Vilhelme Vrana Haxhiraj
Loja e mëkatit
fragmenti i
II-të nga romani
Arlindi dëgjonte britmat e hakërruara të
trafikantëve dhe sodiste gjithë vëmendje atë perëndim magjepsës për ta ruajtur
sa më gjatë në kujtesë..., pasi për çdo herë atij i ishte dukur si zbulimi i ri
i një misteri. I pëlqenin perëndimet fantastike të qytetit të
lindjes buzë Adriatikut të kaltër dhe Jonit shkëmbor në ngjyrë blu. Përherë i
ishin dukur të jashtëzakonshme dhe përsëri i çuditur pyeste veten se, përse nuk
i ngjanin njëri -tjetrit. Çdo perëndim kishte identitetin e vet. I mrekulluar
nga peizazhi që dukej si një bukuri magjiplote, qëndronin dhjetëra sy të
ngrirë, të menduar, në ankth e hakërrimë, të cilët, të trembur shihnin të
nesërmen e pasigurtë. Duhej dora e poetit, i cili nga dritaret e shpirtit të
shihte perëndimin e ndaluar nga brigjet e moshuara dhe humnerat e kohës. Vetëm
një artist mund ta përshkruante e ta paraqiste origjinal aktin e dhembjes së
pakrahasuar e të madhërishme të çastit të nisjes së anijeve të tejmbushura me
emigrantë. Një arratisje e tillë masive do të rrëqethte edhe inkuizitorët të
cilëve s’u dridhej asnjë qerpik pendimi gjatë ekzekutimit në gijotinë. Mes
një psherëtime të thellë për ato që ia kishin ndaluar t’i shijonte, ai vazhdoi
të vërente detin, bashkëkohësin e lundrimeve të përjetshme, që ka qenë
urëlidhëse ndërkontinentale, pse jo edhe rrugëkalime emocionesh që kushedi sa
zemra robërohen. Dikujt i fal shëndet dhe lumturi, kurse tjetrit i dhuron
dhembje pafund.
Meqë nuk i përket si pronë një shteti të
vetëm, ajo masë ujore është e paanshme.
Qysh nga kohët parahistorike dimë se ai përherë ka shërbyer dhe shërben si një
pikëtakimi gjuhësh, zakonesh dhe kulturash. Ndaj vijnë e ulen në sofrën e tij
bujare njerëz të racave e ngjyrave të ndryshme nga të gjitha anët e botës.
Tretur shikimin mbi masën ujore të pafund, syri kap një sipërfaqe të qelqtë
ngjyrëargjendi , që ka si kufi horizonti
Gadishullin Karaburun, Ishullin Sazan
dhe Triportin. Këto tri pjesë të një trupi, që duken si kollonat e portave të shpirtit të vendit
tim, të ardhura nga periudhat e akujve(glaçiale), duket sikur mbrojnë të
pacënuar kaltërsinë dhe qetësinë e tij nga çdo stuhi e uragan. Papritur tej mbi
horizontin blu u dukën paksa kryeneçe disa re avulli të kuqrremta si metali i
shkrirë në fonderi. Si të përmallura, u përkulën e ndërkohë sikur donin të përqafoheshin me kaltërsinë për t’i dhënë
ditës bekimin dhe lamtumirën. Mos vallë edhe deti është i ndjeshëm si njeriu në
jetëpërpjekjen që i ofron xhungla e mbijetesës? Nëse nuk ia njeh ligjet asaj,
ai ngelet pa shpresë për të nesërmen. Është kjo arsyeja që deti tërbohet,
ngulçon e ulërinë…mbi shkëmb e mbi breg, ku shfreh gjithë dufin dhe tërë mllefin e tij tok me zemërimin.
Mjerë ai që shkon kundër rrymës detare, se tërbimi i tij e merr me vete.
Ndoshta
të gjithë ata fatkeq që ndodheshin në ato dy gomone, që po rrezikonin për një
jetë si Evropa, mendonin kështu. Natyrisht secili pyeste vetëdijen sipas
arsyes, mënyrës dhe këndvështrimit të tij. Për fat të keq shumë njerëz i
rrëmbeu turma, pa e ditur se çfarë kërkonin nga jeta. Por jo të gjithë e dijnë
se, kush shkon pas turmës, rrezikon që ajo ta marrë me vete dhe s’është çudi që
të përfundojë në humnerat e mëkatit, nga ku nuk del dot kurrë.
