e mërkurë, shkurt 18, 2015

ETHEM HAXHIADEMI _ SHKRIMTARI QË SFIDOI VDEKJEN



ETHEM           HAXHIADEMI   _ SHKRIMTARI      SFIDOI   VDEKJEN 

    Shumë   kohë      parë  ,     vitin  1947 ,   unë  për  një  kohë    gjatë  kam  qenë     birucat  e  nëndheshme     Hetuesisë    Elbasanit    .     një  nga  ato  biruca  ishte  edhevv     shkrimtari  atdhetar  Etëhem  Haxhiademi  . Ato  biruca ishin    vogla  ,  me një  sipërfaqe  një  metër  katrore  ,  pa  dritë dhe  ajroseshin  vetëm  nga    një  dritare  e    vogël  fare  sa  për    kontrolluar  polici  ,  se  cfareë  bente  i  arrestuari   .    ato  biruca  nbanin  vetëm  një    arrestuar    ,      mos  komunikonin  me  njëri  tjetrin  ,  Gjatë  asaj  kohe  shkrimtarin  Etëhem  Haxhiademi  e  torturonin  tmerrësisht  dhe  ai  ato  ditë  jetonte  midis  jetës  dhe  vdejkjes  .
    Një  ditë  qëlloi    ne    dy  ndodhëm    koridorin  e  atyre  birucave    nëndheshme  vetëm  ,  pa  policin  e  shërbimit . Etëhem  Haxhiademi  m’u  afrua  me  shumë  vështirësi  e duke  rënkuar  dhe     porositi   , që ,  mbasi    përmbysej    diktatura ,  unë      shkruaja  një  tregjedi  kushtuar  atij  ,  ku    përshkruaja  torturat  ,    po  pësonte  ai  . ‘’ Shiko  , _ shtoi  ,duke    shikuar  ndër  sy ,  _  ‘’  se   unë  po        një  amanet  dhe  amanetin  nuk  e  tret  as  dheu  . ‘’
    Unë  duke  e  parë  ,  se    c’gjendje    llahtarëshme  ishte ai  nga  torturat  ,  ia  pranova  kërkesën  . 
    Por  unë nuk  u  bëra  tragjedian   dhe    nuk  e  shkrova  dot tragjedinë  ,      porositi  ai  .   Por    ,  për    plotsuar  amanetin  ,  po   u  paraqes lexuesve  këtë  monografi  mbi  jetën  ,  krijimtarinë    letrarë  dhe  veprimtarinë  politike    tij    .
                                                             0      
    P R O L O G
   
    Etëhem   Haxhiademi   u  lind      një  familje  ,  ku  spikat     radhë    parë             ndjenja  e  atdhedashurisë  . Në  qytetin  e  Elbasanit  kjo  familje  përmendet  për ndershmëri    ,  besë   dhe    bujari  dhe  rreshtohet  ndër  familjet      përmendura    qytetit                                                                                                                             
     Babai  i  tij  quhej  Emin  ,  Emin Haxhiadem  Shijaku  
      Nga  ky  mbiemër  Shijaku , që  del    disa  raste  , mendoj      ,  familja  Haxhiademi   ,  shumë kohë     parË   ,  mund    jetë     shpërngulur    nga  Shijaku  e  është  vendosur    qytetin  e  Elbasanit  , sepse    vendin  tonë  shumë  persona  si  mbiemër  kanë  pasë  përdorur  emrin  e  fshatit  ose    qytetit  nga janë  shpërngulur  .
     Sidoqoftë  ,       babai  i  Etëhem  Haxhiademit    vërtetohet  ,  se   ishte  një  njeri  i  përmendur    jetën  politike  dhe  arësimore    qytetit     Elbasanit  . Për  veprimtarinë  atdhetare     babait    tij   Etëhem  Haxhiademi  ka shkruar  se , ai  ‘’ njlhet    Elbasan  si  bashkëpunëtor  i  ngushtë  i  Kristoforidhit  dhe  i  dyti   atdhetar    mbas  atij    vjetërsi    këtë   qytet . ‘’Ai ,_  ka  shkruar  i  biri  ,  _  bën  pjesë  si  i  sgjedhur   nga  7000  pjesëmarrësit  e  metingut  ,    u  zhvillua     vitin  1810    Elbasan  nga  banorët  e  atij  qyteti  dhe          fshatrave  për  rreth  për    kundërshtuar  vendimin  e  Xhonturqëve  për  shkrimin  e  gjuhës  shqipe  me   shkronja  arabe  .      Elbasan  është  njohur  si  mik  i  ngushtë  i  Kristoforidhit  dhe  ,  kur  u  hap  shkolla  e  parë  shqipe    Elbasan    vitin 1908  ,  dallohet  si  një  nga  veprimtarët  kryesorë    saj    dhe për  këtë  akt  patriotik    ka  patur  letërkëmbim    me  Faik  Konicën   ,    vitin  1918   është  propozuar  nga  atdhetari  Ali  Agjahu  ,      bënte  pjesë    komisionin  e  qytetarëve  elbasanas  për  shpenzimet  e  testamentit    tij  për  nevojat e  arësimit    qytetitn  e  Elbasanit   . ‘’
     Gjithashtu  duhet    përmendim ,   se  ky   atdhetar    kishte    shtëpi  edhe  një  bibliotekë  me  ‘’ të  gjitha  librat  ,  revistat  dhe  gazetat  shqipe  ,    ishin botue    atë  kohë    rregullueme    një  odë    posacme ‘’ .
         fundit  Emin  Haxhiademin    vitin  1908  e  shohim  kryetar    Bashkisë    Elbasanit  . Kjo  detyrë      atë  kohe  u  besohej  njerëzve  me  kredibilitet  .
    Ky  është  babai  i  Etëhem  Haxhiademit  ,  një    atdhetar  ,    mendoi  dhe    
punoi  për  Shqipërinë  .      
                                                                  0
A R Ë S I M I M I
                                                             
    Etëhem  Haxhiademi   u    lind      qytetin  e  Elbasanit        8  mars     vitit  1902  .  Fëmijërinë  dhe   një  pjesë    rinisë  deri    vitin  1919  e  kaloi    vendlindjen  e  tij   .
           këtë  kohë   mbaron  filloren  dhe  qytetësen   ,  por  njëkohësisht ,  si  është  shprehur     një  letër    dërguar  poetit  Lasgush  Pogradecit     kërkuar  prej  tij     vitin  1938  për    bërë  një  antologji  me  shkrimtarët      përmendur    kohës  ,  mëson  nga  i ati    shktuarit  e  gjuhës  shqipe  me  shkronja  latine ,
     ’’Prej  t’im  eti  kam  mësue  mbëshehtazi  gjuhën  shqipe  përpara  shpalljes    Hyrrietit ‘’ dhe       vonë  e  shohim   se  , ‘’ kur  u  hap   e  para  shkollë  shqipe  n’Elbasan  mbë  1908,  kam  qenë  i  pari  nxënës      u  shkrue  n’atë  shkollë.’’    shkollë ,  ka deklaruar  ,  ‘’vinja  mjaft  mirë  .    gjitha  lëndët  e  mësimeve  i  ndiqja  me  interes  .  Qysh  prej    vogli  e  deri  sa  lashë  Atdheun  e  ika  jasht  për  me  studju  vit  për  vit  dilnja  i  pari  i  klasës  ‘’     
       moshën  njëmbëdhjetë  vjecare  nis  udhëtimet  nëpër  Evropë  për  arësimimin  e  tij  . 
    Kështu  në vitin  1919  i  hypën  vaporrit  ,  kalon  Adriatikun  dhe  vendoset    Itali  ,    qytetin  Lece  ,  për   studjimet  e  gjymnazit  ,
      Lece    Italisë    banon    një   konvikt ,  ku  ishin  edhe  60  studentë    tjerë  shqiptarë  .   Duhet    përmendim  se  nga  gjashtëdhjetë    studentët  shqiptarë  ,    banonin  atë  vit     atë  konvikt  tok   me  ate   ,  vetëm   Etëhem  Haxhiademi    e  kaloi  klasën     .     gjithë    tjerët  mbetën  për    vjeshtë  me  nga  një   ose  dy  lëndë  .  Kjo  tregon  sgjuarësinë  e   vullnetin  e   këtij  djaloshi   për     vazhdimin  e  studjimeve  .
     Për  studjimet  e  mëpastajshëme    po  shënojmë  cfarë  i  ka   shkruar   Etëhem  Haxhuademi  Lasgush  Pogradecit    letrën  e  cituar  ;  ‘’  Klasat  e  fundit    gjymnazit  i  ndoqa    Austri  . Në   Tirol  bana  edhe  maturën  . Më  1924  ndodhesha     Berlin  dhe  ndiqja   mësimet universitare  n’atë  qytet . ….Në  vitin  1926    erdha    vazhdoj  mësimet    Vjenë   mbasi    Berlin  ….u  shtrejtue  jeta  ,  sidomos   për  mue   qi  nuk  kishja  subvencion   nga  shteti  dhe    mbante  shtëpija  . ...Në  fund    vtit 1927  u  ktheva     Shqipni  dhe    1928  u  emënova  nënprefekt    Lushje  . ‘’    
     Gjatë  kësaj  kohe    qëndroi  jasht  për  studjime    tregon  ,  se   përvetësoi  njohuri    plota  mbi  literaturën  greke  e  latine  ,  sepse  ,  si  shprehet       në letrën  e  cituar ,  ‘’Autorët  grekë  nuk  u    kënduan  prej  meje  sa  për  të kalue  klasën , si  c’e  bëjnë  shumica  e  studentëve  , por  me  një  etje    madhe . ‘’  Gjithashtu  gjatë  kësaj  kohe njohu  mirë   edhe  kulturën    gjermane  ,  franceze  dhe    italiane  .
      fund    vitit  1927    Etëhem  Haxhiademi   kthehet    Atdhe     me  diplomën e  universitetit  për  shkenca  politike _juridike      xhep  ,  përkthyes  dhe  shkrimtar  ,një   intelektual   i   formuar  ,    zotëronte  shumë  mirë  gjuhët  italisht  ,  gjermanisht  ,  frengjisht  ,  greqishten  e  vjetër  ,  latinisht  e  turëqisht  dhe  me  dijeni    plota   kulturore    vendeve  ku  studjoi    .
                                                                     0
SH K R I M T A R I

