filloi të
studjohet në shkollat
e mesme të
vendit tonë .
Mbas shkërrmoqjes së
Diktaturës shkrimtarë ,
kritikë , analistë
e gazetarë nga
SHqipëria e Kosova
u muarën me
veprën e Haxhiademit
Po shënojmë disa nga
vlerësimet e tyre :
Analisti i mirënjohur
Eugjen Merlika e
ka vlerësuar veprën
e tij dhe
Haxhisademin e ka
quajtur ‘’Dramaturgu i
njohur ‘’
Zoti Josif Papagjoni
e ka përcaktuar
Etëhem Haxhiademin ‘’ Dramaturgu
i heronjve mitik ‘’
dhe për ate
shkruan : ‘’ I pajisur
me koncepte letrare
e teatrore të
kohës , ai u
bë në
dramën shqipe një
nga stilistët dhe
udhëhapësit e modelit
mitologjik e modernist
, duke risjellë
në subjektet e mocme shtresime
e ngjyresa të
kohëve aktuale me
theksa mbi anët
morale dhe ekzistenciale
të njeriut . ‘’
Shkrimtari Tomorr Plangarica
shprehet mbi zhvillimin
e mesazheve në
tragjeditë e Haxhiademit
, se ato
‘’ lindin dhe
nisin të përcohen
nga përplasja artistikisht
përmes një veprimi
dramatik në tragjedi
, ato janë
të kapshëm , të
pranueshëm dhe të
dëshiruar nga publiku
dhe lexuesi i
thjeshtë .’’
Studjuesi Anton Cefa
duke u bazuar
në vlerën e
veprave të këtij
shkrimtari , shprehet
: ‘’ Në
se romantizmin në
letërsinë tonë e
përfaqësojnë De Rada
, e Naimi
, e themi
me plotgojën që
klasicizmin e përfaqëson
Haxhiademi . Në themi
se Naimi është
pjellë e vonë
e romantizmit , sic
e ka cilësuar Cabej
, Haxhiademi është pjellë
tepër e
vonë e klasicizmit
…...Haxhiademi duke i
marrë subjektet nga antikiteti
grek , bibla
dhe nga historia
e jonë e
herëshme dhe mesjetare
, trajtoi probleme
shoqërore e morale
të shoqërisë shqiptare
.Kështu që veprat
e tij kanë
karakter të theksuar
edukativ dhe didaktiv
. ‘’
Në veprën ‘’Elbasani
, Enciklopedi ‘’ Etëhem
Haxhiademi është cilësuar
si ‘’ më
i miri dramaturg
i periudhës midis
dy luftrave ‘’.
Ndërsa
at Konrrad Gjonaj
O .F.M. , kur
ai vdiq ,
është shprehur :
‘’Kombi shqiptar humbi
nji njeri të
madh ‘’
E P I L O G
Këtë monografi
do ta përfundoj
me një propozim
.
Kemi perpara
50-vjetorin e vdekjes
të shkrimtarit dhe
politikanit Etëhem Haxhiademi ,
17 mars 2015.
A nuk
do të ishte
mirë që me
rastin e këtij
përvjetori qyteti i Elbasanit të
sbukurohet me një
shtatore të Etëhem
Haxhiademit ? Pse
, nuk e
meriton ky njeri
kërë vlerësim ?
Sa madhështor
do të duket
Elbasani , kur
midis shtatoreve të
Kostandin Kristoforidhit , Aqif Pashë
Bicakut , Aleksandër
Xhuvanit dhe Isuf
Myzyrit të vendosej
edhe shtatorja e
Etëhem Haxhiademit , e
themeluesit të tragjedisë
shqiptare ! Do
të ishte krenari
për qytetin e
Elbasanit .
Besoj ,
që Bashkia , partitë politike
dhe intelektualët e
Elbasanit do të
nxiten për realizimin
e këtij propozimi
.
Njerzit që na
nderojnë , duhet
t’i nderojmë Fundja
, kjo është
një detyrë atdhetare
. .
MAKENSEN BUNGO