Arlindi ishte nisur disa herë për të gjetur dhe realizuar
ëndrrën mes emigrimit, por... Dëshira e
tij ishte të njihte botën perëndimore për të cilën ishte kureshtar. Ndërsa
hipte në gomone, përsëri e treti shikimin në sipërfaqen e pamatë të detit dhe
ra në heshtje nga e papritura... “Kjo
etje për njohje më është rritur për shumë arsye. Mbi të gjitha qëndron niveli i
ulët ekonomik. Gjithë jetën kam njohur vetëm varfëri, skamje, mungesën e
kushteve jetike e të dëshirave të
paarritura për një fëmijëri të brishtë,si dhe një rini të mirërealizuar dhe të
lumtur. Ajo që e ngacmon më tepër ndërgjegjen time dhe që tundimi shkon më tej,
është edukimi i njëanshëm që kam marrë me ide të majta dhe urrejtje ndaj së
djathtës... Eh kam pasur shumë bashkëmoshatarë me prejardhje nga shtresat e
mesme si çifligare e tregtare të cilat shiheshin vëngër nga organizmat
shtetërore të[ të[ gjitha rangjeve. Edhe pse i kishin shërbyer kombit, ata
ishin të përbuzur, të pavlerësuar për punën që bënin. Po e njëjta gjë ndodhte edhe me fëmijët e tyre,të cilët i urrenin, i
keqtrajtonin, dhe i anashkalonin për rezultatet në mësime. Vetëm pse ishin
fëmijët e fisnikëve apo të intelektualëve me kulturë perëndimore,
arroganca dhe shpërfillja ndaj tyre
vihej re sidomos nga njerëz të rëndomtë, pa një gram kulture. Kurse mua, si të
tjerët edhe ata, më dhimbseshin . Mbi të gjitha më pëlqente të shoqërohesha me
djemtë dhe vajzat e tyre, që megjithëse të drojtur, ishin shumë të edukuar dhe
të etur për të mësuar deri në detaje çdo lëndë. Mënyra se si visheshin, si
silleshin apo si flisnin ,më bënte për vete. Ndoshta nuk kishin se ç’të hanin,
por kurrë nuk dëgjova të dilte nga goja e tyre asnjë fjalë pakënaqësie, gjë që
vinte në pah trashëgimin kulturore të familjes. Ky mosreagim i tyre ishte si
një lloj porosie e mençur: ‘Mos hap gojë kur s’ke gjë për të thënë’ ...Ose ‘Fol
dhe vepro aq sa të mos e prishësh masën!’ Kjo i bënte më të dashur e më të
respektueshëm për mua. Një mendim i mirë ekzistonte jo vetëm tek unë,por edhe
tek shumë mësues, që luftën e klasave e dënonin në heshtje. Më kujtohet mirë se
vetëm mendimi që është tejet personal na lejohej, kurse përkrahja e tyre nga
ne, në mënyrë të hapur, konsiderohej tradhti ndaj atdheut. Kjo bindje negative
e mbarsur me urrejtje klasore ishte krijuar edhe tek ne fëmijët. Këtë peshë të
rëndë e kam ndjerë gjithmonë për shkak të humnerës që na ndante me ta. A nuk
ishim vëllezër të një race, të një gjuhe e të një gjaku pellazgo-ilir? A nuk
trashëgonim të njëjtat tradita? Edhe tani që i kujtoj më vjen për të qarë,
sepse gjatë viteve të rritjes, qysh kur nisa të kuptoja e ta njihja botën,
kisha dëgjuar mallkim ndaj të përndjekurve si armiq të partisë dhe pushtetit
dhe urrejtje ndaj vendeve
kapitaliste. Nuk u mjaftonin
vrasjet,burgimet dhe internimet, pa kryer asnjë krim. I vetmi krim i tyre ishte
se i përkisnin një shtrese shoqërore të kamur dhe e quanin rrezik për
përmbysjen e pushtetit. Tani jam mëse i bindur se frika mbante në këmbë
diktaturën komuniste. Nëse sistemi ishte vërtet komunizëm, atëherë të gjithë
duhej të ishin të barabartë para ligjit, ku secili do të vlerësohej sipas
vlerave që jepte dhe t’i jepej vendi i punës sipas shkallës së arsimimit. Por
mjerisht...,me apo pa arsim, ata u flakën në rrugën e madhe.Të të lënë në
mëshirën e fatit në tokën që të lindi, është mëkat dhenuk ka krim më makabër.
Një edukim hakmarrës na i kishin futur në
gjak, në çdo qelizë, në tru e në shpirt, se kombësitë e vendeve kapitaliste jetonin
në mjerim dhe na kishin halë në sy. Kishin bindur shurdh-memecët dhe
dritëshkurtërit, se shtetet perëndimore kërkonin me çdo kusht që të na
pushtonin. Dhe kë se? Kishin zili ne shqiptarët barkëtharë e të pangopur me bukë?! Vetëm një pyetje dua
të bëj: ‘Kush dërgonte plaçka dhe para?
U dërgonim ne njerëzve që kishin emigruar apo ishin arratisur, apo vinin
pako dhe dollarë nga shtetet kapitaliste?’