Si  jemi  shprehur    lart  ,  Etëhem  Haxhiademi  është  themeluesi  i  tragjedisë  shqitare  .   Ai  është  autor  i    shtatë  tragjedive  .  Por  ai  nuk  është  vetëm  dramaturg  .  Ai  është  edhe   përkthyes  ,  edhe  romancier  ,  edhe  poet  . 
     Ai  ka  filluar    eci    fushën  e  letërsisë      moshë    vogël  .
       vitin   1918  dhe  1919    qytetin  e  Elbasanit   botohej      revista    e  përmuajshëme  shoqërore  dhe  kulturore   ‘’Kopshti  letrar ‘’ ,  botim  i  Shoqërisë   ‘’Qarku  letrar  ‘’  nën  drejtimin  e   Lef  Nosit  ,  ku  botoheshin  shkrime  me  karakter  patriotik  .  historik  dhe   shoqëror .    katë  revistë  ka  filluar    duket  për  herë    parë  emri  i  djaloshit  Etëhem  Haxhiademi  , sigurisht  me  shktime  fillestarësh  . ‘’Për  herë    parë  , _  deklaron  Etëhem  Haxhiademi    letrën  e  cituar  ,  _  kam  bashkëpunuar    ‘’Kopështin  letrar  ‘’më  1918  qysh    moshën  16  vjec , natyrisht  me  sende    lehta ‘’  .       
      Kështu  kanë filluar  shumë  shkrimtarë  ,  kështu  filloi  edhe  Etëhem  Haxhiademi 
    Seriozisht    krijimtarinë  letrare  Etëhem  Haxhiademi   e  ka filluar    ,  kur  ishte    Lece    Italisë  .  Atëherë   ai  ishte  student     moshën  njëzetenjë vjecare .  duke  përkthyer  ‘’ Bukoliket ‘’e  Virgilit  ..  
    Ja  se  si  e  përshkruan  ai castin  ,  kur  është  nxitur  për  përkthimin  e  kësaj  vepre  ; ‘’ Në    Lece  kishja  nji  profesor  mjaft    zotin    qi    pregatiste  për  gjuhën  latinishte  .  Kur  nji  ditë  po    pregatiste    shkollë  ‘’Bukoliket  ‘’  e  Virgilit  ,   pa    u  impresionova  mjaft  për  bukurinë  e  veprës  . Më pyeti  me  buzëqeshje ,     se    pëlqen  . I  thashë  se ,  kur    mësoj  mirë  gjuhën  latine ,   do  ta  kthej  këtë  libër    shqipet  . Dhe  me    vërtetë  ,  mbas  tre  vjetësh  ,  u  mora  me  përkthmin  e’’Bukolikeve ‘’     Virgilit  .
      Me  përkthimin  e  kësaj  vepre  Etëhem  Haxhiademi   është  shprehur  se  ,   ka  ‘’ba  dy  shërbime  : 1) Jam  i  pari    ktheva    shqipet  nji  poet  latin  ,  2) Jam  i  pari    përdora    shqipe  heksametrin  . ‘’
        Duke  e  përkthyer  këtë  vepër  në atë  moshë  , studenti  Etëhem  Haxhiademi  iu  përvesh      një  ndërmarrje e  guximshme  dhe  ia  doli    krye  . 
      Dy  vjet    vonë  Etëhem  Haxhiademi  shpalos  aftësitë  e  tij  si  tragjedian  ,  duke  shkruar  shtatë  tragjedi      një  hark  kohor  prej  14  vjetësh  ,  rast  i  rrallë,     cilst  janë  : ‘’Ulisi ‘’, ‘’Akili ‘’ ,   ‘’ Aleksandri ‘’  , ‘’Pirrua’’ ,  ‘’Skënderbeu ‘’ ,   ‘’Diomedi  ‘’  dhe    ‘’Abeli ‘’  .
    Duhet  shtuar  se  Etëhem   Haxhiademi  me    dramaturgjinë   ka  nisur        moshë    njomë  . Kjo  vërtetohet  nga   c’i    ka  shkruar      letrën  e  cituar   Lasgush  Pogtadecit  :
    ‘’ Si   gjithë  ata  qi  merreshin  me  ceshtjen  shqiptare  dhe  im  atë  përdorte    gjitha  librat  ,  revistat  e  gazetat  shqipe   qi  ishin botue   n’ atë  kohë     rregullueme    një  odë    vogël   ku  unë  rrija  shpesh  herë     mbasi  nxuna  shqipen  dhe  ushqehesha  me  ato  botime    vorfëna  por  mjaft    pasuna  për  atë  kohë  dhe  për  moshën  time    njomë  .
     Një  ditë  midis  librave    rroku  dora  dramën  e përkthyeme   nga  turqishtja     Sami  Frashërit   ‘’Besa  ‘’.Si  e  këndova  pak    fillim  ,    preku  mjaft  dhe  kështu  u  mbylla     odë  deri  sa  e  sosa    kënduemi   deri    fund  . Aq  tepër    pëlqeu  moshës  t’ime    vogël  ,   sa    mbusha  sytë  me  lot dhe  qysh  atëhere    ngeli    mendje  interesimi  për  veprat  theatrore . Efekti  i  asaj  kohe më  ka ngelun  edhe  sot  mbi    dramën  ‘’Besa  ‘’  ,  sa që    ndonëse  i  shof  mjaft    meta  kryesore  si  vepër  arti  ,  por  prap      pëlqen  ta  këndoj  ,  mbasi  ka  lidhje  me  kujtimet  e  kohës  s’ eme    kalueme  .  Një  ditë  (  do     kemë    qenë  ndoshta  ja  14  vjec  )  u  ngula    nji  tryezë  dhe  fillova    shkruej  gjoja  nji  dramë  natyrisht  me  subjekt  kombëtar   ,  si  c’ishte  koha  .Rrija  pra  me  ditë  me  radhë  dhe  nga  nji herë  linja dhe  shkollën  pa  e  frekuentue  .   Kur    pyetshin  njerëzit  e  shtëpisë   c’ka  baja ,   nuk  dëfteja  . Në  fund  mbas  afër  dy  muejsh  e  sosa  dramën   ( ! ) t’ime  dhe  kryenalt  për  punën  ,  qi  kishje  ba ,   ia tregova  t’im  eti  ,   i cili  ishte  i  aftë  prej  natyre  për    gjykue  . Kur  iu  afrova  pra  dhe  i  thashë  ,  se  kishja  shkrue  nji  dramë   ,      priti  me  nji  buzëqeshje  ironike  dhe as  nuk  deshi  t’a  këndojë  ,  por  ma  vonë  lutjet  e  momës  s’ime  me  nji  anë  dhe  kurioziteti    i  tij  mbë  tjetrën  anë  filloi  me  e  këndue  . Zemra  e  ime  rrihte  dhe  prisja   me  padurim  gjykimin  e  tij  . Në  fund    thirri  po  këtë  radhë  jo  me  qeshje  ironike  dhe    thotë  ,  se  un  ishja  i  ri  dhe  se  me  shkrue  nji  vepër  dramatike  nuk  asht  nji  punë  e  vogël  për  cuna  . Un  pra  duhesh  ma  parë    mbaroja  shkollën  ,      studjoja  veprat    dramatike    poetëvet    mëdhenj    huej  dhe  pastaj     bija    prehnin  e  theatrit  .  Pra  kjo  qi  ke  shkrue  ,    thotë  i  ndjeri  im  atë  ,  asht  gja  për    qeshun  dhe  meriton     digjet  . Kur  ndëgjoj  këto  fjalë  prej  tij  u  idhnova  shumë  . E  mora    ashtuqejtunën  veprën  time  dhe     pari  e  rueja  me  kujdes  midis  lobrave    mija  ,  por  ma  vonë  u  binda      këshillën    atnore  dhe  nji  ditë  e  dogja  .  Me  gjithë  këte  dëshira  e  ime   e   jashtzakonshme    për  t’u  ba  autor  dramatik  nuk  u  shue  kurrë  prej  zemrës  s’ime  . ‘’
    Kështu  e  filloi  krijimtarinë  dramatike  Etëhemn  Haxhiademi  ,  kështu  ,  si  u  ka ndodhur  shumë  shkrimtarëve   tjerë  .  kur  u  kanë  dërguar  redaksive   shkrimet  e  parë  .
    Dy  tragjeditë   e  para  Etëhem  Haxhiademi  i  ka  shkruar  ,   kur  ishte  student  ,    parën ,  ‘’Ulisi ‘’  ,    Berlin  në vitin  1924  dhe    dytën , ‘’Akili ‘’  ,    Vjenë    vitin 1926  .    tjerat  i  shkruan   mbasi  mbaron  studjimet  ,  e   kthehet    Shqipëri  : tragjedinë  ‘’Aleksandri ‘’   ,     Lushnje    vitin  1928  ,  tragjedinë  ‘’ Prrua  ‘’ , në    vitin  1934  ,  tragjedinë  ‘’Skënderbeu  ‘’     vitin  1935  ,  tragjedinë  ‘’ Diomedi  ‘’ në  vitin  1936  dhe  tragjedinë ‘’Abeli ‘’ në     vktin  1938 .   
    Për  tragjedinë  ‘’Ulisi ‘’   thotë  se  ‘’ Landa  e  tragjedisë   s’ime  ‘’ Ulisi ‘’  
asht  lufta  e  njeriut  me  fatin  .  C’ka  asht  thanë nga oraklli   do    përmbushet  dhe  njeriu  nuk  ka  si  shpëton  .’’   
    Për  tragjedinë   ‘’Ulisi  ‘’  ai  punoi  shumë  ,dhe  e  shqyrtoi  disa  herë  .  KJo  justifikohet  edhe  nga    ishte  vepra  e  parë  e  tij  .
    Ndërsa  për  tragjedinë  e  dytë  , ‘’ Akili ‘’   ,  ai  shkruan  se  ‘’ Shpirti  i  tragjedisë  ‘’Akili ‘’: ‘asht  hakmarrja  .  Cdo  njeri    vret  ,  sado  i  fortë  me  qenë  , në  fund  do  ta  pësojë  . ‘’
        dyja  këto  tragjedi  hakmarrja  është  përshkruar  e  ashpër  ,  ashtu  si  ka  qenë  dhe  është  edhe  sot  kjo      Shqipëri  .    
Për    dyja  këto  tragjedi  Etëhem  Haxhiademi  shprehet  ,  se  nuk  janë    iartësinë  e  duhur  . si    tjerat  ,    do    shkruaj    vonë  ,  ‘’ mbasi  te 
te  ‘’Ulisi ‘’  dhe  te  ‘’Akili ‘’  njihen  ende  gjurma  djalërije  . ‘’
    Mbas  këtyre  dy  tragjedive    vitin  1928  ,  kur  ishte  nënprefekt    Lushje , shkruan  tragjedinë  e  tretë  ,  ‘’ Aleksandri  ‘’‘ ,  e  cila   ‘’....asht  tragjedia  e  rivalitetit  .  Tregon  se  si  dy  gra  shemra  me  një  burr,  ku  e  cojnë  nji  familje  dhe    c’fatkeqësi  ‘’
     vitin  1934  shkroi  tragjedinë  e  katër ,  ‘’Pirrua  ‘’  .  ‘’ Kjo   asht  tragjedia  e  ime  e  dashun  dhe  kam  besim    patundëm  se  do    mbesi   për  shumë  kohë’’
    Për  tragjedinë   e  pestë  ,  ‘’Skënderbeu ‘’  ,    cilën  e  shkroi    vitin  1935  ,  është  shprehur  se ,   ‘’  është  tragjedia  e  zilisë  .  Zilija  sjell  tragjedinë  individuale  dhe  tragjedinë  kombëtare  ,  si  c’asht  kjo  e  shtjellueme    tragjedin  f’ime , ku  nuk  tregohet  vetëm  tragjedija  e  Skënderbeut  ,   por  e  krejt  popullit  shqiptar  ‘’
    Këtë  tragjedi  e  ka  vlerësuar    shumë  gazetari  Branko  Merxhani  ,  personalitet  i  shquar  i  kulturës  shqiptare i    kohës    jetoi  , i  cili  ka  shkruar  :  ‘’Libri  i  fundit  dhe  ma  i  bukur  i  dramaturgut    t’onë  Etëhem  Haxhiademi  asht  ‘’Skënderbeu ‘’ ,  tragjedi  me  pesë  akte  ,    Tiranë  1935 ,   Fytyra  e  cudicme  e   fatozit    t’onë  legjendar  ,  symbolizon  typin   e  njeriut   tragjik  ,    cilit  nuk  i  mungon  elememnti  demonik  për    frymëzuar  tragjedinë      goditur  ,  jo  vetëm    jetës    tij  private  ,  por  edhe    mjerimeve  historike      gjithë  jetës    popullit  shqiptar  . Vepra  e  Haxhiademit  ,    ze  një  vend    posacëm  nëpër  botimet  letrare    vitit    kaluar  ,  asht  prova  e  parë  guximtare  për    krijuar  një  Typologji    shpirtit  rreth  epokës  karakteristike     Skënderbeut  .  ‘’
     Tragjedinë  ‘’Diomedi  ‘’ ,  e  cila  është  e  gjashta  ,  Haxhiademi  i  cilëson  si  tragjedi  e  dashurisë  . ‘’Dashunia  ,  -  shrehet  ai ,  _  asht  e  papërkulshme  .  E  shkuemja    rrugë    kundërt   sjell  ate      tmerrrshmen  ,  sa    vrasë  i  vëllai    vllan  ,  si  c’ngjet     tragjedinë  t ‘ ime  .’’
     Tragjedinë  e  fundit  , ‘’Abeli ‘’ e  ka  shkruar    vtin  1938,  viti  i  findit   i  pamvarësisë    Shqipërisë  ,       mendoj  ,  se  mund  ta  ketë  shkruar    Elbasan  ,  me       atë  vit    ishte   pa   punë  dhe  si   i  tillë  duhej    banonte    qytetin  e  tij  .  Tragjedia  ‘’Abeli  ‘’  është   vlerësuar  si  tragjedia    e   mirë  si  nga  ndërtimi  ,  ashtu  edhe  nga  ana  poetike  .  Edhe  ne  këtë  tragjedi  Haxhiademi  trajton  vallavrasjen  ,  por    një  rrafsh      thelle  se  trageditë  e  para  ,  në mallkimin  e  vëllavrasjes  .     
    Këto  janë  shtatë  tragjeditë    na la  Etëhem  Haxhiademi .
    Subjektet  e  tragjadive  ai  i  mori  nga  bibla  ,  nga  mitologjia   dhe  nga  historia  e  jonë  e  hershëme  dhe  mesjetare  . 
     Vendet  se  ku  zhvillohen  veprimet  e këtyre  tragjedive  janë    Shqipëri  dhe  jasht  kufijve  të Shqipërisë  .  Personazhet   kryesorë    këtyre  tragjedive  janë    ërgjithësi  mbretër  ,  princa  ,  luftëtarë  .Këto tragjedi  janë    tërhekëshme  ,  edukative  ,  kritikuese  .    veprat  e  tij  Etëhem  Haxhiademi  dënoi  veset  ,  tradhëtinë  , vëllavrasjen  , hakmarrjen ,  pabesinë ,  intrigën   dhe  ngriti    art  dashurine    e  pastër  vallazërore  e  bashkëshortore  ,  besën  ,  trimërinë .     .Veprat  e  tij  janë  ndërtuar  me  poezi  ,  me  një  poezi  të bukur   ,    tjeshtë  ,  muzikore  ,      kënaqin ,   kur  i    lexon  .
      Ndërtimi  i  tyre  është  i  thjeshtë  ,  veprimet  e  personazheve  janë    natyrshëm  .   Në asnjë  nga  këto  tragjedi  nuk  shohim  veprime    ndërvarur  nga  deus  ex  machina  .
      Ato  kuptohen  shpejt  e  thjeshtë  ,  jo   mendueshëm  ,  por  natyrshëm  nga  cdo  lexues  pamvarësisht  nga  formimi  i  tij  kulturor  . Haxhiademi  idetë  ,  mendimet  dhe   këshillat  ,  porositë  ,  urimet  dhe  mallkimet  i   shpreh  haptas  ,  acik  . Në  veprat  e  tij  ai  përdor    folmen  e  Elbasanit  ,  një  e  folme  e  kuptueshme  ,  e  ëmbël  ,  e     bukur  dhe  e     pranueshme  nga  mbarë  kombi  shqiptar  . 
       Për    vërtetuar  ato  c’ka  thamë    lart  ,  po  paraqesom  një  fragment  :                  ‘’ Qofsh  i  mallkuem  ,  i  poshtëm  ti  për  jetë  /  Prej  nesh  dhe  prej  Zotit    vërtetë  ,  /  Zemra  jote  kurr  mos  past  gëzime  ,/ N’ mjerimin  tand  ne  gjetshim  ngushullime . /  Ti    na  dhe  për   pleqëni  kët  tmerr , /Të  bift  n’vend  t’grunit  n’arën  tande  ferr . / Jo  vetëm  ti  , por  dhe  fëmijët  tuej / ,Mënin  e  madhe   pacin    gjithkujt , /Pacin  bashk’  me   urejtjen  e  njerzis’, / Mallkimet  e  krijuesit    gjthsis’’ .
       Nisur  nga  vlera  e  tragjedive    tij    Etëhem  Haxhiademi  veten  e  vet  e  ka   vendosur    një  triumvirat  me  Lasgush  Pogradecin  dhe  Ernest  Koliqin   ,  shprehje  me    cilën  ai  e  mbyll  letrën  ,    i  drejton  Lasgush  Pogradecit  : ‘’ ..    jam    degën  e  dramaturgjisë  ,  si  c’je  ti    lyrikën  dhe    Koliqi     novelat  ‘’
        Për   tragjeditë  e  Haxhiademit   personalitete    kulturës  shqiptare  kanë  shkruar  artikuj    shumtë       gazetat  dhe  revistat  e  kohës   dhe   tragjedia  ‘’Skënderbeu ‘’   është    cfaqur    Elbasan   ,  Korcë  ,  Gjirokastër  ,  Delvinë  e  Sarandë  dhe  ,  ‘’ kur  kjo  tragjedi  u  cfaq    Tiranë    garën  theatrale    nga  grupi  filodramatik  i  Elbasanit ,   mori  cmimin  e  Mbretit   ,  se  ishte  një  vepër  e  bukur  ,  dukë  lënë  mbrapa  grupin  e  Shkodrës  dhe    Korcës  jo  nga  skenografia  ,  por  nga  vete  vlera  e  trsgjedisë . ‘’
      Dua  t’i   mbyll   shënimet   mbi    tragjeditë ’  me    dy  ngjarje ,  një  për  tragjedinë  ‘’Skënderbeu  ‘’dhe  tjetra  për  tragjedinë  ‘’Abeli  ‘’  :
     Kur  u  rihapën    vendin  tonë  shkollat   mbas   luftës   ,  maturantët  e  atij  viti    shkollës  tonë Normale       Elbasanit  menduan që  me   rastin  e  mbylljes    vitit  shkollor     vinin    skenë   tragjedinë  ‘’Skenderbeu ‘’ . Për  kët  veprim  patën  ndihmën  e   drejtorit    shkollës    atij  vit  ,   Dr Kolë  Prela  ,  i  cili  me  vonë  u  pushkatua  nga  diktatura  .  Maturantët  ndanë  rolet  ,  siguruan  kostumët  nepër  familje    ndryshme  dhe  filluan  provat .Në  këtë  kohë  dy  maturantë  shkuan    Komitetin  Egzekutiv    Këshillit  Popullor  të Qytetit  për  të marrë  lejen  e  cfaqjes. Për  cudinë  e    gjithve  Komiteti    fjalë  e  pezulloi  cfaqjen  me  motivacionin  se ‘’ ajo  tragjedi flet  për  një  bej .’’ 
      Kaq  për  tragjeditë  ‘’Skënderbeu  ‘’ .
      Ndërsa  për  tragjedinë  ‘’Abeli  ‘’  ngjarja  ka  ndodhur  mbasi  u  shkërmoq  diktatura  komuniste   dhe  kryetar  i  bashkisë    Elbasan  ishte  djali  i  Etëhem  Haxhiademit  , Emin  Haxhiademi  .    atë  kohë  do    zhvillohej  nje  festival  kombëtar  folklorik  dhe     grupi  folklorik  i  qytetit     Elbasanit  u  mblodh      fillonte    përgatitjet  .   Por    u  pa  ,   se  mjaft  pjesëmarrës    kishin  marrë  pjesë    parë    ato  festivale  ,  kishin  marrë  rrugën  e  mërgimit  dhe  duheshin  zëvëndësuar  .   Për    dalë  nga  kjo  gjendje  ,    Bashkija  iu   drejtua  Ministrisë     Kulturës     t’i  dërgonte    një   specialist  për    punuar  me  pjesëtarë    rinj    .  Dhe  Ministria  dërgoi  një  person ,     punoi  mirë  dhe   grupi  i  Elbasanit    u  lavdërua  .  Mbas   përfundimit       festivalit ,   personi  i  dërguar  nga  Ministria  shkoi    përshëndetet  me  kryetarin  e  Bashkisë  . Ishte  një  takim  i  thjeshtë  .  Personi    fjalë  , hyri    zyrën  e  kryetarit   ,  u  përshëndetën  dhe  biseduan  për  pak  kohë  .mbi  festivalin  .Në  fund  .  kur  i  dërguari    kërkoi  leje  ,      largohej  ,    kryetari  i  Bashkisë  nxorri  një  kopje    tragjedisë  ‘’Abeli’’  ,    e  kishte  ribotuar  ato  ditë    kujtim    babait    vet  dhe  ia  dhuroi  .Personi  mori  librin  tërë  gëzim  dhe  si  lexoi  emrin  e  autorit  ,  pyeti  :
_ Këtë  libër  e  ka  shkruar  babai  i  juaj  ?
Kryetari  psherëtiti  dhe  iu  përgjigj  :
_  Po  ,  e  ka  shkruar  babai  i  im  ,    cilin    e  dënoi  me  vdekje  gjatë  Diktaturës  babai  i  juaj . .
Midis  atyre     dyve  u  nde  një  heshtje  e  kuptueshme  .  Por  nuk  vazhdoi  shumë  kjo  heshtje  .    Kryetari  i  Bashkisë  u  ngrit    dhe e  shoqëroi  personin    deri  te  dera  e  zyrës  . 
     Këtë    ngjarje   ma  ka  treguar  vetë  kryetari  i  atëhershëm  i  Bashkisë    Elbasanit ,  Emin  Haxhiademi  .
      Etëhem  Haxhiademi  njihet   edhe    si  poet  lirik  .  Ai  ka  filluar    merret me  poezinë  lirike  , që  kur  ishte  shtudent  universitar  dhe  t’i  botonte    revistën  ‘’Djalëria ‘’i  Ai  i  mblodhi  këto   dhe  i  botoi     vitin  1939     një vëllim   titulluar    ‘’Lyra  ‘ ,  një  punë  e  pakët   kjo ,  si  është  shprehur  ai  ,     por    ‘’do  t’i  vlejë  mjaft  letërsisë  s’onë    vorfën ‘’  .  Janë  gjithësej  dhjetë  poezi  : ‘’Nymfat  e  Shkumbinit ‘’ ,  ‘’Nata  e  zezë ‘’ ,  Naim  Frashërit ‘’,  ‘’Galates ‘’  ,  ‘’Prej    largu  ‘’ , ‘’Asaj  ‘’ ,  ‘’Lufta  e  dragojve  me  kucedrën  ‘’  , Andrra    jetës  ‘’  , ‘’Koha  e kalueme’’  , ‘’Kanga  shekullore  1912 _ 1937  ‘’ .
     Këto  poeti  Haxhiademi  i  ka  cilësuar  si  poemtha  .  vetëm  ‘’Galateas’’ 
e  ka  quajtur  një  elegji  e  shkurtër  .
      poezitë  e Haxhiademit  ndjejmë  dashurinë  ,    atdhetarizmin  , gëzimin  e dhimbjen  për jetën  dhe personalitetin  e  atij  njeriu  poet  . 
      ‘’Naim  Frashërit  ‘’  poeti  thotë  se  ‘’lavdoj  vlerën  e  Naimit  si  poet  e  si  prozator  dhe  u  thërras  shqiptarëve ( unë  i  pari  e  bëj  këtë  ) të  merren  eshtsrat   e     këtij  njeriu    madh  e  t’i  sjellim  n’Atdhe ‘’ . Për   ‘’ Nata  e  zezë ‘’
shprehet   se  ‘’Këtu  vajtoj  vdekjen  e  nanës   s’ime  ,    cilën  e  kam  dashun  ma  shumë   se  cdo  gja  tjetër    këtë  botë  . ‘’  Është  me    vërtetë  një  elegji  e  bukur  . Të  ngjeth  misht  .Dashurinë  dhe  dhimbjen  për  nënën  e  tij  ,  ai  e  ka  shkrirë    vargje  .
        rini      edhe  Etëhem  Haxhiademi   si  gjithë    tjerët    ka  dashuruar  . Nga larg  ose  nga afër  është   punë  tjetër   . Por  ,  fatkeqësisht  vajza ,     ai  dashuroi  vdiq  .  Dhe poeti    na  thotë    se  ‘’Vdekja  e  nji  vajze      e  dashunoja     nga  larg      tronditi  dhe  kështu  i  bana  nji  përmendore      vogël    këtë  elegji  me  titullin  e  nje  emni   magjepës  . ‘’
    .      Nga  ky  vëllim  me  poezi  Etëhem  Haxhiademi    rrjeshtohet  midis  poetëve lirikë    vendit  tonë  .        
    Këto  janë  veprat  e  këtij  shkrimtari  : një  përkthm  ,  shtatë  tragjedi  dhe  një  vëllim  me poezi 
    Këto  njohim  ne  .
                                                                             0
   V E P R A T       E     H U M B U R  A