Edhe pse Zoti na kishte dhuruar gjithë të
mirat për të jetuar si princër, ne ishim të pangopur as me babanace, të etur
për dije, të verbër para dritës së diellit, fyt, gojë e buzëtharë pranë
burimeve kristalore dhe gurrave tona të pashtershme. Jo vetëm unë, por të
gjithë ishin të dëshëruar për të njohur nga afër qytetërimin e vërtetë. Nëse
diktatura, flama e keqe utopiste e një sistemi të paprovuar, nuk do të na
kishte izoluar dhe rrugët drejt perëndimit do të ishin të lira për këdo, ne do
të kishim qenë në gjendje të bënim krahasimin mes të mirës dhe së keqes. Kombi
nuk do të kishte shteruar kështu e nuk do të ngelej shterp me arratisje të
tilla masive të rinisë dhe të inteligjencës të tij. Nëse një kombi i heq trurin
dhe palcën e trupit të tij, e lë atë gjysmak, të sëmurë dhe gjithmonë në
lëngatë, duke e lënë shterp. Nëse do të gëzonim lirinë e vërtetë, njerëzit do
të shkonin jashtë me punë apo me studime, pastaj do të ktheheshin që vlerat t’i
jepnin në vendin e tyre...Por për fat deri tani nuk më ishte bërë e mbarë për
të emigruar, që të realizoja një ëndërr të tillë,”-mendonte Arlindi tejet i habitur që
po nisej në emigracion pa e pasur në plan. Me kohë e kishte mbledhur mendjen
top, se ishte pa fat dhe ishte e kotë të provonte... Ndaj as tani që ndodhej në
gomone, nuk besonte.
S’ thonë kot se rastësia është mbret i botës. Fëmija që sapo gjeti
ndoshta ishte fati i tij.
Si
hipën e u rregulluan të gjithë, gomonet u nisën. Kur mbërritën në Kepin e
Gjuhëzës, u dha një sinjal dhe i gjithë bregu u ndriçua. Sado larg prej tokës,
por aty në mes të detit, mes llahtarit të Mezokanalit që lidh Gjirin e Vlorës
me Otranton, ai ndriçim bëri që secili ta ndjejë thellësisht në shpirt praninë
e jetës. Ekzistenca e saj perceptohet përmes dritës, uijt dhe ajrit, pa të
cilat ajo është inekzistente. Një gjë të tillë e pasqyroi më së miri ndezja e
dritave në bregdet, e cila ishte shpresa për ata që shkonin drejt së
panjohurës. Me sy të vagëlluar shihte si për herë të fundit bregun e artë të
tokës mëmë. Ja, si perla margaritare,duken qyteza e Kaninës së lashtë,
Radhima,Tragjasi Dukati e Oriku që ka mahnitur pushtuesit dhe vizitorët, të
cilët e kanë quajtur, qyteti i gurtë mbi shkëmb, duke iu
dhënë lamtumirën, iu urojnë fat. Ndërsa shihte bregun që sa vinte e bëhej më i
largët, më i padukshëm, më pas Arlindi e treti shikimin në ujin e errët që
turfullonte si një vullkan..
“Sa të
çuditshme janë rrugët që bën jeta. Ajo
ecën në çdo lloj terreni, në të gjitha kohët..., ka ndalur vrapin e të së
shkuarës, galopon në të tashmen, kurse nesër sikur e udhëheq Mbindërgjegja, do
të vazhdojë udhëtimin drejt rrugëve të së ardhmes... Ngjyrat e jetës, si në një
tablo të pikturuar, ngelen në trurin e njeriut , qenia e të cilit është e
përbërë prej kockash, veshur me inde mishi dhe ushqehen me gjak. Ashtu si jeta në tërësi që nuk mund të ekzistojë pa ujë, pa
ajër dhe pa dritë, edhe trupi i njeriut nuk mund të formohet pa tre përbërësit
e tij gjak, mish dhe kocka. Porse edhe asnjë trup human nuk mund të marrë
formën e tij fizike pa praninë e ajrit, ujit dhe të dritës. Jeta është një
provë, që të krijon mundësinë e zgjedhjes dhe të takon ty t’i zgjidhësh të
panjohurat apo të fshehtat e saj.
Gjithçka që kap syri në përditësi, si: sendet, format, ngjyrat, zërat apo
ndryshimet që pësojnë ato dhe që
pashmangshmërisht janë pjesë e universales, të gjithë pa përjashtim kanë fytyrën, fizionominë vetjake.
Jo rrallë në mëngjes, kur sapo lind
dielli ndeshim një gjethe a një lule të rrëzuar përtokë, e cila na dhimbset. Në
atë pamje nuk shohim vetëm një fytyrë, por disa njëherësh. Më parë ndeshim në
formën e lules apo të gjethes, ngjyrën e saj, aromën dhe bashkë me to,shqisat
kapin bulëzat e ndritshme të vesës që shkëlqejnë si kristale margaritari.