Por  përvec  këtyre veprave   Haxhiademi  ka  shkruar  edhe  dy     tjera      burg :  një  roman  dhe  një  dramë  .  Romani  titullohet  ‘’Jeta  e  njeriut  ‘’ ndërsa  drama  , kanë  thënë  ish    burgoisurit    kanë  vuajtur    me  ate    burgun  e  Burrelit  ,  se  titullohet  ‘Koha  e  kalueme  ‘’  ose  ‘’Koha e  premtueme  ‘’ .  Nuk  ka  rëndësi  titulli  .  Rëndësi  ka    ky  shkrimtar  edhe    burg   nuk  e  ka  lëshuar  penën  nga  dora    por  fatkeqësisht    ne  nuk  dimë  , se  cfarë  ka  dashur    thotë  ky  shkrimtar    ato dy  vepra    atë    burg    tmerrshëm  .                                      .
    Këto  dy  vepra  ,  si  mbas  thënjeve    ish    përndjekurve  politikë ,   janë  lexuar  nga  ata    fashikuj  Për  dramën  kanë  deklaruar  se  Haxhiademi  mendonte   edhe  ta  cfaqte    burg  ,  duke  aktivizuar  si   aktorë        burgosur    ,ndërsa     regjisor  do  të ishte ai  vetë  . Këto  dy  vepra  janë  përmendur  nga    gjithë  analistët    janë  marrë   me  Haxhiademin  e  deri  sot  quhen  vepra    humbura  .  Mundet    jenë    ndonjë  cep    arshivave    ndryshme    asaj  kohe  e  ndonjë  ditë  edhe   mund    dalin .
    Por  përvec  ketyre   dy   veprave    humbura  ,  Etëhem  Haxhiademi  kur  ishte student  në Austri  ka shkruar    një   roman’ ,    ,  fatkeqësisht  ,   i  ka  humbur  kur  po  kthehej    Atdhe  . Ky  roman  titullohej  ‘’Tyrbja  e  gocës  ‘’,  ishte  një  roman erotik  me  një  subjekt    vërtetë  nga  një  ngjarje    qytetin e  Elbasanit  .Personazhët  kryesorë    këtë  roman  ishin  dy    rinj  nga   Elbasani ,       dashuruar   ,  por  me    ishin    feve    ndryshme  ,   vajzën  nuk  pranuan  prindërit      martohej  me  djalin    dashronte  .  Vajza  nga  hidhërimi    vetëhelmohet  . Qytetarëve     Elbasanit   u  erdhi  keq  për  fundin  e  kësaj  vajze  dhe  për  nderimin  e  saj  ,  mblodhën  para  ,  pamvarësisht  nga  feja  e  tyre  dhe  e  varrosën   afër  lumit  Shkumbin  dhe  i  ngritën  një  tyrbe    rrugën    con  sot     varrezat  e  qytetit . Për  këtë  vepër    ka  folur  vetë  Etëhem  Haxhiademi  ,    një  vizitë  ,    i  kam  bërë  atij    shtëpinë  e  vet  . Ishte  një  varr   i  madh ai  ,    i  mbuluar  me  stofra    kushtueshëm    një  ndërtsë    vogël     bukur   ,  si  ishin  atëherë  tyrbet   , me  një  oborr     madh  dhe  i  rrethuar  me  një   mur    ulët  . Ka  qenë    deri    atë  vit  , që   ndërtesat  fetare  u  prishën    nga  themelet  dhe  Shqipëria   u  vetëquajt  me  mburrje  si   i  vetmi  shtet   laik    botë  .        Këto   janë    veprat  e  plota    Haxhiademit  .      
     Por  ai  ka  botuar       edhe  artikuj    ndryshëm    revistat  e  asaj  kohe  ,  si  ’’Djalëria ‘’ ,’’ Minerva ‘’ , ‘’Illyria  ‘’ ,  ’’ Drita ‘’  , ‘’Arbëria ‘’e  tj . Të  gjithë  këto  shkrime  ,    ka  botuar  Haxhiademi  nëpër  revistat  e  asaj  kohe  duhen  mbledhur  ,  duhen  sistemuar  e  duhen  botuar  .  Këtë    punë  u  bie    ta  bëjnë    pari  trashëgimtarët  e  tij  ,  pastaj   shkrimtarët  e   Elbasanit  ,  shoqata  e  ish    përndjekurve  politikë  ,  e  partitë  politike  ,  pamvarësisht  nga ngjyra  politike  ,  e  tyre  ,  se  ky  personalitet   është  nderi  i    gjithe  qytetit  .    fundi  i  bie  barra  Bashkisë  të qytetit  tonë      interesohet  për  këtë  problem 
     Shtojmë    se    gjatë  kohës  ,    Haxhiademi  ka  qenë    burg  ,  duhet    ketë  punuar    repartin  e  përkthimeve  ,  reparte  këto  pranë  disa  burgjeve  ,  ku    burgosurit  bënin  përkthime  nga  gjuhë    ndryshme  ,  sipas  porosisë    drejtorive    burgjeve  .  Sigurisht    ky  përsonalitet  ,    zotëronte  mirë  disa  gjuhë  duhet    jetë  shfrytëzuar  për  përkthime    ndryshëm  ,  por  se  cilët  janë  këto  ,  nuk  dihet  . Mund    sbulohen        ardhëmen  nga  arshivat e  ndryshme  të shtetit  shqiptar 
                                                                    0                           
NËPUNËSI 
 
      Veprimtaria  si  nëpunës  e  Etëhem  Haxhiademit  është  e  shkurtër  dhe  jo    atë  shkallë  ,    i  përshtatej    formimit       tij    për  arësye  se ,   ai  gjthëmonë  ruajti    pastra  pikëpamjet  e  tij  atdhetare  e    polittë   dhe  se  bëri  pjesë       atë  grup  intelektualsh  shqiptarë  me  pikëpamje  liberale    frymëzuara  nga  idealet  republikane   .  Po  për  këto  arësye  ai nuk  u  gënjye  as   nga  joshjet  ,    iu  bënë    kohën e  pushtimit  italian  ,  qoftë  edhe  nga  ato    iu  bënë      vonë  nga   forcat  gjermane  ,  kur  erdhen    vendin  tonë  ,  me  gjithëse  ai  ishte  dojce  kulturë  .  
        vitin  1928 ,  u  emërua   neënprefekt    Lushnje  ,  pastaj    Shijak  e  Sarandë  dhe    fundmi    kryesekretar  i  prefekturës    Gjirokastër  . 
  vitin  1936  pushohet  nga  puna  si antizogist   .  Pa  punë  qëndroi  deri    vitin  1939        fillim     pushtimit  fashist    u emërua  drejtor  i   drejtorisë    komuneve      Shqipërisë    i  varur  ky  institucion  nga  Ministria  e  Brendëshme  
.        vitin  shkollor  1946_1947  u  emërua  mësues  i   gjuhës  shqipe në  shkollën  Normale    Elbasanit   .  Nxënësit    e  kanë  pas  mësues    tyre    ,    kanë   folur  me  admirim  dhe  respekt   për  ate  .  Ishe  i  dashur  me  nxënësit  .  kompetent      lëndën    spjegonte  ,   kërkues  ndaj  atyre   dhe    sillej    me  ata    shmë   i  prind  se  sa  si  mësues  .
                                                        0

P O L I T I K A N I
   
    Etëhem  Haxhiademi ishtei  nacionalist     jo  vetëm  se  vinte  dhe  jetoi  në një    familje  nacionalise  ,  por  edhe sepse  jetoi  dhe  u  edukua  për  disa   vjet    rëndësishm    jetës    tij    vende   , që  drejtoheshin  nga  qeverri të  tilla   .  Nga  kultura       mori  u  frymëzua  nga  idealet  lliberale  .  Gjithashtu  edhe    kur  u  kthye    Atdhe   u  ushque  me  idealet  e    sistemit  republikan  ,    filluan    cfaqen  atëherë    Shqipëri  midis  intelektualëve  .
    Kështu  kur  vendi  u  pushtua  nga  fashizmi  dhe  filoi  lufta  për  clirimin  e  atdheut  ,  Erëhem  Haxhuademin  e  shohim    punojë  për   formimin  e  organizatës  Balli  Kombëtar  ,  organzatë  kjo  ,    përmblidhte     gjirin  e  saj  edhe  njerëz  me  pikëpamje  liberale  e  republikane . Këtë  veprim  për  formimin eorganizatës  Balli  Kombëtar      tij  na  e  vërteton    Lef  Nosi  gjatë  procesit  gjyqësor      tij  ,    tha  se  për  ngritjen  e  organizatës     Ballit  Kombëtar    qytetin  e  Elbasanit  kishte  shkuar  nga  Tirana  Etëhem  Haxhiademi  dhe  kishte  biseduar  me  ate  .   . 
    Kështu    gjatë  Luftës    Dytë  Botërore  Etëhem Haxhiademin  e  shohim  veprimtar    kësaj  organizate  ,  por  jo    udhëheqjen  e  saj  ,  madje  as    krye    kësaj  organizate    qytetit    Elbasanit  ,  se  e  eklipsoi  Lef  Nosi   me    kaluarën e  tij  atdhetare  .  Ai   si  atdhetar      ishte  ,   punoi  pa   ndërperje    këtë  organizatë    në cdo  keënd  të Shqipërisë    dhe  sidomos    prefekturën  e  Elbasanit  .  Dhe  është  njohur  si    një    nga   veprimtarët  e   kasëj  organzate  . 
    Etëhem  Haxhiademin  ka  kontribuar   për  zhvillimin  e     Konferencës       Mukjes  .  Al  ka   marrë  pjesë    punimet  e  kësaj  Konference       takimin  përgatitor    u  zhvillua    26  korrik    vitit  1943    fshatin   Tapizë  .  Pastaj  mori  pjesë    Konferencën  e  Mukjes  ,  por    si  vëzhgues  dhe  me  votë  konsultative  . Si  i  tillë  ,  me      ishte  i  njohur  si  shkrimtar  ,  mendohet  se  mund    ketë  qenë  edhe  si  një  nga  hartuesit  e  Marrëveshjes    Mukjes  .Kur  u    mbledhja  e  parë  e  Komitetit  Provizor    dalë  nga   Konferenca    fjalë  ka  marrë  pjesë  nga ana  e  Ballit  Kombëtar  tok  me  Hasan  Dostin  ,  Skënder  Mucon  , Vasil  Andonin  dhe  Xhemal  Herrin  . Së  fundi  ka  qenë  edhe  pjesëtar i  komisionit  nga  ana  e  Ballit  Kombëtar      shkojë  në Orenjë    Cermënikës  për    caktuar  Komisionin  Definitiv     Komitetit   për  Shpëtimin  e  Shqipërisë    do    drejtonte  luftën  kundër pushtuesve  deri    clirimin  e  vendit  ,  mbledhje    u  sabotua nga  Enver  Hoxha  me  urdhër    komunistëve  jugosllavë  ,    drejtonin  atëherë   Partinë  Komuniste    Shqipërisë  për  interesat  e  tyre  ,  sidomos  për  problemin  e  Shqipërisë  etnike   .
    Është  për  t’u  përmendur  një  veprim  atdhetar    i  këtij  njeriu    Konferencën e  Mukjes  : 
       kohën  kur    përfaqësuesit  e    dy  partive   pjesëmarrëse    atë  Konferencë   ishin    kulmin  e  mosmarrëveshtjeve  për  problemin  e  Shqipërisë  etnike  dhe  gati  për  t’u  shpërndarë   ,  Erehem  Haxhiademi  ngrihet     këmbë  dhe  fillon    këndojë  këngën  ‘’Për  Mëmëdhenë    Të nxitur  nga  kjo  këngë    gjithë  pjesëmarrësit  në mbledhje  u  ngritën    këmbë  dhe  kënduan  tok  me  Etëhrm  Haxhiademin  këngën  deri    fund  .  Pastaj ,    qetë  ,  vazhduan  mbledhjen  dhe  miratuan  problemin  e  Shqipërisë  etnike .
    Nga    gjitha  këto  detyra  dhe  ky  veprim  kuptohet  rangu  i  tij    Organzatën  e Ballit  Kombëtar  . Por  me  gjithë  ate  ai  nuk  u  sgjodh   kurrë    anëtar  i  Komitetit  Qendror  i  kësaj  organizate  , me  gjithë  se  ai  e  dëshironte  këtë   post  . dhe  punoi    këtë  ,  sidomos    mbledhjen  e  Kapinovës  .
      fund    luftës  a  i  ftohu  marradhënjet  me  udhëheqjen  e  Organizatës    Ballit  Kombëtar  . dhe  kur  e  ngarkuan      shkonte    Elbasan  për  drejtimin  e  degës    Elbasanit  ,    ishte  dobësuar  shumë  edhe  nga  largimi  i  kryetarit    saj  Lef  Nosi  si  regjent  ,  ai  nuk  pranoi  .  Mbas  këtij  qëndrimi  ai  u  tërhoq  dhe  e  u  mbyll    shtëpinë  e  tij    Elbasan  .
    Nga  fundi  i  luftës  ,      tetor    vitit  1944   Komiteti  Qarkor  i  Ballit  Kombëtar  i  Elbasanit  lëshoi  një  trakt  me    cilin  njoftonte  shpërndarjen  e  tij  .  Midis  firmave    kishin  nënshkruar  këtë  deklaratë  ,  ishte  edhe  firma  e Etëhem  Haxhiademit  . 
      këtë  veprim  kuptohet  ,     ai  largohet  nga  politika  . 
                                                           0     
M I D I S     D Y     R R U G Ë V E
   