Secila nga ngjyrat dhe sendet që
vëzhgojmë, ka fytyrën e vet, e cila me kohë transformohet. Kurse nëpër mendje
të gëlon mendimi se cili ishte shkaku i rënies së gjethes. Në koren trunore
krijohet një përfytyrim tjetër i bazuar në konceptimet rreth stinëve, klimës e
më pas faktorëve që ndikojnë në transformimet e
përhershme të botës. Në pak sekonda krijohet një lidhje e padukshme
apo një vartësi logjike mes fenomeneve
natyrorë nga njëra anë dhe vet natyrës nga ana tjetër.
Nën ndikimin e rrjedhjes së
vazhdueshme të ujërave, transformohen brigjet e viteve. Në dimra të ngrirë
stalagmitesh e mes kallamishtesh të zhuritura nga rrezet përvëluese të dielli
gjatë verës së nxehtë, zvetënohen stinët. Kurse mes drithma zemrash të
zhubrosura e të mpakura, veniten tingujt dhe bashkë me to, ndryshon edhe jeta.
Atë çast ajo i ngjan një gjetheje të
zverdhur që gradualisht shndërrohet në kafe dhe pasi ka zenë vend në tokë, kthehet në pleh. Faktikisht nuk u zhduk,
vetëm se u transformua nga një gjendje në një tjetër...E tillë është edhe një
jetë njeriu, e cila është në udhëtim të përjetshëm, në transformim e sipër,
ashtu si jeta e një gjetheje.
Ndërsa vras mendjen kot, shoh detin
e errët, e parafytyroj atë të tmerrshëm, mes dallgëve të egra, që ngrihen me
furi e përplasen me njëra-tjetrën gjatë çdo stuhie. Ashtu siç shkaktojnë trembje dhe dhembje stuhitë e shpirtit, po ashtu ndodh edhe me
stuhitë detare, që shkaktojnë frikë dhe pasiguri. Ashtu si brenda kraharorit të
njeriutku fshihen joshjet, ndijimet shpirtërore, klithmat që mbyten e humbasin
brenda hapësirës së pashikueshme, të tilla ndjesi ka edhe deti. Paçka se ai
s’ka gojë të flasë, por brenda gjoksit të tij gjigant fshihen ndjenja, rënkime,
ankime dhe lotë që nuk kanë kufijë ndarës me kripësinë e tij. Aty lindin dhe
vdesin dashuri sublime sepse edhe deti dashuron në përjetësi gjallesat e tij,
ujin, kripërat dhe brigjet në ndryshim e sipër.
E vështroj llahtarin e detit dhe ngazellehem
edhe pse nuk e di fundin e këtij udhëtimi.
Gjithsesi më pëlqen të meditoj për të...Sa i bukur është deti! Sa
madhështor, sa i magjishëm e shpresëdhënës duket mes kaltërsisë dhe valëve
lozonjare gjatë ditës me diell, ku ajri flladit joshës e ngazëllenjës ! Sa
misterioz, i frikshëm e kanosës, edhe po aq kobndjellës duket natën kjo masë
gjigande uji në ngjyrë të errët. Është aq i frikshëm, sa të kall tmerrin e të
duket se nga çasti në çast do të gllabërojë vorbulla e errët si gryka e skëterrës,
ku askush nuk gjen shpëtim. Nuk di se deri në ç’pikë arrin truri i njeriut që
të mos gjykojë më, por kalon në çmenduri dhe hap varrin e tij me duart e veta.
E tillë më duket kjo arratisje,” – vazhdonte mendimin djaloshi i mrekulluar, por më tepër i hipnotizuar nga
e papritura në kërkim të Nirvanës. Duke
ndjekur ëndrrën në atë udhëtim të befasishëm dhe tejet të rrezikshëm, nisi të
meditonte...
“Mbrëmë…
erdha të të takoja…,
sytë e tu blu kërkoja,
Ndërsa ti…, për çudi,
i heshtur si heshtja…
ndiqje lojën renacake të diellit …
mendueshëm,
si mërgimtari para arratisë...
Det , o deti im !”
“Po a nuk jemi në
një gjendje të tillë të gjithë ne?!”- pyeti djali me zë
të lartë duke iu drejtuar errësirës,sepse askush nuk iu përgjigj.
Shpresat e mendimet që i gëlonin për një jetë më të mirë, sikur e bënin
atë dhe të tjerët më të guximshëm dhe më të vendosur ,vetëm e vetëm që të harronin rrezikun që u kanosej.