      këtë  kohë   luftës  civile    Shqipëri  po  i  vinte  fundi  .. Forcat  partizane    organizuara    brigada  dhe    armatosura  nga  forcat  aleate  zotëronin  tani  Jugun  e  Shqipërinë  dhe     Shqipërinë e   Mesme  dhe  po  i  drejtoheshin  Veriut  . Për  t’i  shpëtuar  krimit  ,  me  mjete  dhe  forma    ndryshme  ,  politikanë  ,  ish  qenerritarë  ,  intelektualë    ndryshëm  filluan    largohen  nga  Shqipëria  . 
    Si  këta  muarën  rrugën  e  mërgimit  edhe drejtuesit  e  Ballit  Kombëtar  dhe    Legalitetit  .  .
     Etëhem  Haxhiademi   nuk  e  mori  rrugën  e  mërgimit  , ai  nuk  u  largua  nga  Shqipëria  , ai  ndejti    Atdheun  e  tij   ,     qytetin  e Elbasanit   ,  pranë  familjes    vet  .
     Si  spjegohet    ky  personalitet  i  organizatës  Balli  Kombëtar  nuk e  mori  rrugën  e  mërgimit  ? 
    Pse  ,  nuk  e  njihte  ai  komunizmin  ?  Nuk  kishte  lexuar  ai  ,  se  cfarë  krimesh  kishin  bërë    kuqtë në  Rusi  ?  Nuk  e  kishte  mësuar  ai  politikën  e  udhëheqësve    Partisë  Komuniste    Shqipërisë       mbas mbledhjes    Labinotit  ,  ku  u  zyrtarizua  vëllavrasja   ? Nuk  e  kishte  mësuar   ai  se  delegatët  e  Titos    drejtonin  Partinë  Komuniste    Shqipërisë  kishin në  plan  edhe  zhdukjen  e  intelektualëve  shqiptarë  ?
     Ai  këto  i  dinte   . 
     Po  përse  ,  vallë ,  atëherë   ky  njeri  nuk mori  rrugën  e   mërgimit  si shokët  e  tij  ?
     Mos  vallë  ky  njeri  mendoi  , se    shpejti  do    sbarkonin      Shqipëri  forcat  angleze   ?
     Apo   besoi    deklaratat  e  udhëheqësve  komunistë   ,  se  ata    nuk  kanë  lyer  durët  me  gjak  nuk  do    ndëshkohen  ?
      Apo  mendoi  se  si  njeri  i  ndershëm    dhe  atdhetar     kishte menduar  dhe  punuar  gjithenjë  për    mirën  e  vendit   ,  nuk  do    pësonte  gjë  .    
      Apo  pranoi  humbjen  dhe  si  humbës  respektoi  fitimtarët  ?    
      Cilado  qoftë  arësyeja  ,  Etëhem  Haxhiademi  qëndroi  ,  por    e  pësoi   shumë  rëndë   nga  ai    vendim  .
                                                              0
N J Ë     V I Z I T Ë
  
     Ne  ,  disa    rinj  elbasanas  ,    porsa  kishim  nisur  rrugën  e    bukur    letërsisë  ,  Etëhem  Haxhiademin  e  nderonim  dhe  e   respektonim  ,  veprat  e  tij  i  lexonim  me  ëndje  dhe  ,  si  bashkëqytetarë   krenoheshim  me  ate  . 
    Mbasi  mbaroi  lufta  ,    fillim    vtit  1946  ,  unë  bashkë  me  një  nipin  e      vet  ,   i  bëmë    një  vizitë    shtëpinë  e  tij   .  . 
     Ishte  pranverë  ,  një  mbasdite  e  bukur  ..  E  gjetëm     obrr   duke  vaditur  lulet  .  Ai  ishte  i  dhënë  shumë  mbas  luleve  .   U  gëzua   shumë  .  .  U  përshëndetëm  dhe  na  coi     dhomën  ku  kishte    bibliotekën  e  tij  . Kishte  një  bibliotekë    pasur
    Ndejtëm    një  kohë të   gjatë . 
   .Më  bëri   përshtypje  pritja  e  tij  e  ngrohtë  , biseda   e  lirë      bëri  me  ne  ,    inetresi  ,    tregoi  për  ne  dhe  udhëzimet    na  dha  .  Na  pyeti  se  cfarë  po  lexonim  ,  cilët  shkrimtar  pëlqenim    shumë  e   se  cfarë  po  shkruanim  .  Gjatë  bisedës    na  këshilloi        lexonim  sa    shumë  dhe    mësonim  pa  tjetër   mirë  një  gjuhë    huaj  ,       lexonim  jo  vetëm  shkrimtarët  tanë  ,  por  edhe  shkrimtarë    huaj  .  Nga  shkrimtarët  tanë  na  rekomandoi  Lasgushin  ,  Mitrush  Kutelin  e  Ernest  Koliqin   dhe  nga    huajët ,  shkrimtarët  italianë  dhe  francezë  . 
    Gjatë  asaj  vizite  folëm  edhe  për  veprat  e  tij  . Aty  na  tregoi  ,  se  kur  ishte  student    Austri  kishte  shkruar  një  roman    titulluar  ‘’TyrbJa  e  gocës ’’, por  dorëshrimi  i  kishte  humbur  gjatë  udhëtimit  ,  kur  po  kthehej    Atdhe  .
    Biseduam  vetëm  për  letërsinë   . 
    Ai   shkrimtar    dhe  unë   një  nxënës  shkolle    ,  Ai   shkrimtar  i  njohur  dhe  unë  një  djalosh  ,    ëndërronte    bëhej    shkrimtar     . Ai  mësuesi    i im  dhe  unë  nxënësi  i  tij 
  . Duke  biseduar  me  ate     ,  unë   e   ndjenja    veten  krenar  ,  se  po  bisedoja me  një  shkrimtar    madh            
Kur  ikëm  ,   na    përcolli  deri  te   porta  e  shtëpisë  . .
     Gjithë  ato  ditë   jetova    me   kujtimet  e  asaj  vizite                                                                
                                                            0
i N T E L E K T U A L I 
     
    Etëhem  Haxhiademi  ,  sikurse  dihet  ,  ishte  një  intelektual  i  formuar ,    eci    jëtë  e  tij  me  krenari   për  idealin    e  tij  republikan.
      .Regjimi  monarkist  nuk  e  vlerësoi  këtë  intelektual   sa  e  si  duhej  ,  ndërsa     vonë    e  vendosën     vendin    meritonte  .
    Si  dihet  ,  me  interesimin  e  intelektualëve  Mustafa  Kruja  dhe  Ernest  Koliqi    12  prill    vitit  1940  u  themelua   Instituti   i  Studimeve  Shqiptare  si  themel  për  ngritjen    vonë    një akademije  shqiptare  .    këtë  Institut  është  thirrur  ajka  e  nteligjencës  shqiptare  e  asaj  kohe  .    këtë  institut  ka  marrë  pjesë  edhe  Etëhem  Haxhiademi ,     saje      meritatave      tij  ,   ‘’Kur  vajta    pari    atë  Institut  ,  _    ka  thënë  Etëhem  Haxhiademi   , _  ata  ,    nuk    njihnin ,  nga  mbiemri  i  im  Haxhiademi  ,  pritnin      shikonin  një  haxhi  me  xhybe  , me  taxhën    kokë  e  me  mjekërr   dhe  u  habitën  ,  kur  panë  një  njeri    zakonshëm . ‘’
    Për  ta  paraqitur  sa      plotë  portretin  e  këtij  intelektuasli  duhet    përmendim  edhe  pjesëmarrjen  e  tij    Kuvendin  e  Parë  Kombëtar  .të  Kulturës    2 , 3 , 4  korrik    vitit  1942    Strugë  ,    Shën  Naum  , dhe    Dibër  .  ‘’    kërë  Kuvend  , _ si  ka  deklaruar      analisti  i  njohur   Eugjen  Merlika  ,  _ u  mbajtën  shumë  kumtesa  të rëndësishme  me  karakter  kultural  nga  personalitetet      rëndësishëm    asaj  kohe  .  Dtramaturgu  Etëhem  Haxhiademi  mbajti  kumtesën  ‘’Teatri  dhe  muzika  shqiptare  ‘’ .
    Pjesëmarrja  e  Etëhem  Haxhiademit    këtë  Kuvend  ,  ku  referuan  personalitete    kulturës  shqiptare  si  Ernest  Koliqi ,  Dom  Lazër  Shantoja  ,  Vangjel  Koca e    tjerë  ,   tregon  fare  mirë  se  Haxhiademi  respektohej    atë  kohë  si  intelektual  i  mirëfilltë  ..
       Edhe  mbas  lufte  Haxhiademi  është njohur  si  shkrimtar   dhe  ze  vend    Lidhjen  e  Shkrimtarëve     me    krijimin  e  saj      Tiranë    vitin  1945  dhe  është  sgjedhur    edhe  si  anëtar  i  Komitetit  Drejtues  i  saj  . Ndërsa  kur    Elbasan  e  krijua  Dega  e  kësaj  Lidhje ,   ai  sgjidhet  kryetar  .  Si  kryetar  i  kësaj  Dege   Haxhiademi  nuk  mori  pjesë    asnjë  veprimtari    saj  me  përjashtim    një  mbasdite  letrare  mbajtur    Elbasan    fillim  ë  vitit  1946    .    këtë  mbasdite  letrare  Dhimitër  Shuteriqi  recitoi  një  fragment  nga  poema  ‘’O  Ptoleme  ‘’ dhe  Sterjo  Spasse lexoi     një  kapitull  nga  romani  ‘’Afërdita  përsëri    fshat ‘’ ,,    porsa  e  kisht  përfunduar .
       Etëhem  Haxhiademi  ,    ishte  kryetar  i  Degës    Elbasanit  ,  duhej    fliste    atë    mbasdite  letrare   ,  por   ai  nuk  f0li  fare 
Shtojmë  se  kur  do    shkonte    Jugosllavi  delegacioni  i  parë  nga  Lidhja  e  Shkrimtarëve    Shqipërisë  ,  si  kryetar  i  këtij  delegacioni  u  propozua  Haxhiademi  ,  por  ai  nuk    pranoi  .
     Mos  vallë  ,  kishte  filluar    dyshonte  për  qëndrimin  ndaj  tij    ?
                                                                     0
A R R E S T I M I
  
         vitin  1947  Shqipëria  ,  me  urdhër    ‘’vllezërve  jugosllavë ‘’ ,   u  kthye    një   kasaphane     përgjakëshme  . Në  ketë  kasaphane  u  përgjakën   shumë  intelektualë     ndryshëm  , tregtarë ,ish  pronarë  e  ish  oficerë  .     këtë  kasaphane  u  përgjak  lemerishëm  edhe   themeluesi  i  tragjedisë shqiptare ,  poeti  ,  anëtari  i  i  Lidhjes    Shkrimtarëve    Shqipërisë    dhe  kryetari  i  Degës    kësaj  Lidhje  për  Elbasanin  ,  profesori  i  Normales  ,   Etëhem   Haxhiademi .  
    Ishte  një  natë    e  errët  .Qielli  nxinte  për    lajmëruar  krimin  . Kukuvajkat  kuisnin  për   thirrur  vdekjen  .
    Ethem  Haxhiademi    dhomën  e  tij     punës  kishte  hapur  fletoret  e  nxënësve  dhe  po  korigjonte  hartimet  e  tyre  me  temë  ‘’Djali  pa  nanë  ,  si  nata  pa  hanë  ‘’  .  Me  këtë  temë   profesori  i  Normales  donte  t’u  shtonte   nxënësve  daahurinë  ,  atë  ndjenjë    Diktatura  po e  zëvendësonte  me  urrejtjen  klasore .
    Ishte  mezi  i natës    ,  kur  hijet  e  përgjakura    Diktaturës   hapën  me  forcë  dritaren  e  dhomës  ku  ai  po  punonte i  dhe  hynë  brenda  ,  e  arrestojnë  ,  i  venë  hekurat  dhe  e  nisin  për    Tiranë  ,  duke  lënë    një  tmerr    llahtarishëm  gruan  dhe  fëmijët  e  tij    vegjël  ,  dy  djemt  e  dy  vajzat    pa  rritura  mirë  . 
       Atë  natë  u  arrestuan  edhe shumë  qytetarë    tjerë  .
       Mbas  disa  ditësh  muarën  nga  Burgu  i  Madh  i  Elbasanit    edhe  katër    burgosur   për  t’l  implikuar  me  akuzat  e    arresturëv  . Këta  ishin  SHefqet  Baholli  ,  Salim  Ceka  e  Nazmi  Fagu  ,    të tre    dënuar  me  burgim    përjeshëm  dhe  mua  . Birucat  e  Grand  hotelit  ,  ku  ishte  vendosur   atëherë    Dega  e  Punëve    Brendëshmë  ,   u  mbushën plot  me    arrestuar . 
    Etëhem  Haxhiademin  e  mbajtën  në Tiranë  disa  muaj    tortura    tmërreshme  .
     Kur  e  kthyen    Elbasan për  ta gjykuar  ,  unë  nuk  e  njohta  .  Ishte  plakur  shumë  ,  ishte  dobësuar  e  tretur    .  ishte    kërrusur  dhe  mezi  ecte  .  Ishte  transformuar  ,     vinte  keq  ta  shikoje  .
        arrestuarit    i  mbajtën  13  muaj  nëpër  birucat  e  Grand  hotelit  dhe    biruca    tjera  , të  izoluar   me  gjashtëqind  gram  bukë  dhe  një   litër  ujë    ditë  ,    duke  i  torturuar  tmerrësisht  .  Cdo  ditë  e  cdo  natë birucat  e  Grand  hotelit   ushëtinin  nga  ulurimat  e  tyrë  dhe  spërkateshin    me     gjakun  që u   rrithte  nga  torturat  . 
     .Gjykimi   i  tyre   u      zyrat  e  Degës     Brendëshme  më dyer    mbyllura  .    grupin  e  parë  ,    u   gjykua ,   ishte  edhe  Etëhem  Haxhiademi  . Ai  u  akuzua  se  kishte  riorganizuar  Ballin  Kombëtar  .    Dramaturgun   poet     e    dënuan  me  vdekje .
    Gjatë  Diktaturës   shumë  nga     akuzuarit     hetuesi  dhe    dënuarit  me  vdekje    para  togës    pushkstimit  kanë  mbajtur  qëndrim  dinjitoz  .    hetuesi  ka  ndodhur      akuzuarit  i  kanë  duruar  torturat  cnjerëzore  dhe  kanë  vdekur    duar    hetuesve  .  Ka  ndodhur      dënuar  me  vdekje  para  togës    pushtimit  kanë  sfiduar  vdekjen  ,  Një  djalë  nga  Labëria  ,    mendonte  se  do    dënohej  me  vdekje  ,   kishte  gjetur  një  copë  xham  dhe  kur  kryetari  i  gjygjit  shqiptoi    dënimin  e  tij    me  vdekje  ,  nxorri  xhamin  ,  cau  barkun   e  tij  duke  thënë , se  trupin  e  tij  nuk  e  shpojnë  dot  plumbat  e komunistëve   ,  ra   i  vdekur  para  trupit  gjykues  .Ka  qëlluar    një  malsor  para  togës    pushkatimit  ,  kur  prokurori  i  tha  ,      kthehej mbrapsh  ,  ka  hapur  gjoksin  dhe  ka  thënë      qëllojnë  ,  se  trimat  nuk  kanë  frikë  nga  vdekja  .       
    Etëhem  Haxhiademi  nuk  veproi  kështu  ,  kur  kryetari  i  gjygjit ushtarak   komunikoi  dënimin  e  tij  me  vdekje  .  Ai  shqiptoi  me  një  herë   shprehjen  atdhetare     thonin   rilindasit  tonë  , kur  i  pushkatonin  turqit .  Ai  thirri : ‘’Rroftë
Shqipëria  !’ Dhe  nga  ajo  thirrje    ushtoi  e  gjithë  salla   dhe  trupi  gjykues   shtangu .
        ato  gjygje    asaj  kohe  tok  me  Haxhiademin   u  dënuan  me  vdekje  edhe    tjerë  . Mbasi  mbaroi  gjykimi  i      gjithë    arrestuarëve  ,  ata  me  dënime    ndryshëm   i  dërguan     Burgun  e  Madh    qytetit  ,     dënuarit  me  vdekje  i  futën  prap  nëpër  birucat  ,   ku  ishin    parë  ,   ndërsa    ne , katërt    e  tjerë  ,     ishim      dënuar     parë  , na  futën  tok    një  birucë 
      këtë  kohë  birucat  e  nëndheshme    Grand  hotelit   ranë      një     qetësi  .   Nuk bëheshin    tortura  dhe  nuk  ndiheshin    ulurima  cdo  natë  si    parë   .  Atëherë    atë  kat    nëndheshëm  zotëronte  një  heshtje      lemeriste  ,      kallte  tmerrin  .  Ishte  një  heshtje    vdekurish  .
     Por  kjo  heshtje  nuk  vazhdonte  cdo    natë  ,  sepse  herë  mbas  here    krimi  shprehte  urrejtjen   e  tij   klasore  duke  vazhduar    torturonte  Etëhem  Haxhiademin   ,  edhe  pse  ai  ishte  dënuar 
  

P U S H K A T I M I
   
    Mbas  disa  ditësh  disa  nga të  dënuarit me  vdekje  Gjykata  e  Lartë  ua  fali  jetën  .  Dënimi  i  tyre  u  kthye    burgim    përjetshëm  .  Ata  të shkretë  u  gëzuan  . 
    U  gëzuan    se  u    falën  jetën  !  Atë  jetë    ua  kishte    falur  vetë  Zoti  . Atë   jetë  deshi  t’ua  merrte   Diktatura  , t’ua  grabiste    duke  i  torturuar  ,          pranonin      krimet  ,   ato  krime  ,     nuk  i  kishin    bërë  kurrë   dhe  as      kishin    menduar   ndonjë  herë ,   t’i    bënin  .
    Iu  njoftua     ky  vendim  dhe  ua  hoqën  prangat  .
   Tani  ata  do    kishin  jetën  ,  por  jo  lirinë   .  Lirinë atyre   Diktatura  do   vazhdonte  t’ua   grabiste   .  Tani   ata  do    jetonin  pa  liri  ,      pa  familje  ,  pa  njerëz  ,  pa gjallëri ,  pa   gëzime  ,    një  jetë të  heshtur    ,    një  jete    mërzitëshme    ,në  një  jetë    trishtueshme  ,    një  jetë     vdekur .  Tani    ato   do    vuanin  gjithë  jetën  nëpër  kanale  ,  nëpër  miniera ,  nëpër  mocaliste  duke  luftuar  me  vdekjen  ,    për    jetuar lirinë  e  ëndërruar    ,  atë  liri  ,  shpresa  e    cilës    rrinte  e  fshehur     ndërgjegjen  e  tyre   .
    Po  atë  ditë  ata  i  dërguan    Burgun  e  Madh    qytetit .
    Tani    birucat  e  nëndheshme    Grand  hotelit  mbetën  vetëm    dënuarit  me  vdekje    do të  pushkatoheshin  dhe  ne    katër  ,    ishim  dënuar      parë  .
      dënuarit  me  vdekje  ,   lidhur  me  pranga   , rrinin    ndarë    ato  biruca    heshtje     shoqëri    me  vdekjen  . Rrinin  e  mendoheshin  ,  mendheshin  dhe  kujt0heshin  . Kujtonin  akuzat  e  rrema   ,     u  kishin  vurë  ,  torturat    u  kishin  bërë  ,  procesverbalet  ,    kishin  firmosur    gjendje  agonije  ,  kujtonin  procesin  gjygjësor  , fjalët  e  prokurorit  , akuzat  e  trupit  gjygjsor    dhe  vendimin  e  gjygjit  ,  atë  vëndim    tmerrshëm  ,    hatashëm  ,  vendimin  me    vdekje ,       i  ushtonte  ende  : ‘’ Me  vdekje  !  Me  vdekje  !  Me  vdekje  ! ‘’  Mendoheshin  dhe   kujtonin    njerzit  e  familjes    tyre  ,    nuk  do  t’i  shikonin     ,   kurrë  , prindërit ,  gruan   e  re    porsamartuar  ,   fëmijët  ,    pritnin  t’u  ktheheshin  baballarët  , por  nuk  do  t’u  ktheheshin      ,    kujtonin  kushurinjtë  ,  shokët ,   miqtë .
    Ata  ishin  shtatë  gjithësej  : Dhe  midis  tyre  ishte  edhe  Etëhem Haxhiademi  . 
      Po  ky  njeri ,Etëhem  Haxhiademi ,  vallë  ,     a  po    mendonte  dhe   a  po   kujtonte   edhe ai  si    dënuarit  e  tjerë me  vdekje  ?
     Edhe   ai    po  mendonte  dhe    po  kujtonte  si      dënuarit  e  tjerë   me   vdekje   ,   por  jo  gjithënjë  ,sepse  ate  ,  si  kemi  thënë  ,   vazhduan  ta  torturojnë  edhe  mbasi  u    dënua   me  vdekje  .  Ai  shkrimtar    edhe  pse  jetonte  nën  ankthin  e  vdekjes  ,  duhej  torturuar  ,  duhej    vante  ,  qëj   ata  njerës    ushqyer  me  krimin  ,    shuanin  urrejtjen  për  këtë  njeri    madh  .  Dhe  nga  këto   tortura    vazhdueshme  ai  u    një  skelet  i  gjallë  ,    ,  kur  e  nxrrnin  për    shkuar  në banjë  ,  mbahej  te  muri  ,  se  nuk  kishte    fuqi  të qëndronte  në këmbë  dhe    fundi  edhe    e`ci  këmba  dorëas  
    Kjo  gjendje  vazhdoi  deri        mengjezin  e datës  9  mars    vitit  1948 ,  kur    bincat  e  Grand  hotelit  sbritën  disa  oficerë  dhe  policë   dukë  uluritur  e  duke  qeshur  . 
    Erdhi  dita  e  pushkatimit  .  Erdhi  casti  i  vdekjes  .
    I   nxuarrën   nga  birucat  me  radhë  për  t’i  pushkatuar  : Zija  Lunikun  ,  avokatin  e  nderuar     Elbasanit    ,  Fadil  Gurmanin  ,  mësuesin  idealist    shkollës  ushtrimore  ,  Kamer  Kazazin  ,  mësuesin   e  talentuar    kishte  mbaruar  shkollën  e  Fullcit  ,  Mahmut  Macin  ,  mësuesin  e  bujqësisë    shkollës  Normale  ,  Mehmet  Elezin  ,  atdhetarin  e  papërkulur    Peqinit  ,  dhe  Xhaferr Mirakun  ,  ish   luftëtarin   e  Luftës      Spanjës  ,  luftëtar  dhe  bashkëpunëtor  i  Enver  Hoxhës  ,  dhe  ish  komandant  i  një  brigade  partizane 
    Etëhem  Haxhiademin  nuk  e  nxuarrën  nga  biruca  .  Ai  nuk  do    pushkatohej  .  Atij  njeriu  i  ishte  falur  jeta  .
      lidhje  me  këtë  fakt   është  shprehur  mendimi  se  duhet     ishtë   bërë  një  ndërhyrje   tek    diktatori Enver  Hoxha  ,  sepse  akuzat   kundër  Etëhem  Haxhiademit  ishin  shumë    rënda   .    Por  se  cili  ose  cilët  e  kishin    bërë  këtë ndërhyrje     janë  shprehur  tre  variante  .  Një  variant  është  se   ndërhyrjen  do  ta ketë    bërë  profesor   Aleksandër  Xhuvani  me  Omer  Nishanin  .  Varianti  i  dytë  është  se  do  ta   ketë   bërë  po  Aleksandër  Xhuvani  por  tok  me  Ymer  Dëshnicën  ,  ndeërsa  varianti   i    tretë  ishte   prap  po  me  prof  Xhuvanin  ,  por  tok  me  prof. Kostaq  Cipon  . Në    tre  variantet  del  figura  e  profesor  Aleksandër  Xhuvanit  dhe  kjo  duhet  pranuar  ,  se  ai   ishte   figurë  e  vjetër atdhetare  ,  se  ishte    personalitet  i  lidhur  shumë  me  Qeverrinë  e  atëhershëme   dhe    se  ishte  babai  i    dëshmorit   Ptoleme  Xhuvani  .  .
         Varianti    i  parë ,  shoqërimi  i   prof.  Xhuvanit  me  Omer  Nishanin   nuk  duhet   besuar    ,  sepse  Omer  Nishani  ,  pamvarësisht  nga  posti  ku  ndodhej  , nuk    kishte   konsideratë  për  atë  ndërhyrje  . Edhe   varianti  i   dytë ,  shoqërimin  e prof  .  Xhuvanit  me  doktorr Ymer  Dëshnicën  nuk   duhet  besuar    ,  sepse  doktorr  Dëshnica  atëherë   ishte  një mjek  i thjeshtë  gjysëm  i  internuar    Berat  . Ndërsa  varianti  i  tretë  ,   shoqërimi   me    prof  Kostaq  Cipon   duhet  besuar  ,  sepse    prof .  Cipo  kishte atëherë  një   post     mund   t’i  drejtohej  Diktatorit  .  Përfundimisht      tepër  duhet  pranuar varianti  i  tretë  se i  këtij    mendimi  ishte edhe  vetë  Etëhem  Haxhiademi  ,  si    ka  thënë  kur  ishim  tok    Burgun  e  Madh     Elbasanit  .
                                                                 0
A M A N E T I
     