“Shkojmë drejt perëndimit të
panjohur si të ndjekur nga kope ujqësh. Asnjë shenjë jete. Asnjë dritë. Vetëm
këto dy gomone që çajnë detin paanë. Mes errësirës uji duket si një lubi që do
të na gllabërojë të gjithëve. Me sy të shqyer prej tmerrit, shtrëngojmë duart e
njëri-tjetrit, pa ditur se cili është. Mjafton një prekje e trupit, apo një gjymtyrë
të bashkudhëtarit dhe në qeniet tona përcillet pak besi e siguri. Pa fjalë, pa
zë, ashtu në heshtje ne i japim kurajo njëri-tjetrit. Në mendje na gëlon një
mendim i përbashkët: ‘do t’ia dalim dot mbanë vallë?’ Nuk di, por kjo, më duket
gjëja më pamend që bëjnë njerëzit. Shkojnë drejt së panjohurës për një jetë më
të mirë, më të begatë... por sa e sa njerëzve ky det, u ka marrë jetën? Sa
shumë fatkeqësi, sa njerëz janë zhdukur pa nam e pa nishan! Sa herë kanë
mbërritur në “parajsën e ëndërruar”dhe i kanë rikthyer? Gjithsesi, përsëri ata
provojnë... e provojnë të mërgojnë deri sa një ditë, mbërrijmë në tokën e
premtuar. Secili kërkon ta prek realitetin e mohuar... Edhe unë, si këta, e kam
provuar disa herë. Megjithatë, njerëzit s’ndalen para asgjëje. Pa pyetur për
rrezikun dhe vështirësitë, ecin dhe vetëm ecin drejt shpresës. Valët e shkumëzuara, mes
tallazesh përcjellin shije kripe në
puthjet që na dhuron briza detare e shpirtrat tanë të dehur dhe të mardhur
ledhatohen.Tani është errësirë,e megjithatë e
shoh, e shijoj…dhe e adhuroj pafundësisht ngjyrën blu të detit pranë të
cilit linda ,me të cilin u rrita dhe tani po e braktis...Eh, kështu e paska
jeta!”-ecejake mendimesh çapëlonin në
trurin e Arlindit, teksa mbante në gjunjë kokën e djalit. Të voglin e kishte
zënë gjumi. Dikush i zgjati cepin e një batanieje dhe e mbuloi të gjorin
fëmijë. Ishte trimëri për një vocërrak të moshës së tij, të merrte rrugën e
hidhur të mërgimit për të gjetur nënën. “S’ke
ç’i bën. Këtij fëmije i ka rënë shorti që të ndërmarrë një rrugë pa krye, një
udhëtim të vështirë dhe të rrezikshëm. A nuk duhej të ishte nëna, ajo që duhet
ta bënte një gjë të tillë?!”- pyeste ndërgjegjen... por mjerisht askush nuk
mund t’i jepte një përgjigje për këtë.
“Kush e di vallë se çfarë sfide i ka rezervuar fati dhe koha asaj gruaje, kush
e di?”- mërmëriti mes një psherëtime
sikur e kishte të afërmin e tij, aq iu dhimbs vogëlushi.
Një erë e pabesë si vetë deti, e
ngadalësoi udhëtimin e atyre njerëzve që kërkonin shpëtim, kërkonin vetëm të jetonin
si njerëz. Gjithsesi në të aguar që nga larg ata dalluan dritat e një qyteti.
Dëgjoheshin drithërima dhe kërcitje dhëmbësh. Askush s’e dinte nëse i kishin
nga të ftohtit dhe lagështia e natës apo prej frikës. Deri atë çast i kishin shpëtuar paq mbytjes,
ku do të kishin shërbyer si ushqim për peshqit. Tani të gjithë ishin në ankth e
të rrëqethur dhe me sy të shqyer prej tmerit, prisnin të panjohurën. Me shikimin drejt qiellit
luteshin: ” Zot, kujto edhe për ne. Së
paku falna jetën , se boll jemi rropatur, jemi rraskapitur... Jemi të velur nga
jeta plot dhembje dhe vuajtje.” U afroheshin brigjeve, por askush nuk
gëzohej para kohe. Kujt vallë i pëlqente t’i ngrinte buzëqeshja më pas? Rreziku
ishte ende i pranishëm dhe i dyfishtë. Nga njëra anë na kanoste uji dhe nga ana
tjetër ishte frika se mund të binin në kurthin e rojes bregdetare fqinje.
Tek po kalonin prej gomones në një varkë
italiane, ç’ ka dëshmonte se gjithçka ishte studiuar dhe përgatitur me vëmëndje
e me kujdes nga të dyja palët, njohu të moshuarin që e kishte marrë në makinë.
Atë çast kuptoi dhe mësoi të vërtetën se trafikimi i qenieve njerëzore ishte i
organizuar.
-Zotëri, vetëm mali me malin s’takohen. Kisha të drejtë
kur të thashë se s’ndiheshe mirë, ë ?!