      ato  biruca     Hotel    Grandit    tani  ishim  vetëm  pesë  vetë ,  katër  ne  të burgosurit  të mëparshëm  dhe  Etëhem  Haxhademl    tani  i  dënuar  me  burgim    përjetshëm  .Sigurisht    egzekutimi  i    gjashtë    dënuarëve  na  dëshpëroi  shumë  ,se  ishin  njerëz    mirë  ,    ndershëm  ,  atdhetarë   dhe   të pafajshëm  .  Por edhe  ulja  e dënimit      Haxhiademit  na  gëzoi  .
    Ne  u  gëzuam  ,  por edhe  krimi  ,  sepse  iu  fal jeta  ,  u   inatos edhe     shumë   dhe e  shprehte  urrejtjen  dhe  inatin       ndaj    këtij    shkrimtari   ,   duke  i  vazhduar  torturat    më shpesh  dhe      egra  .    Dhe    ai    arriti  një  ditë   ,  po  ta  shikonte  ndonjë  njeri në  atë  gjendje  me  siguri  nuk  do  ta  njihte  se  cili  ishte  .   ,
     Mua  atëherë ,  me    ishja  shumë  i  ri  ,  afër  njëzet  vjec  dhe  me  dënim    pakët    krahasm  me    tjerët  ,  policët        shërbenin      birucat  e  nëndheshme    qëllonte        nxirrnin     koridorin  e  birucave    për të  bërë  pastrimin  e  tij    nën  mbikqyrjen  e  tyre    dhe   me  porosi      mos komunikoja  me ‘’ armikun e poullit ‘’ Etëhem  Haxhiademi  .
    Një  ditë  rastisi  që ,  ndërsa  unë  po  pastroja  koridorin  , polici   hapi  derën  e  birucës    Haxhiademit    ,    ai    shkonte    banjë  dhe  vet   u  ngjit  lart  .  Haxhiademi  doli  nga  biruca   dhe  ne      dy  u  ndodhm  ballë  për  ballë  .   . Haxhiademi  me  mundim  të madh  dhe  duke  rrënkuar  m’u  afrua  ,  më kapi  duarët  dhe    porositi  , që , kur    përmbyset  diktatura  ,     shkruaja  një  tragjedi  për   ate  duke  u  bazuar  mbi  vuajtjet  e  tij  aty  . Unë   shtanga   . Ai   shtoi  se  po    linte  një  amanet  dhe   amanetin  nuk  e  tret  as  dheu  .
    Kaq    tha  dhe  u  largua   .   
Këtë  amanet   ma  ka  përmendur     vonë  disa  herë  ,  kur  ishim    dy     kaushin  e  tretë     Burgut     Madh    Elbasanit  . Ma  kujtoi  edhe    vonë  ,   kur  unë  u   lirova  nga  burgu .  Duke    u  përshëndetur  ,  ai    tha  :
_  Mos  e  harro  amanetin !
                                                                    0
N Ë P Ë R     B U R G J E
   
    Eëhem  Haxhiademin  nuk  e  mbajtën  shumë  kohë    Burgun  e  Madh    Elbasanit  . Jo    shumë  se  katër  vjet  . Prej  këndej   tok  me  disa    burgosur    tjerë    dënuar  rëndë   e  dërguan    Kalanë  e  Gjirokastrës  .  Nuk  dihet  se  sa  kohë  e  mbajtën  atje  . Prej  andej    e  dërguan    burgun  e  Burrelit  ,  ku  Diktatura  grumbullonte      burgosurit      rrezikshëm  .
      burgun e  Elbasanit  e  kanë  mbajtur  vazhdimisht    kaushin  e  tretë  .  Kështu  quheshin  atëherë  dhomat  e  burgut  ,  kaush  . Ky  kaush  ishte  kaushi    i  keq  i   atij  burgu  . Atje  nuk  hynte  kurrë  dielli .    burgun  e  Elbasanit  Haxhiademin   mundoheshin  ta ofendonin  . Por dhe   ai    mundohej     mos  u  jepte  ndonjë  shkak   . Kështu  ,  për  shembull ,  kur  makina  ,    sillte  bukën  për    burgosurit  ,  prishej  ,  komanda  e  burgut  nxirrte    burgosur  me  dënime    ulët    merrnin    bukën  duke  e  sjellë    krah  . Bashkë  me këta  të burgosur  caktonte  edhe  Erëhem  Haxhiademin  .  Ai  nuk  kundërshtonte  .  Shkonte  me      tjerët    furrë  ,  ngarkonte  thesin  me  bukë    kurris  dhe  ecte  me  kokën  lart    mes     qytetit    tok  me    burgosurit  e  tjerë  .
     Unë    disa  muaj   kam  ndejtur       një  kaush   me  ate  . Madje   rastisi          edhe    rrija  e    flija  ngjitur  me  ate  .  
    Ishte  njeri  i  heshtur  .  Nuk  fliste  pa e  pyetur  njeri  . Më  shumë  mendohej  ,  se  sa  fliste  . Dhe  kur  fliste ,  fliste  me  ngadalë   ,  dhe me      ulët  . . Nuk  hapte  vetë  ndonjë  bisedë  ,  vetëm  ndëgjonte    tjerët  dhe  nuk  ndërhynte    debate  . Nuk  pranonte    hynte    biseda  politike  .Kur  fillonte  ndonjë  e  tillë  ,  largohej  .Ndoshta  se  ishte  ende  nën    ndikimin  e  tmerrit      torturave      hetuesisë  .
      Kur  i  vdiq  i  vëllai  i  vetëm  ,  priti    heshtje  ngushullimet  nga të  gjthë  të burgosurit  e  kaushit .
    Kur  bisedonim  për  letërsinë  ,  fliste  me  respekt  për  at  Gjergj  Fishtën  dhe  lavdëronte  Lasgush  Pogradecin  ,  Mitrush  Kutelin   dhe   Ernest  Koliqin  ,     Shpesh  thoshte  ,  se  i  vinte  shumë  keq  , që  i  kishin  sekuestruar  bibliotekën  .
     Kur  na  nxirrnin    pajdos  (  pajdos  i  thonin  kur  na  nxirrnin  në oborrin  e      burgut  një  orë    ditë  ) ai   nuk  shoqërohej  me  njeri  .  Vinte    rrotull  vetëm  nëpër  oborr  .
    Ka  ndodhur  ,    ka   ndihmuar  me  ushqim  ndonjë    burgosur     varfër  ,  por  pa    rënë    sy  .
      Kaq  mund    therm  unë  për  kohën    kam  jetuar  me  ate   ,  Ndërsa  at  Konrrad  Gjolaj  O.F.M. ,    ka  jetuar  me  ate  për  një kohë    gjatë    Burgun  e  Burrelit  është    shprehur    veprën  e tij  ,  se  ‘’Kam  ndejë  6  vjet  me  te  . Shumë  i  sjellsheëm  .Ishte  me  parime  moderne  .Aspak  fanatik    Jo  fetar  .Kishte  dijtë  me  i ba  ballë  ‘’krymave    burgut  ‘‘  .  Ai  kishte  shoqëni    gjanë  dhe  konsiderohej  prej    gjitheve  zotni  .Ashtu  ishte  .  Nuk  gabonte  kurrë  kur i  ndante  njerzit  ndër    kulturuem  dhe    pa  kulturë  . Ishte   qefli   diskutimesh      gjitha  fushat  .dhe  e  kalonte  kohën gjithmone  tue  lexue  ,  bile  edhe shtrimë  ratë  .   Diskutimet  i  kishte  koncize  dhe  me  llogjikë  .Pranonte  gabimet  .dhe  dinte  edhe  me  lypë    falun  ,  gjithëmonë  tue  u  bazue  tek  e  drejta  . ‘’  
        Burgun  e  Burrelit  nuk  ishte     i  heshtur  dhe  larg  bisedave   si    burgun e  Elbasanit  , se  tashmë  kishte  kakuar  një  kohë  e  gjatë  nga  kohë  e  torturave  ,  se  ishte    ambjentuar  me  jetën  e  burgut  dhe  se    këtë  burg  kishte  shumë  njerëz    kulturuar  .
    Një  ish i  burgosur  ,    ka  qenë  në një  dhomë  me  ate    Burgun  e  Burrelit  ,    ka  thënë  , se   nuk  përgojonte  njeri  dhe  se   ishte  absolut  kundeër  vjedhjes  .’’Kur  një  herë  i  vodhën   gjysmën  e  sheqerit   kokrra  ,     i  kishin  sjellë  nga  shtëpia  ,  ai  u  inatos  dhe  shfryni  shumë  rëndë  . Kur  i iku  inati  tha  se  ,  nuk  duhej  t’i  vidhte asnjë  kokërr   se  ,   po    t’i    kërkonte  ,   ai   do  t’i  jepte  ,  sa  të donte .
                                                            0
V D E K J A