-Se mos tani nuk jam… Mos të dukem gjë,
se e kam hedhur kapelen mbi sy?! Ah, more bir! Mallkuar qofshin shkaktarët që
na detyrojnë të marrim rrugët e botës! Një Zot e di se ku do të degdisemi?!
Mirë unë...po ti?!- pyeti i moshuari
-Ashtu papritur dhe pakujtuar....Fati, fati më solli edhe mua...
-Kot nuk thonë se, ç’ e sjellë rasti nuk e sjell viti,
Arlind. Tani ti e nise këtë rrugë të panjohur...Të vaftë mbarë, o bir!
-Mendoj se deri tani kemi qenë me fat. Më tej askush nga ne nuk e di se
ç’do të bëhet.
Është e natyrshme se njeriu kalon çaste ankthi kur shkel në një terren
të panjohur. Papritur gjendet si peshku pa ujë. Normale që ndihet kështu i
pasigurt sepse, papritur përballet me shumë të panjohura; ka shkelur në një vend të huaj, ku s’ di as gjuhën, pa
të afërm, pa punë dhe pa strehë. Kurse atje, në mes të detit, udhëtimi me
gomone, arratisja në grup fshehurazi, e bënin gjendjen shpirtërore të secilit
tejet tronditëse. Edhe në kushte të tilla, nuk je më i qetë se në det. Në mes
të ujit ke frikën e mbytjes, kurse në tokë të huaj, pyet veten pareshtur : “Ç’ do të bëhet me mua paskëtaj?!” Në
raste të tilla duhet kurajo. Frika për jetën apo për të mos rënë në duar të policisë kufitare të
shtetit fqinjë, është e domosdoshme që këto ndjesi pasigurie të mos shndërrohen
në makth. Ndoshta si Arlindi mendonin dhe kishin të njëjtat ndjesi frike edhe
bashkudhëtarët e tij. Veçse me një ndryshim.
Ndoshta secili prej tyre e kishte gjetur një mënyrë zgjidhjeje, kurse
ai...
***
Sakaq u gjendën në tokë të huaj. Pas pesë
minutash nuk dukej këmbë njeriu rretherrotull. Vështroi përreth, por nuk i zuri syri asnjë hije pa le më njerëz. Sikur i kishte përpirë dheu. “Doemos që s’mund të qëndronin bashkë, sepse
bëheshin preh e karabinierve. Pastaj, besoj se secilin e ka pritur dikush...”-mendonte
ai duke qëndruar në mes të rrugës i hallakatur.
-Fëmijën do
ta shoqëroj unë... – u bë i gjallë “kujdestari” që si padashur e kishte harruar
në bunker.
-Ku do të
shkoni? –pyeti befas Arlindi.
-Në Rimini.
Atje punon dhe jeton e ëma e vogëlushit.
-Nuk të
besoj më. Ndaj do ta shoqëroj unë djalin.
-Është e
drejta jote, - mërmëriti tjetri nëpër dhëmbë.
-Si mund të të besoj, kur...?! Nuk dimë si do të
veprojmë. Ngelëm vetëm ne të tre këtu. Ka rrezik të biem në sy të
karabinierëve.
-Dikush që
jeton këtu do të vijë të na marrë.
Nuk vonoi dhe u duk një burrë i veshur me kostum pune që mbajnë
mirëmbajtësit e hekurudhës. Kishte katër vjet mërguar dhe ishte rregulluar aty
me gjithë familjen.
-Unë jam Arbri
që do t’ju shoqëroj. Sot jeni të ftuarit e mi.
Pa e zgjatur i përshëndeti dhe i mori në makinë . Jo
vetëm që i mirëpriti, por i mori në shtëpinë e tij, ku jetonte me gruan dhe me
vajzën e tij të vogël tre vjeçare. Çifti i ri i priti sikur të ishin të afërmit
e familjes së tyre.
-Shtëpia jonë
është ca e vogël, por do bëjmë si do të bëjmë...,- sqaroi si i zënë në faj i
zoti i shtëpisë.
-Arbër, ne
nuk duam as të hamë dhe as të flemë. Vetëm një kafe dhe një gotë ujë do jetë më
se e mjaftueshme. Madje është shumë sepse ju nuk jetoni në vendin tuaj. Po të
ishit atje, nuk do të kundërshtoja..., pasi do të kishit përgjegjësinë morale si trashëgues të
traditës sonë. Sa për djalin, po. Për atë kujdesuni si për vajzën tuaj, se
është amanet i botës.
Kur mësuan se
djali kishte ardhur për të gjetur nënën, ata të dy, si prindër që ishin, u
përlotën dhe u kujdesën për të sikur të ishte djali i tyre.
-Arlind, këtu
nuk ngelet njeri pa ngrënë. Pastaj ne shfrytëzojmë ofertat kur ka ulje çmimesh
që e mbajmë gjithmonë normale ekonominë
e familjes. Sa për shtëpinë ,për të mirët ka një qoshe ku të marrë një sy
gjumë, të shlodhet e të mbledhë brinjët.