    Mbasi  jetoi  një  kohë    gjatë    nëpër    burgjet    e  tmerrsheëm    Diltaturës ,    ky  njeri  ndërroi  jetë  në burgun  e  Burrelit     17  mars  1965    moshën  63  vjecare  .
    Vdiq  ai  njeri  ,  që e  deshi  jetën  .  Vdiq  ai  njeri    shkroi  për  jetën  . Vdiq  ai  njeri  ,    ia  rrëmbyen  jetën  Një  jetë  e  pastër  .   Një  jëtë  e  kulturuar  .  Një  jetë   shqiptari   .  Sa  nevojë  ka  Shqipëria  për   jetë    këtilla   ! 
    Vdiq  .   
     Por  vdekja  e  tij  është  misterioze  . Mund    ketë  qenë  e  natyrëshme  ,  por  mund    ketë  qenë  edhe  ktriminale  .
    Kështu  prifti   Konrrad  Gjolaj   O.F.M .   thotë  se  ka  vdekur   mbas   dy  muajësh    pësoi  një atak  ,   natën      gjumë  : ‘’Një  dite  i  ra    fikët    oborr.  U  ndodha  afër dhe  i  dhashë  ndihmën  e  shpejtë  dhe  thirra  infermieren  .  Erdhi  dhe  e  mori  me  vedi  n’infermieri  .U  kuptue  se  kishte   qenë   infrakt  . Kur  erdhi    dhomë  ,  me  dashamirësi  e  keshillova  me  kenë i  kujesshëm  se  po  t’u  përsërit  edhe  nji  here  , do  ta  kesh   pisk  . Mbas  dy  muajsh  ,  kur  kishte  ra me fjetë , kishte  vdekë    gjumë  .’’
    Një  vdekje  e  qetë  ,  një  vdekje  e  lehtë  , një  vdekje  e  dëshirueshme  nga të  gjithë  . Një   vdekje  pa  vuajtje .Kjo  vdekje mund    quhet  e  natyrshëme  ,  por  pse  mos    quhet  edhe  nga  një  helmim  me  efekt    ngadalshëm  ? Diktatura  nuk  donte    ai  njeri     dilte  i  gjallë  nga  burgu  . Pse  e  torturonte  edhe  mbasi    iu  fal  jeta  ?
     Kritiku  Petrit  Plangarica  thote  se  ai ka  vdekur    një  mynurë  tragjike  .
    Poeti  Visar  Zhiti  është  shprehur   se  ,  si    i  ka  thënë  një  ish  i  burgosur  ,   Haxhiademi   është  helmuar  ,      mos  dilte  t  gjallë  nga  Burgu  i  Burrelit  . 
     Edhe   mua  ma  ka  thënë  një   ish   i  bugosur  politik    njejtën  gjë  .  Për këtë  lloj  vdkje ma  ka  folur    edhe  e  shoqja  e Etëhem  Haxhiademit    shtëpinë  e  saj  ,  kur  unë  i  shkova  për  ngushullim  për  vdekjen  e    shoqit.  .
    Diktatura  i  mohoi    lirinë  dhe    vonë  i  vodhi    edhe  jetën  .
Por  këtij    njeriu   nuk  i   dihet   edhe   se  ku  janë    varrosur  eshtrat  e  tij  .  .
     Mbasi  u  shkërmoq  komunizmi ,   një  komision  i  Shoqatës      ish    përnfjkurve  politkë  i  Elbasanit  u  mundua    gjejë  eshtrat  e  këtij  njeriu  .  Takuan    Tiranë  infermierin  e  Burgut     Burrelit , por  ai  nuk  tregoi  gjë .  Shkuan  e  pyetën    Burrel  ,  Njerzit  tundnin  kokën    helmuar   .   Shkuan    Burgun  e  Burrelit  ,  ai ishte  kthyer    një  gërmadhë  .  Qershia  ishte  zhdukur  . Njëri   nga  ata    tha  se  ,      një  një  gropë   kishin   parë    eshtra  njerzish  .  U  kthyen    Elbasan    mërzitur   për  qndrimin  e  qeverrive  ,    partive    politike  ,    shoqatave të  ndrysme  për  mos  interesimin  për  këtë problem  atdhetar   .    fund  ,  kur familja  i  humbi  cdo  shpresë  se  mund    gjendeshin  eshtrat  e  njeriut    tyre  ,  ndërtoi    mes    varrezave    Elbasanit  një  varr  fiktiv   me  mermer    zi  ku  u  shkrua     ky  epitaf :  ETËHEM  HAXHIADEMI    ,   1902 - 1965 
     Po    kaloni     Elbasan  ,  shkoni  dhe  e  vizitoni  atë  varr   dhe  përkuluni  me  respekt  para   kujtimit    atij  njeriu   . 
                                                              0
V L E R Ë S I M E
   
    Për  vlerën  letrare    veprave    tij  ,  por edhe  për veprimtarinë  e  tij  atdhetare  ,     ai  zhvilloi  ,  Etëhem  Haxhiademi ze  një  vend    vecantë    sofrën  e  shkrimtarëve  atdhetarë  shqiptarë . 
    Ai  është  themeluesi  i  tragjedisë  shqiptare   nga  shtatë  tragditë  ,    shkroi ,   ai  është   poet  dhe  poezitë  e  tij  edhe  sot  lexohen  me  ëndje  ,  ai  është  romancier  ,  pamvarësisht  se  dy  romanet  ,    shkroi  nuk  u  botuan  dhe  humbën   tok  me  një  dramë   ,  ai  është  edhe   shkrimtari      ktheu    shqip  kryeveprën  e  Vitgilit .
     Haxhiademi  ishtë  politikan  me  ide  republikane  ,  antikomunist  .Punoi  dhe  luftoi  për  clirimin  e  Shqipërisë    krahun  e  djathtë    politikës  shqiptare  dhe  përmendet  edhe  si   veprimtar     Konferencën  e  Mukjes  . .                               
    Njeri  me  karakter     fortë  ,  idealist   me  pikëpamje  republikane  .  Punoi  dhe  luftoi  për  clirimin  e  Shqipërisë    krahun  e  djathtë    politikës  shqiptare .E  shohim  edhe    veprimtar    Konferencën  e  Mukjes  .     
    Gjatë  Diktaturës  u  arrestua ,  u   torturua  tmerrësisht  ,  u  gjykua ,   u  quajt  nga  trupi  gjykues   kriminel   dhe  u  dënua  me  vdekje  .  Kur  kryetari  i  gjykatës  ushtarake  njoftoi  dënimin  e  tij  me  vdekje  ,  ai  thirri ‘’  Rroftë  Shqioëria!’’  I u  fal  jeta  nga  Diktatori  se  ndërhynë  njerzit    e  vlerësonin ,  Vuajti  vite    tërë  nëpër  burgjet  e  tmerrshëm   dhe  ,    fundmi   .vdiq  i   helmuar   nga  Diktatura  ,      mos  dilte  i  gjallë  nga  burgu   
     Mbas  shkërrmoqjes    diktaturës  komuniste  Etëhem  Haxhiademi  u  vlerësua  me    drejtë   si  shkrimtar  e  atdhetar  dhe  vepra  e  tij  filloi      studjohet    shkollat  e  mesme    vendit tonë .
     Mbas  shkërrmoqjes    Diktaturës     shkrimtarë  ,  kritikë  ,  analistë  e  gazetarë   nga  SHqipëria  e  Kosova  u  muarën  me  veprën  e  Haxhiademit   Po  shënojmë disa  nga  vlerësimet  e  tyre :
     Analisti  i  mirënjohur  Eugjen    Merlika  e  ka   vlerësuar  veprën  e  tij  dhe  Haxhisademin  e  ka  quajtur  ‘’Dramaturgu  i  njohur  ‘’
      Zoti  Josif  Papagjoni  e  ka  përcaktuar  Etëhem    Haxhiademin  ‘’ Dramaturgu  i  heronjve  mitik ‘’  dhe  për  ate   shkruan  : ‘’ I  pajisur  me  koncepte  letrare  e  teatrore    kohës  ,  ai  u bë    dramën  shqipe  një  nga  stilistët  dhe  udhëhapësit  e  modelit  mitologjik  e  modernist  ,  duke    risjellë     subjektet  e  mocme  shtresime  e  ngjyresa     kohëve  aktuale  me  theksa  mbi  anët  morale  dhe  ekzistenciale    njeriut  . ‘’   
     Shkrimtari   Tomorr  Plangarica   shprehet  mbi  zhvillimin  e   mesazheve     tragjeditë  e  Haxhiademit  ,  se  ato  ‘’  lindin  dhe  nisin    përcohen  nga  përplasja  artistikisht  përmes  një  veprimi  dramatik    tragjedi  ,  ato  janë  të kapshëm  ,    pranueshëm  dhe    dëshiruar  nga  publiku  dhe  lexuesi  i  thjeshtë .’’
    Studjuesi  Anton  Cefa   duke  u  bazuar    vlerën  e  veprave    këtij   shkrimtari  ,  shprehet  :  ‘’    se  romantizmin    letërsinë  tonë  e  përfaqësojnë  De  Rada  ,  e  Naimi  ,    e  themi  me  plotgojën      klasicizmin  e  përfaqëson  Haxhiademi  . Në   themi  se  Naimi  është  pjellë  e  vonë  e  romantizmit  ,  sic e ka  cilësuar  Cabej  , Haxhiademi  është pjellë tepër  e  vonë  e  klasicizmit  …...Haxhiademi  duke  i  marrë  subjektet nga   antikiteti  grek  ,  bibla  dhe  nga  historia  e  jonë  e  herëshme  dhe  mesjetare  ,  trajtoi  probleme  shoqërore  e  morale    shoqërisë  shqiptare  .Kështu    veprat  e  tij  kanë  karakter    theksuar  edukativ  dhe   didaktiv  .  ‘’
        veprën  ‘’Elbasani  ,  Enciklopedi ‘’   Etëhem  Haxhiademi  është  cilësuar  si  ‘’    i  miri  dramaturg  i  periudhës  midis  dy  luftrave  ‘’.    
      Ndërsa    at  Konrrad  Gjonaj   O .F.M.  ,   kur  ai   vdiq  ,  është   shprehur   :  ‘’Kombi  shqiptar  humbi  nji  njeri    madh  ‘’

E P I L O G
     
    Këtë  monografi  do   ta  përfundoj    me  një  propozim  .
     Kemi  perpara   50-vjetorin  e  vdekjes    shkrimtarit  dhe  politikanit  Etëhem  Haxhiademi ,  17  mars  2015. 
     A  nuk  do    ishte  mirë     me  rastin  e  këtij  përvjetori    qyteti  i  Elbasanit      sbukurohet  me  një  shtatore    Etëhem  Haxhiademit  ?   Pse  ,  nuk  e  meriton  ky   njeri    kërë    vlerësim  ?
    Sa  madhështor  do    duket  Elbasani   ,  kur  midis  shtatoreve        Kostandin  Kristoforidhit  ,  Aqif  Pashë  Bicakut  ,  Aleksandër  Xhuvanit  dhe  Isuf  Myzyrit    vendosej  edhe  shtatorja  e  Etëhem  Haxhiademit  , e  themeluesit    tragjedisë  shqiptare    !  Do    ishte  krenari  për  qytetin   e  Elbasanit  .  
      Besoj  ,     Bashkia  ,  partitë  politike  dhe  intelektualët  e  Elbasanit   do    nxiten  për  realizimin  e  këtij  propozimi  . 
      Njerzit    na nderojnë  ,  duhet  t’i  nderojmë     Fundja  ,  kjo   është   një  detyrë  atdhetare  .  .                                                        

MAKENSEN   BUNGO