-Kot
ankohesh, se kaq hapësirë nuk e kemi kurrë në apartamentet e pallateve tona të
diktaturës.
-Flas në
krahasim me familjet italiane, se këto janë shtëpi të Komunës, ku kanë strehuar
emigrantët.
-Është e
lartë qiraja mujore?
-Qiraja është
në vartësi të vendndodhjes së shtëpisë. Në periferi të qytetit, nëpër qyteza janë më të lira. Ato në qendër
të qytetit janë më shtrenjtë. Pastaj ndikon edhe cilësia e apartamentit, si dhe
sipërfaqja e tij, ose kur ka dy banja dhe garazh. Taksat janë të shumta, kurse
uji, gazi dhe energjia paguhen sipas shpenzimeve të familjes.
-E përballoni
dot?
-Faktikisht
na ndihmon shumë qiraja e shtëpisë ,që është tejet simbolike. Për familjet e tjera këtu jepet asistencë për njerëzit në
nevojë. Këto rregulla zbatohen sepse ku
ka shtet, ligji funksionon .
-Ju keni
dhomën tuaj të gjumit, po kështu edhe vajza, keni gjithë këtë sallon si dhe
kthinën që shërben për të gatuar dhe për të ngrënë? Jo ore mik, jo...nuk kërkoj
më shumë.
-Ashtu të
duket, Arlind. Mua kjo shtëpi më duket parajsë, pasi kam qenë në shtëpi pa qira
për shtatë vjet.
-Më vjen
keq, o mik! Mos u ktheftë kurrë ajo kohë, ai sistem kolerë që na ndau për së
gjalli. Mos e kthe më kokën pas nga e shkuara. Lërja kohës...
-Nuk është
aq e thjeshtë. Isha fëmijë kur më burgosën për agjitacion e propagandë. U
martova i madh në moshë. Në moshën dyzetëvjeçare u bëra baba. Isha pa arsimim,
pa profesionm pa shtëpi dhe pa një dyshkë në kuletë. Kur u martuam jetonim me
vëllanë e martuar, me dy fëmijë, si dhe me prindërit në një apartament me një
dhomë e një kuzhinë. Ndaj mora rrugën e kurbetit. Nuk kisha zgjidhje tjetër. Ky
apartament më duke lule, krahasuar me atë shtëpi. Mos harro se ne shqiptarët
kemi sedër, sidomos unë që kam vuajtur, e ndiej si detyrim akoma më tepër. Që
të mos jemi të përbuzur nga italianët e të mos na shohin me nënvleftësim apo
shtrembër, më vonë edhe ne do t’i rrisim kërkesat e jetës.
-Jeni të dy në
punë?
-Unë po, jam me
pagë të plotë. Kurse gruaja punon pastruese në dy familje dhe në një farmaci.
Nuk jemi keq, jetojmë... Faleminderit,o Zot që shteti italian u kujdes për ne
të gjorët! Është ndihmë shumë e madhe,sepse kemi shtëpi, punë dhe kartën e
soxhiornos. Mund të hyjmë dhe të dalim në atdhe pa problem.
-Përgëzime
dhe ju faleminderit për mikpritjen!
-Rrini si në
shtëpinë tuaj. Nuk duhet të viheni në siklet. Me punën që kam ndihmoj shumë
klandestinë shqiptarë që zbresin këtu dhe duan të shkojnë në një qytet tjetër.
Madje sot u interesova për ju dhe mësova se nesër mbrëma mund të ikni
qetësisht. U informova se policia kufitare nuk ka asnjë të dhënë për shkelje të
kufirit nga ndonjë anije emigrantësh. Keni qenë me fat. Ndoshta ardhja juaj ka
qenë e organizuar mirë nga të dy brigjet. Në kësi rastesh edhe kontrollet nëpër
trena janë më të zbutur, më sipërfaqësor. Bëjnë vetëm kontroll biletash.
Arbri gjeti
çastin e duhur që ata të udhëtonin pa probleme. Kishte marrë biletat dhe i
shoqëroi ata në stacionin e treni , madje qëndroi me ta deri sa u nis treni. U ndanë me ata njerëz të mirë si miq
të vjetër.”Botës kurrë nuk i mungojnë
njerëzit e mirë. Në raste të tilla dallon mirësia e cilitdo.”- mendonte
Arlindi ndërsa udhëtonin me tren nga jugu drejt veriut të Italisë.
Pas disa orësh zbritën në Rimini. Me “kujdestarin” e
djalit, thuajse nuk bisedonte fare. Me gjestin që bëri ndaj vogëlushit, e
kishte shvlerësuar dhe i kishte vënë kryqin si njeri. Fatmirësisht kur u nis
Arlindi nga Shqipëria, kishte një shumë të mirë të hollash me vete. Donte të
hapte një biznes për së mbari në qytetin e lindjes. Por fare papritur fati e
hodhi në udhëkryqet e jetës. Pasi mbërritën në Rimini, pa humbur kohë nisën të
kërkojnë një streh se ku mund të qëndronim. Të qëndruarit jashtë, ishte me
rrezik, mund të binin në dorë të policisë italiane dhe...Përsëri ishin me fat.
Në ndihmë u erdhi njeriu që priste “shoqëruesin” e djalit. Ishte një i afërm i
tij i cili ndodhej aty qysh gjatë ikjes masive. Kishte mërguar qysh në 8 gusht
të vitit 1991 me anijen Vlora.
-A nuk do të çojmë djalin më parë?- pyeti gjasma i shqetësuar burri që i
kishte dal për “zot” fëmijës.
-Më jep adresën se do të shkoj unë.
-Arlind, ti sa ke ardhur dhe nuk e njeh qytetin. Eja të shkojmë bashkë.
Ajo punon në një bar nate, në zonat periferike të Riminit. As unë nuk e di
adresën me saktësi. Kam dëgjuar se është larg, diku në anën tjetër të Riminit,
-këshilloi i zoti i shtëpisë, Enkeli.
E lanë djalin në shtëpi dhe dolën të dy bashkë pa shumë shpresa. Ecnin
me dyshimin se a do ta gjenin vallë atje, në atë orë të vonët të natës? Iu desh shumë kohë që të gjenin Barin me
emrin “Angeli”(Anxheli-engjëjt)
-Paska goxha emër! Sikur emri t’u siguronte
atyre që punojnë aty, paqen, qetësinë dhe pafajësinë e ëngjëjve, u jepet
mundësia e jetës për të cilën kanë ëndërruar shqiptarët e gjorë.
-Në të vërtetë do të ishte gjysma e së keqes, Arlind. Duhet të të kujtoj se të jetuarit në mërgim
nuk është përsosmëri. Edhe në varfëri, janë disa kënaqësi që të dhuron vendi
yt, nuk t’i jep asnjë vend tjetër në botë. Disa që kanë gjetur veten në një kënd
të botës, kurrë nuk besoj ta quajnë “Atdheu ynë”. Megjithëse ai vend u ka
siguruar një jetë të mirë e të sigurt, dhe arrijnë ta quajnë “Atdhe i Dytë”,
por.... Edhe nëse e thonë, përsëri u sëmbon në zemër. Pasi sa e shprehin,
menjëherë memorja e ndërgjegjes i çon larg në kohë dhe hapësirë, se për ta ajo
tokë ku jetojnë e punojnë, është një atdhe tjetër...dhe kurrë toka që i lindi.
Veçse është bukur kur shqiptarët i konsiderojnë si qytetarë të të gjithë botës.
-
Është e vërtetë, Enkel. Por ku i shkonte mendja shqiptarit të izoluar si në një
kopsht zoologjik, se një ditë do të jetonte si njeri fal bujarisë së vendeve të
huaja? Nuk mund ta mohojmë të vërtetën e
hidhur. Sa kemi dalë nga barku i nënës, na kanë trajtuar si kafshët e izoluara,
duke na i prerë gjithë të mirat materiale, ditë pas dite, pak e nga pak, vetëm
për të eksperimentuar me ne. Ndoshta për të parë se sa kohë do t’i rezistonim
urisë dhe a do ta përballonim dot jetën vetëm me ajër, me ujë dhe me dritë?!
-Çuditen bota me ne! Paskemi qenë të fortë! Kush e ka dëgjuar,
fillimisht nuk e ka besuar. Ai sistem absurd ishte tragjikomikja e jetës
shqiptare plot me paradokse monstruoze. Ndaj njerëzit u sulën drejt kufijëve
shtetëror si t’i largoheshin kolerës, pa pyetur për rrezikun. Dukej sikur
shkëputën prangat e skllavërisë nga këmbët dhe nga duart.
-Ikja e madhe e fundshekullit të XX-të është dhe do të ngelet një nga
tragjeditë më të dhimbshme të historisë sonë. Kjo jo vetëm për viktimat e
panumërta por pati pasoja të rënda në problemet sociale, ku ngritën kokë
fenomenet negative dhe filloi të bëjë ligjin antivlera, rruga dhe paraja. Mbi
të gjitha ikja në masë e inteligjencës varfëroi vlerat e kombit. Kjo është
humbje e madhe, sepse vij andej, ku është bërë një katrahurë e vërtetë- përfundoi
Arlindi.
Ndërkohë ata kishin mbërritur në vendin e duhur. Përballë tyre
vezullonte nga ndriçimi i dritave reklama, e cila dukej që nga larg:“Bar
Angeli”.
Vazhdon...